پنج باور نادرست درباره باتری‌ گوشی‌های هوشمند

دسته ها: اخبار فناوری اخبار

بزرگترین مشکل دستگاه‌های هوشمند و بیشتر فناوری‌های جدید دنیای امروز، بحث باتری است. هر چقدر که دستگاه‌ها و گجت‌های مختلف پیشرفت می‌کنند، مصرف انرژی آن‌ها نیز بیشتر می‌شود.

به گزارش از موبنا ، در واقع این روزها با بیشتر شدن امکانات دستگاه‌های موبایل، شاید رایج‌ترین گلایه کاربران عمر اندک باتری تلفن‌های همراه باشد. تصور کنید هیچ‌چیز بدتر از آن نیست که در اواسط تماشای ویدئو، انجام بازی یا مرور وب و حتی یک تماس تلفنی ضروری، باتری موبایلتان تمام شود. هرکسی هم که تلفن همراه دارد قطعاً چنین مشکلی را تجربه کرده و از همین رو جای تعجب ندارد اگر کاربران این دستگاه‌ها همه جور ترفندی را برای بالا بردن عمر باتری موبایل‌هایشان پیاده کرده باشند.

اما براساس تحقیقاتی که انجام شده،‌ بسیاری از اقداماتی که از سوی دارندگان دستگاه‌های موبایل و باهدف بیشتر کردن عمر باتری آن‌ها انجام می‌شود، پایه و اساس علمی ندارد. در ادامه برخی از باورهای نادرست نگهداری از باتری موبایل را با هم مرور می‌کنیم.

گوشی را در تمام طول شب به پریز نزنید

«اورشارژ» یا شارژ بیش‌ازاندازه عبارتی است که بسیاری برای توجیه بد بودن این کار از آن استفاده می‌کنند. در واقع طبق باور بسیاری، اگر موبایل خود را برای مدت طولانی بعد از آنکه کاملاً شارژ شد، به منبع برق متصل نگه ‌دارید، ظرفیت باتری آن کم می‌شود. باید بگوییم که این امر صحت ندارد. این باور نادرست البته منشأ کاملاً علمی و درست دارد و به همین خاطر رواج آن در میان کاربران اتفاق عجیبی نیست.

در سال‌های قبل، باتری‌های لیتیومی یونی درصورتی‌که برای مدت طولانی به منبع برق متصل می‌شدند بیش‌ازاندازه گرم می‌شدند. همین مسئله خساراتی را به باتری می‌زد و عملکرد آن را تضعیف میکرد و حتی در برخی موارد به انفجار باتری می‌انجامید! اما دستگاه‌های جدید، به‌مراتب از موبایل‌های قدیم هوشمندتر هستند و قابلیت‌های خوبی برای مدیریت انرژی خود دارند.

به همین خاطر، اگر موبایلتان را برای مدتی طولانی به پریز برق متصل کنید، مشکلی برای آن پیش نمی‌آید و تنها در صورتی ممکن است اتفاق ناخوشایندی رخ دهد که قاب موبایل شما طراحی خوبی نداشته و امکان پخش شدن حرارت از منافذ آن وجود نداشته باشد. به‌غیراز این مورد، بهتر است نگران بروز مشکل نباشید و می‌توانید با خیالی آسوده موبایل خود را برای مدت طولانی به شارژر متصل کرده و به حال خودش رها کنید!

باتری آن را کاملاً خالی کنید

این باور البته در مورد نوع دیگری از باتری‌ها صدق می‌کند. باتری‌های ساخته‌شده از نیکل کادمیوم یا نیکل-هیدرید فلز همان نوعی هستند که اگر کاملاً خالی نشوند و برای شارژ مجددشان اقدام کنید با مشکل روبرو خواهید شد و لازم است یادآوری کنیم که تلفن‌های هوشمند امروزی از باتری‌های لیتیومی یونی بهره می‌برند.

البته بازهم باید تأکید کرد که این باور نادرست برخی ریشه‌های منطقی هم دارد. باتری‌هایی که پایه اصلی‌شان نیکل است، برای دستگاه مشخص نیست که ظرفیت واقعی‌اش چقدر است و چنانچه قبل از شارژ مجدد کاملاً تخلیه نشوند، دردسرآفرین خواهند شد. اما انواع لیتیومی یونی کاملاً با آن‌ها فرق دارند و از روش هوشمندانه‌تری برای تشخیص میزان شارژ خود بهره می‌گیرند.

اگر ۶۰ درصد از شارژ باتری خود را استفاده کنید و سپس آن را دوباره شارژ کنید، باتری این فرایند را به‌عنوان یک چرخه کاملاً شارژ به‌حساب نمی‌آورد. به‌این‌ترتیب روز بعد که از موبایل خود استفاده می‌کنید و ۴۰ درصد از ظرفیت باتری شما خالی می‌شود، باتری آن را یک چرخه کامل به‌حساب می‌آورد. البته اینکه گفته می‌شود با هر بار شارژ باتری‌های لیتیومی یونی از ظرفیت آن‌ها کم می‌شود، کاملاً صحت دارد اما این اثر چندان هم قابل‌توجه نیست. باتری اغلب تلفن‌های هوشمند بعد از چند سال استفاده تا ۸۰ درصد از ظرفیت اولیه خود را نگه می‌دارند و چون بیشتر کاربران بعد از همین بازه زمانی موبایل‌هایشان را عوض می‌کنند و دستگاه تازه‌ای را خریداری می‌کنند، دلیلی برای نگرانی از این بابت وجود ندارد.

از شارژر اصلی استفاده کنید

ریشه این باور نادرست در ترفندهای بازاریابی نهفته است. حتماً متوجه شده‌اید که در دفترچه راهنمای گوشی‌های هوشمند نوشته‌ شده حتماً از شارژری استفاده کنید که موبایل را تولید کرده است. این شرکت‌ها می‌خواهند کاربران و مشتریان خود را مجاب کنند که لوازم جانبی تلفن‌های هوشمندشان را هم از آن‌ها بخرند. اما این توصیه ابداً ارتباطی با سلامت موبایل شما ندارد و صرفاً با هدف کسب درآمد و سود بیشتر مطرح می‌شود. بنابراین هر شارژری که توسط شرکت‌های ثالث معتبر تولید شده باشد هم قابل‌ استفاده است. البته استثناهایی هم وجود دارد که به‌خصوص در مورد کابل‌های USB-C مطرح می‌شود و برخی شارژرهای غیررسمی هم با سرعت کمتری دستگاه شمارا شارژ خواهند کرد اما در اغلب موارد، مشکلی از بابت کاربرد شارژرهای شخص ثالث همراه با تلفن‌های هوشمند وجود ندارد. تنها نکته مهمی که در زمان خرید شارژر باید به آن توجه کنید این است که از کاربرد موارد بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت خودداری کنید.

حین شارژ شدن استفاده نکنید

این باور بیشتر در میان نسل‌های گذشته وجود دارد و عمدتاً هم از ترس، عدم اطمینان و تردید ریشه گرفته و هیچ‌گونه مبنای علمی ندارد. حتماً شما هم شنیده‌اید که به باور برخی درصورتی‌که موبایل خود را حین شارژ شدن به کار ببرید، می‌تواند انفجار و آتش‌سوزی دستگاه یا حتی برق‌گرفتگی شما را به دنبال داشته باشد. درهرحال لازم است بدانید که این نوع استفاده خطری را برای شما به دنبال نخواهد داشت و هیچ‌یک از اتفاقات یادشده در جریان استفاده از گوشی رخ نمی‌دهند.

اپ‌های مدیریت کننده

حتماً شما هم شنیده‌اید که اپ کیلرها می‌توانند در میزان مصرف باتری دستگاه‌های موبایل صرفه‌جویی کنند، درحالی‌که این‌طور نیست و استفاده از این اپلیکیشن‌ها حتی می‌تواند نتایج زیان باری را به دنبال داشته باشد. البته چند سال پیش اپ کیلرها فعالیت اندروید را روان‌تر می‌کردند، اما به‌تدریج اندروید هوشمندتر از قبل شد و بهتر توانست منابع خود را مدیریت کند.

تمام کاری که اپ‌کیلرها انجام می‌دهند این است که انرژی دستگاه‌های موبایل را مصرف می‌کنند و پیش از آنکه به محبوبیت برسند ضرورت استفاده از خود را از دست دادند. جالب است بدانید که اگر برحسب اتفاق اپلیکیشن‌هایی که در پس‌زمینه فعال هستند را ببندید یا اینکه با سوایپ کردن، آن‌ها را از منوی آخرین اپ‌های استفاده شده خارج کنید، غالبا انرژی باتری موبایل خود را به هدر داده‌اید. یکی از دلایل مطرح کردن این مسئله آن است که تعداد زیادی از اپلیکیشن‌ها بعد از بسته شدن، مجدداً باز می‌شوند و این یعنی اگر آن اپ خاص را به حال خود رها کرده بودید میزان کمتری از باتری دستگاه خود را استفاده کرده بودید.

دلیل دیگر اینکه بزرگ‌ترین عامل مصرف باتری دستگاه‌های موبایل نمایشگر آن‌ها است. بنابراین اگر نمایشگر تلفن هوشمند خود را روشن نگه می‌دارید تا اپلیکیشن‌های اضافه را ببندید آنگاه باید بدانید که با این کار صرفاً باتری دستگاه خود را به هدر می‌دهید و بس! غیرفعال کردن سرویس‌هایی نظیر بلوتوث و موقعیت‌یاب‌ها تأثیری شگرف بر عمر باتری موبایل شما خواهد گذاشت. چند سال پیش وای‌فای و بلوتوث ازجمله اصلی‌ترین عوامل مصرف باتری تلفن‌های هوشمند به شمار می‌رفتند، اما امروز هیچ‌یک از آن‌ها تأثیر سابق را ندارند.

بنابراین توصیه می‌شود سرویس‌هایی که به‌صورت مستمر مورداستفاده قرار می‌دهید را به حال خود رها کنید و بگذارید به فعالیتشان ادامه دهند، چراکه دستگاه شما به شکلی طراحی‌شده که بتواند آن‌ها را مدیریت کند.

اخبار فناوری اخبار