ارتقاء رتبه دانشگاه آزاد اهواز در چهارمین ارزیابی ISC

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

ارتقاء رتبه دانشگاه آزاد اهواز در چهارمین ارزیابی ISC

در چهارمین ارزیابی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از سوی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز با 27 پله صعود نسبت به دوره قبل، در میان 353 واحد این دانشگاه در رتبه 21 قرار گرفت.

به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست ISC با اعلام نتایج رتبه‌بندی سال 94 – 93 دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور، اظهار کرد: گروه رتبه‌بندی پایگاه (ISC) واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی را براساس ۲۳ شاخص در قالب پنج معیار کلی پژوهش، آموزش، وجهه بین‌المللی، تسهیلات و فعالیت‌‌های اجتماعی – اقتصادی مورد رتبه‌‌بندی قرار داده است.

وی افزود: شاخص‌ها و معیارهای این رتبه‌بندی مصوب ششمین نشست فوق‌العاده وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی در شهر جده عربستان است که از سوی خبرگان و متخصصین علم رتبه‌بندی تهیه و تدوین شده است. بر اساس این رتبه‌بندی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در چهارمین سال نیز جایگاه نخست فهرست سال ۹۴ – ۱۳۹۳ را از آن خود کرد.

سرپرست استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اظهار کرد: در رتبه‌بندی منتشرشده ۳۵۳ واحد از واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی ایران واجد شرایط لازم برای حضور در رتبه‌‌بندی ISC شدند و به این ترتیب در رتبه‌بندی سال ۹۴ – ۱۳۹۳ واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، شاهد رشد ۱۸ درصدی در تعداد واحد‌های تحت پوشش رتبه‌بندی بوده‌ایم.

دهقانی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات همانند رتبه‌بندی سال گذشته در جایگاه نخست فهرست سال ۹۴ – ۱۳۹۳ قرار گرفته است و پس از آن دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج نیز رتبه ۲ و دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در سال ۹۴ – ۱۳۹۳ رتبه سوم جدول را به خود اختصاص داد. واحدهای تبریز، تهران جنوب، اراک، خوراسگان اصفهان، اراک، تهران مرکزی، شهرضا و اردبیل نیز به‌ترتیب در جایگاه‌‌های چهارم تا دهم جدول قرار گرفته‌اند.

سرپرست ISC گفت: در این رتبه‌بندی علاوه بر انتشار امتیازات کل و رتبه هر دانشگاه، امتیازات دانشگاه‌ها در معیارهای پژوهش، آموزش، وجهه بین‌المللی، تسهیلات و فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی نیز بر روی وبگاه رتبه‌بندی در اختیار واحدهای مربوطه قرار گرفته است و به این ترتیب هر واحد می‌تواند به اطلاعاتی دقیق و همه جانبه از وضعیت علمی خویش دست پیدا کند.

دهقاتی اظهار کرد: برای رتبه‌بندی سال ۹۴ – ۱۳۹۳ واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، قسمتی از اطلاعات مورد نیاز رتبه‌بندی ISC که مرتبط به شاخص‌های غیر پژوهشی است از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تهیه شد و در اختیار این گروه قرار گرفت. بخش دیگر اطلاعات مرتبط به شاخص‌های پژوهشی نیز مستقیماً از سوی کارشناسان گروه رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از پایگاه استنادی وب آو ساینس تهیه شد.

وی افزود: در معیار پژوهش که جزو مهم‌ترین مأموریت‌های دانشگاهی به حساب می‌آید و در رتبه‌بندی ISC نیز بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است، واحد علوم و تحقیقات با فاصله از دیگر واحدها به عنوان برترین واحد در بعد پژوهش معرفی شد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ادامه داد: معیار پژوهش در رتبه‌بندی ISC مهم‌ترین معیار رتبه‌بندی به حساب می‌آید. این معیار به‌وسیله شاخص‌هایی چون تعداد مقالات، میزان استنادات نسبت به هر مقاله، میزان مقالات نسبت به اعضای هیأت‌علمی، نرخ رشد مقالات و استنادات و ثبت نامه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

در این رتبه‌بندی همچنین واحدهای تهران شمال، ساوه، نجف‌آباد، یادگار امام خمینی(ره)، یزد، قائم‌شهر، مرودشت، شهرکرد، رشت و قزوین نیز در جایگاه‌های 11 تا 20 قرار دارند؛ همچنین بهترین رتبه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان در این رتبه‌بندی مربوط به واحد اهواز با رتبه 21 است که نسبت به دوره قبل 27 پله صعود کرده است.

پس از آن واحدهای شوشتر و دزفول به‌ترتیب رتبه‌های 46 و 49 را به خود اختصاص داده‌اند؛ همچنین در این رتبه‌بندی واحد امیدیه در بازه 75 – 51، واحدهای مسجدسلیمان، آبادان و ایذه در بازه 100 – 76، واحدهای بهبهان و خرمشهر در بازه 150 – 101 و واحدهای رامهرمز و سوسنگرد در بازه 200 – 151 جای گرفته‌اند.

واحد‌های شادگان و باغملک نیز در بازه 250 – 201 این رتبه‌بندی، ارزیابی شده‌اند و واحدهای اندیمشک و هندیجان در بازه 300 – 251 قرار گرفته‌اند. دیگر واحد دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان در این رتبه‌بندی واحد شوش با رتبه +300 است و دیگر واحدها واجدشرایط حضور در این رتبه‌بندی نبوده‌اند.

فهرست کامل نتایج رتبه‌بندی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بر روی وبگاه گروه رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به آدرس ur.isc.gov.ir در دسترس است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار