درصد اندک بیکاری فارغ‌التحصیلان علوم آب در خوزستان

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

یک استاد مهندسی آب دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌که در سال‌های اخیر شرایط اشتغال برای تمام رشته‌ها کمی مشکل شده است، گفت: با توجه به گستردگی طرح‌هایی که در خوزستان در حال اجرا است، می‌توان گفت درصد بیکاری فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم آب در خوزستان نسبت به دیگر استان‌ها بسیار کمتر است.
دکتر محمود شفاعی‌بجستان در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران تنها دانشکده تخصصی آب در کشور است، اظهار کرد: هم‌اکنون در این دانشکده سه گروه آموزشی شامل” آبیاری و زهکشی”، “سازه‌های آبی و هیدرولوژی” و “منابع آب” مشغول فعالیت هستند.
وی با اشاره به اینکه در دیگر نقاط کشور رشته‌های مهندسی آب به‌طور معمول زیرمجموعه گروه کشاورزی یا عمران قرار می‌گیرند، گفت: دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران تنها دانشکده تخصصی آب در ایران است. هدف ما در دانشکده تربیت متخصصانی است که با مسائل مختلف در حوزه آب آشنا باشند و بتوانند در حیطه‌های مهم مانند مدیریت منابع آب و مهندسی آب فعالیت کنند.
شفاعی‌بجستان تصریح کرد: در حال حاضر رشته سازه‌های آبی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه وجود دارد که این رشته به‌طور کلی به طراحی سازه‌های مرتبط با آب مانند سدهای کوچک اعم از خاکی، بتنی و … مربوط می‌شود. در بخش مدیریت منابع آب که شامل بررسی نحوه توزیع آب است، رشته‌ای به نام آبیاری و زهکشی ایجاد شده که در این رشته مسائل مربوط به نحوه توزیع آب در مزرعه و نیاز آبی گیاهان بررسی می‌شود.
این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: با توجه به آنکه در خوزستان بحث شوری آب مطرح است، مسائلی مانند زهکش‌ها و چگونگی شیرین کردن خاک با استفاده از آب نیز وجود دارد که در این زمینه در دانشکده تحقیقات مختلفی انجام می‌شود؛ البته تحقیقات دانشکده عمدتاً در زمینه بهینه‌سازی مصرف آب، استفاده از مصالح نوین برای بهینه‌سازی سازه‌های آبی و روش‌های جدید ساخت سازه‌های آبی یا شیوه‌های نوین مدیریت منابع آب است.
شفاعی‌بجستان در خصوص بازار کار برای فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی آب، اظهار کرد: با در نظر گرفتن اینکه 86 درصد استفاده مصرف آب در حوزه کشاورزی است و از سوی دیگر محدودیت منابع آبی که در سال‌های اخیر مطرح شده است، قطعاً به الگوها و روش‌های جدیدی برای مدیریت منابع آبی نیاز داریم. باید در این زمینه مدیریت صحیح انجام شود تا بتوان این رقم را به 17 درصد رساند؛ به همین دلیل نیز این رشته در خوزستان از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی ادامه داد: فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در شرکت‌های مهندسی مشاور، محیط‌زیست، سازمان آب و برق، جهاد کشاورزی، سازمان برنامه‌ریزی، کشتیرانی و تمام صنایع مرتبط با آب فعالیت خود را ادامه دهند. البته در سال‌های اخیر شرایط اشتغال برای تمام رشته‌ها کمی مشکل شده است، اما با توجه به گستردگی طرح‌هایی که در خوزستان در حال اجرا است، می‌توان گفت درصد بیکاری فارغ‌التحصیلان این رشته در خوزستان نسبت به دیگر استان‌ها بسیار کمتر است.
شفاعی‌بجستان در پایان با ابراز امیدواری از اینکه شرایط به‌زودی بهتر شود، گفت: دانشگاه شهید چمران به دلیل تعداد کافی اعضای هیأت‌علمی، طرح‌های تحقیقاتی گسترده و کارهای اجرایی که انجام داده است، قطب علمی آب کشور محسوب می‌شود. امکانات و شرایط جوی برای موفقیت دانشجویان فراهم شده، اما درصد موفقیت دانشجویان در درجه اول به علاقه‌مندی و انگیزه آن‌ها وابسته است و این نکته بیش از هر چیز دیگر اهمیت دارد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار