اعتراض 10 هزار معلم به آزمون ضمن خدمت پولی فرهنگیان

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

عضو کانون صنفی معلمان گفت: فرهنگیان با راه اندازی کمپین ‘نه به ضمن خدمت پولی فرهنگیان’، تاکنون 10 هزار امضا جمع آوری کرده و نسبت به برگزاری این آزمون با عنوان ‘به سوی فهم قرآن’ معترض هستند.
محمد حبیبی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار کرد: این آزمون که به صورت الکترونیکی و در روزهای دوم و سوم دی ماه برگزار شد، با اعتراض فرهنگیان مواجه شده و در این راستا کمپینی خارج از تشکل های فرهنگیان به راه افتاده و در گروه های مجازی و بین معلمان به سرعت دست به دست شده است.
وی افزود: با توجه به اینکه بین 400 تا 500 هزار فرهنگی در این دوره شرکت کرده اند، حدود 20 میلیارد ریال از فرهنگیان دریافت شده است.
حبیبی تصریح کرد: اکنون معلمان به این مساله اعتراض دارند که اگر این روال ادامه داشته باشد، سو استفاده از جامعه فرهنگیان به یک رویه تبدیل خواهد شد.
عضو کانون صنفی معلمان ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش نیز همانند دیگر دستگاه های دولتی هر سال اقدام به برگزاری دوره های ضمن خدمت با عنوان ‘دوره های بازآموزی’ می کند تا فرهنگیان بر اساس شرکت در این دوره های آموزشی، رتبه بندی شوند.
حبیبی با بیان اینکه به همین دلیل است که فرهنگیان تمایل دارند برای بهره مند شدن از مزایای رتبه بندی در دوره های ضمن خدمت شرکت کنند، بیان داشت: در سال های گذشته فرهنگیان برای شرکت در این دوره ها هزینه ای پرداخت نمی کردند، اما از سال گذشته به صورت پراکنده یک سری از دوره ها با دریافت هزینه از فرهنگیان برگزار شد.
وی اضافه کرد: نکته حایز اهمیت در برگزاری ضمن خدمت پولی فرهنگیان این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سازمانی مجزا و جدا از وزارت آموزش و پرورش وارد کار شده و با دریافت 50 هزار ریال از هر فرهنگی، اقدام به برگزاری این دوره کرده و همین موضوع اعتراض فرهنگیان را به دنبال داشته است.
این فعال صنفی یادآورشد: از آنجا که بر اساس ضوابط فرهنگیان برای اینکه مشمول طرح رتبه بندی شوند باید در دوره ضمن خدمت شرکت کرده و 60 ساعت آموزش ضمن خدمت داشته باشند، فرهنگیانی که حتی علاقه مند به شرکت در این دوره ها نیستند نیز مجبورند شرکت کنند.
حبیبی اظهار داشت: این اعتراض فرهنگیان با تشکیل کمپین «نه به ضمن خدمت پولی فرهنگیان» منجر به واکنش وزارت آموزش و پرورش و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد و آنها اعلام کردند که دریافت هرگونه وجه برای برگزاری آزمون ضمن خدمت فرهنگیان تخلف محسوب می شود.
وی افزود: البته صرف بیان کردن این مساله و تخلف دانستن آن کاری از پیش نخواهد برد و لازم است تا بخشنامه مشخصی مبنی بر اینکه دیگر نهادها حق برگزاری چنین آزمون ها و دریافت پول از فرهنگیان را ندارند، ارایه دهند تا جلوی سو استفاده های احتمالی گرفته شود.
عضو کانون صنفی معلمان بیان کرد: مساله مهم دیگر این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که خود یک دستگاه دولتی است بدون داشتن مجوز دوره های ضمن خدمت فرهنگیان را آن هم با دریافت وجه برگزار نمی کند و به نظر می رسد هماهنگی هایی با وزارت آموزش و پرورش انجام شده است که باید مسوولان دو دستگاه نسبت به این مساله روشنگری کنند.
حبیبی با اشاره به اینکه بحث رتبه بندی یک موضوع داخل سازمانی در سیستم آموزش کشور است، گفت: اگر برگزاری آزمون ضمن خدمت فرهنگیان با این روال تداوم داشته باشد عملا منجر یه این خواهد شد که وزارت آموزش و پرورش مسوولیت برگزاری دوره ها را در آینده به دیگر دستگاه های دولتی واگذار کند و هزینه آن نیز توسط معلمان پرداخت شود.
وی خاطرنشان کرد: طرح رتبه بندی که سال گذشته آغاز شد بر مبنای ضمن خدمت فرهنگیان در سال های قبل بود اما امسال بر اساس ضوابط ، فرهنگیانی که می خواهند مشمول طرح رتبه بندی شوند باید در این آزمون شرکت کرده و نمره حد نصاب لازم و قبولی را برای کسب 60 ساعت آموزشی اخذ می کردند.
عضو کانون صنفی معلمان تصریح کرد: اگر برگزاری اینگونه دوره ها که به صورت پولی برگزار شده و ارزش علمی چندانی ندارد مورد اعتراض قرار نگیرد، تبدیل به یک سنت و عادت می شود و اگر سازمانی قصد دارد در راستای افزایش توان علمی کارکنان خود گام بردارد باید مسوولیت برگزاری این دوره های بازآموزی و ضمن خدمت را خود به عهده بگیرد.
حبیبی اضافه کرد: در بخشنامه طرح رتبه بندی آمده است اگر فردی که دارای رتبه خبره و یا عالی است این 60 ساعت آموزشی ضمن خدمت را سپری نکند، مزایای طرح از حقوق وی کسر خواهد شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار