تصویب بودجه دانشگاه آزاد خوزستان در سال 96/فعالیت جدی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

در این جلسه که با حضور دکتر غلامرضا شریعتی استاندار، آیت‌الله حسن‌زاده امام‌جمعه موقت اهواز و دیگر اعضای هیأت امنا در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با گرامی‌داشت یاد و خاطره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، اظهار کرد: تأثیر راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه اجتماعی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور بر کسی پوشیده نیست. با وجود نزدیک به 6 میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی که 50 درصد فارغ‌التحصیلان کشور را شامل می‌شوند، بیشتر به جایگاه و تأثیرگذاری این دانشگاه می‌بریم.

وی به تحقیقات و مطالعات روان‌شناسی اخیر درباره تأثیر سطح تحصیلات در زندگی افراد با جامعه آماری زندانیان اشاره کرد و گفت: نتایج این تحقیقات نشان داد که تنها 2 درصد زندانیان دارای تحصیلات عالی بودند. این موضوع شاخصی است که نشان می‌دهد هر چه تحصیلات عالی افراد بالاتر باشد، افراد کمتر دچار ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شوند. درواقع میزان تحصیلات ارتباط مستقیمی با کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و افزایش تولید ناخالص ملی دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: آمارها نشان می‌دهد در کشورهای پیشرفته دنیا حدود 35 تا 55 درصد افراد دارای تحصیلات دانشگاهی هستند این در حالی است که در کشور ما تنها 15 درصد جمعیت دارای تحصیلات عالیه هستند.

میرزاده با بیان اینکه دانشگاه‌ها به‌طور ذاتی مسئول ایجاد اشتغال نیستند، تصریح کرد: با این وجود دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه دانش‌بنیان فعالیت‌هایی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان خود آغاز کرده است.

وی همچنین بر تأثیر علم‌پژوهی و علم‌اندوزی بر احساس فخر اجتماعی، افزایش فرهیختگی جامعه و کاهش هزینه‌های ملی تأکید کرد و گفت: اگر در کشور بسترهای لازم برای آموزش عالی و تحصیلات در مقاطع تحصیلات تکمیلی فراهم نشود، موجب خروج جوانان و ارز از کشور می‌شود و این مسأله تبعات فرهنگی و اجتماعی به دنبال خواهد داشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: در حال حاضر نزدیک به 80 هزار دانشجوی ایرانی در کشورهایی مانند کشورهای آسیای میانه تحصیل می‌کنند و ازآنجاکه بیشتر دانشگاه‌های کشورهای پیرامونی از کیفیت لازم ازنظر فضای آموزشی، استاد، آزمایشگاه و … برخوردار نیستند، باید بتوانیم دانشگاه‌های خود را برای تحصیل این تعداد متقاضی با توجه به استانداردهای لازم و قابل‌رقابت در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، توسعه دهیم.

میرزاده گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یادگار پایدار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (ره) در رشد تولیدات علمی ایران بسیار مؤثر بوده و بر اساس آمار پایگاه علمی ESI در حال حاضر دارای رتبه 158 در تولید علمی جهان است، البته این آمار تنها مربوط به 39 واحد مجری دوره‌های تحصیلات تکمیلی این دانشگاه است.

وی ادامه داد: نقش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه علمی موجب شده است که کشور در سال 2015 ازلحاظ تولید علمی در رتبه 16 دنیا قرار گیرد؛ در حال حاضر نیز 20 درصد تولیدات علمی ایران مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی است اما این سهم کافی نیست و باید همه واحدها و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه در این زمینه فعال باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تولید علم در دنیا را به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه و سرآمدی عنوان و تصریح کرد: بر اساس برنامه چشم‌انداز، ایران باید در افق 1404 ازلحاظ تولید علم به رتبه اول منطقه برسد؛ دانشگاه آزاد اسلامی در راه رسیدن به این هدف فعالیت‌های خود را با جدیت آغاز کرده است.

میرزاده بر لزوم جذب هیأت‌علمی تمام‌وقت در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد و از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان خواستار آن شد که جذب استادان تمام‌وقت را در دستور کار خود قرار داده و نسبت به این امر سختگیری‌های لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان به‌عنوان زیربنای اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل کرده است، گفت: در حال حاضر 107 مرکز رشد، 17 شهرک فناوری آزاد (شفا) و یک‌هزار و 106 شرکت دانش‌بنیان و هسته فناور در دانشگاه فعالیت می‌کنند که در حال افزایش اثربخشی دانشگاه در توسعه اقتصادی کشور هستند و امیدواریم در آینده این اثربخشی افزایش بیشتری داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر اهمیت مسائل فرهنگی در دانشگاه تأکید کرد و از مسئولان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان خواستار توجه جدی به طرح معرفی مفاخر و مشاهیر استان در قالب پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری شد.

میرزاده همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قرآن به‌مثابه چشمه فیاضی است که علم از درون آن می‌جوشد، تصریح کرد: بسیاری از علوم در قرآن مانند انتقال جرم در کسری از ثانیه مطرح شده است که هنوز بشر نتوانسته به این امر دست پیدا کند. ازاین‌رو باید کانون‌های قرآن و عترت در دانشگاه با نگاه علمی مسائل را دنبال کنند و از این کتاب آسمانی ایده‌های علمی بگیرند. مفسران قرآن و دانشمندان رشته‌های علمی دیگر می‌توانند از طریق کانون‌های قرآن برای این مهم همکاری کنند.

وی عنوان کرد: توسعه زبان فارسی همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری است. پاسداشت و توسعه زبان فارسی باید در رأس امور فرهنگی واحدهای دانشگاهی قرار بگیرد و دراین‌ارتباط سیاست‌گذاری‌های لازم انجام شود.

همچنین در این جلسه دکتر شهرام لک دبیر هیأت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان به تشریح وضعیت واحدها و مراکز آموزشی این دانشگاه در استان پرداخت.

در پایان جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان بودجه 503 میلیارد تومانی از حیث منابع و مصارف و 381 میلیارد تومانی از حیث درآمد و هزینه را برای سال 96 این دانشگاه تصویب کرد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار