توان استخدامی دولت ۱۰۰ هزار نفر در سال است

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

توان استخدامی دولت ۱۰۰ هزار نفر در سال است

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفت: با توجه به تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی و دانشجویان کشور، استخدام شدن در دولت به آرزوی محال تبدیل شده است.
به گزارش ایسنا، جمشید انصاری در نشست هم اندیشی فرهیختگان با معاون رئیس جمهور که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، تصریح کرد: مشکل اشتغال ما در حال حاضر مشکل فرهنگی است تا مشکل اقتصادی و اجرایی. امروزه فارغ التحصیلان دانشگاهی انتظار دارند که در دولت استخدام شوند.
وی افزود: در حال حاضر دولت دارای ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر نیروی انسانی استخدامی، قراردادی، پیمانی، کارمندی و کارگری است، در مقابل ما حدود ۳ میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی داریم که اگر همه نیروی انسانی دولت را بیرون کنیم و این افراد را به کار بگیریم باز هم یک میلیون فارغ التحصیل بیکار خواهیم داشت.
وی تأکید کرد: علاوه بر فارغ التحصیلان حدود ۵ میلیون نفر نیز در دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند، این در حالی است که توان استخدامی دولت در سال ۱۰۰ هزار نفر است، بنابراین باید دانشجویان فکر استخدام در دولت را که به یک آرزوی محال تبدیل شده است را از سر بیرون کنند و به فعالیت‌های دیگر در واحدهای تولیدی و خدماتی روی بیاورند.
انصاری خاطرنشان کرد: دانشجویان و جوانان در دانشگاه‌ها درس می‌خوانند که کشور را اداره کنند، این اداره دولت صرفاً استخدام در دولت نیست، جوانان علی رغم تحصیلات باید مهارت‌های لازم دیگر را برای ورود به بازار کار کسب کنند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر استخدام در دولت صرفاً از طریق آزمون های استخدامی است و لازمه آن نیز درس خواندن و داشتن دانش کافی است، همچنین یکی از مواردی که در استخدام‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد جوان‌گرایی است. بنابراین در آزمون‌های استخدام شرط سنی قرار داده شده است، اگر جوانان حامی دولت می‌خواهند وارد دولت شوند باید دانش خود را افزایش دهند.
او یادآور شد: دولت نه محل حقوق دادن است نه محل ایجاد اشتغال؛ بلکه دولت محل ارائه خدمت به مردم است، بنابراین باید توانمندترین جوانان وارد دولت شوند تا بتوانند خدمت مناسبی ارائه دهند، به این دولت این انتقاد وارد است که زمینه لازم برای ورود جوانانی که درون دولت بودند برای تصدی مقام‌های مدیریتی فراهم نکردند.
وی با اشاره به شرایط کشور قبل از دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: شرایط امروز کشور به گونه‌ای است که برای فعالیت فرهنگی اجتماعی و سیاسی امنیت ایجاد شده است که با گذشت زمان نسبت به آن بی‌توجه هستیم و قدر عافیت را نمی‌دانیم و مطالبات جدید مطرح می‌کنیم.
انصاری تصریح کرد: در دوره دولت نهم و دهم اقداماتی انجام دادیم که آن روز آن کار را درست می‌دانستیم ولی امروز برای دولت ما مشکل ساز شده است، در آن دوران که دولت به هیچ معیار قانونی تن نمی‌داد برای توانمند کردن دولت یک قانون سختی تصویب کردیم که دولت را به مدار قانون بیاوریم. امروز هم این قوانین برای دولت یازدهم وجود دارد که باید اجرا شود.
وی افزود: در آن مجلس تصویب شد که هیچ استخدامی در دولت بدون آزمون انجام نشود، امروز جوانان باید بروند درس بخوانند تا در آزمون قبول شوند و دولت این توان را ندارد که جوانی را بدون آزمون استخدام کند.
وی با بیان اهمیت ورود زنان و جوانان در مشاغل مدیریتی گفت: ما باید برای تصدی مشاغل مدیریتی توسط زنان و جوانان باید یارانه دهیم و باید تفاوت قائل شویم میان مدیریت زنان و مردان، تا زنان و جوانان با شرایط سهل تری بتوانند این شغل را تصدی کنند.
انصاری تصریح کرد: ما باید یک نسبتی را تعیین و در طول یک دوره زمانی مسئولین را ملزم کنیم که مثلاً ۳۰ درصد از مشاغل مدیریتی و سرپرستی را از بین زنان و جوانان انتخاب کنند، در حال حاضر افرادی که در مسئولیت‌ها هستند کسانی را که می‌شناسند و اعتماد بیشتری دارند را در پُست‌های مدیریتی قرار می‌دهند.
وی تاکید کرد: در همین زمینه ما دوره‌های آموزشی برای تربیت مدیران برای آینده می‌گذاریم، اولین دوره هفته آینده به اتمام می‌رسد، ۵۰۰ نفر که سابقه مدیریت ندارند در این دوره‌ها آموزش دیده و به دستگاه‌ها به عنوان نیروی انسانی توانمند مدیریتی معرفی می‌شوند.
معاون رئیس جمهور تصریح کرد: دولت در یک فضای بسیار دشوار که دائم از دوست و دشمن پتک می‌خورد دارد فعالیت می‌کند، بنابراین برای حضور در دولت کسانی لازم است که بتوانند در مقابل دوست و دشمن بایستد، امروز زمان گله گذاری و طرح‌های برآورده نشده نیست باید به یک مصلحت بالاتر و فراهم کردن فرصت تداوم خدمت‌گذاری دولت طی ۸ سال است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار