طرح تکنسین سرباز در وزارت علوم بررسی می شود

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

طرح تکنسین سرباز در وزارت علوم بررسی می شود

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای از ارائه طرح تکنسین سرباز به وزارت علوم خبر داد و گفت: این طرح در وزارت علوم در حال بررسی است و قرار شده سهمیه ای برای این دانشگاه در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر ناصر شمس سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای صبح امروز در نشست خبری که صبح امروز در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، گزارشی از برنامه های این دانشگاه ارائه کرد.

وی گفت: اولین کاری که انجام دادیم تشکیل شورای راهبری دانشگاه فنی و حرفه ای بود که وظیفه این شورا نهایی کردن برنامه ها و اهداف دانشگاه است که ما امیدواریم برنامه راهبردی دانشگاه را تا قبل از مهر ماه نهایی و از سال جدید آن را اجرایی کنیم.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد: یکی از برنامه های دانشگاه فنی و حرفه ای ایجاد شغل است در حال حاضر ما دو هزار عنوان شغل در کشور داریم ولی در کشورهای خارجی بالای ۱۵ هزار عنوان شغل وجود دارد و ما می توانیم در طول یکی، دو سال صدها شغل در کشور ایجاد کنیم. مشکل اصلی دانشگاه فنی و حرفه ای فرسوده شدن تجهیزات دانشگاه است که ما نیازمند این هستیم که این تجهیزات را به روز کنیم. خوشبختانه ۲۰۰ میلیارد تومان مجلس برای بازسازی و نوسازی تجهیزات این دانشگاه اختصاص داده است.

تشکیل ستاد تولید و اشتغال

شمس در ادامه از تشکیل ستاد تولید و اشتغال در این دانشگاه خبر داد و گفت: تاکنون صد طرح پژوهشی به این ستاد ارائه شده که بیشتر این طرح ها قابلیت تجاری سازی را دارند که ما در این ستاد از این طرح ها حمایت می کنیم.

وی ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه ای می تواند در بحث تجهیزات و بازسازی آنها به دانشگاه های دیگر کمک کند همچنین در بحث کارورزی دانشجویان دانشگاه های دیگر نیز می تواند با دانشگاه ها همکاری کند.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای در ادامه به تولیدات این دانشگاه اشاره کرد و گفت: خیلی از تولیداتی که در این دانشگاه صورت گرفته به دلیل عدم ساماندهی از آن استفاده نشده، درصدد هستیم در داخل کشور و خارج از آن نمایشگاه هایی برای ارائه تولیدات فنی و حرفه ای راه اندازی کنیم.

شمس در ادامه به فعال کردن خیرین دانشگاه فنی و حرفه ای اشاره کرد و تصریح کرد: ما در این زمینه برنامه هایی را اجرایی کرده ایم و خیرین می توانند در تولید کارگاه، تجهیز کارگاه، به دانشگاه فنی و حرفه ای کمک کنند و ما برای اینکه بیشتر از ظرفیت این خیرین استفاده کنیم، از آنها خواسته ایم تا خود نیز مشارکت داشته باشند و در حوزه های مختلف سرمایه گذاری کنند و این باعث شده استقبال ها در این بخش بیشتر شود.

ایجاد بازارچه های فصلی محصولات دانشگاه

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای همچنین از ایجاد بازارچه های فصلی از محصولات دانشگاه متناسب با شرایط منطقه ای خبر داد و گفت: در حال طراحی وبسایت فروش مجازی محصولات دانشگاه فنی و حرفه ای هستیم تا از این طریق هم بتوانیم محصولات این دانشگاه را به فروش برسانیم.

شمس در ادامه از تهیه دستورالعملی برای ثبت مالکیت فکری و اختراعات دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای خبر داد و گفت: ما به دنبال این هستیم که اختراعات دانشجویان فنی و حرفه ای را ثبت کنیم و همچنین برند این دانشگاه را راه اندازی کنیم.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای یکی از مشکلات این دانشگاه را عدم استفاده از توان دانشجویان عنوان کرد و گفت: درصدد هستیم از مشارکت دانشجویان هم در طرح ها و هم در تولیدات استفاده کنیم.

وی در ادامه به فعالیت های بین المللی دانشگاه فنی و حرفه ای اشاره کرد و گفت:در این زمینه برنامه هایی اجرایی شده است، نمایشگاه هایی را در خارج از کشور راه اندازی کرده ایم به دنبال این هستیم برای دوره های آموزشی افرادی را از خارج از کشور دعوت کنیم و در حال حاضر با کشور آلمان، فرانسه، عراق و تاجیکستان همکاری داشته ایم و به دنبال جذب دانشجوی خارجی نیز هستیم و اولین گروه دانشجویی ما از مهر ماه از کشور تاجیکستان فعالیت خود را در دانشگاه فنی و حرفه ای آغاز خواهند کرد و همچنین ۱۰ نفر از دانشجویان آلمانی در دانشکده شریعتی دختران دانشگاه فنی و حرفه ای تحصیل خود را آغاز خواهند کرد.

شمس با بیان اینکه برنامه بعدی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در حوزه توانمندسازی کارکنان و اعضای هیات علمی است، گفت: ۳۵۰۰ نفر از نیروهای دانشگاه بین ۲۰ تا ۲۷ سال به شکل قراردادی کار کرده‌اند که با مجلس شورای اسلامی صحبت کردیم و قرار شده این مشکل برطرف شود.

وی اضافه کرد: همچنین بیشترین مدرسان دانشگاه حق‌التدریسی هستند به طوری که بیش ۷۰۰ نفر بیش از ۷ سال به صورت حق‌التدریسی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای کار کرده‌اند که مجلس این مشکل را هم حل کرده است.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای عنوان کرد: بیش از این دانشگاه فنی و حرفه‌ای عضو هیات علمی نداشت و مدرس یا دبیر در این دانشگاه تدریس می‌کردند ولی در حال حاضر عضو هیات علمی هم داریم.

وی با بیان اینکه سرانه هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای بسیار پایین است، گفت: با تعداد ۲ هزار دانشجو حدود ۳ هزار عضو هیات علمی، مدرس و دبیر داریم که به دنبال طرحی برای افزایش این تعداد هستیم.

برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی ۱۵ مرکز رشد در ۱۵ استان

شمس افزود: در حوزه پژوهش و فناوری نیز طرح توسعه‌ای را نیز در دستور کار داریم و برای راه‌اندازی ۱۵ مرکز رشد در ۱۵ استان برنامه‌ریزی کردیم.

وی با اشاره به طرح‌های آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای ،گفت: در حوزه آموزشی متناسب با سند تحول آموزش و پرورش پیش می‌رویم و ارتباط نزدیکی با آموزش و پرورش داریم،‌ همچنین به دنبال توسعه مراکز و رشته‌ها و استانداردسازی آنها هستیم به طوری که رشته‌های بدون کارایی باید تعطیل شوند.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: کادر آموزشی دانشگاه نیاز به بازمهندسی جدی دارد و تدوین سند آموزشی را نیز در دست اقدام داریم.

وی در رابطه با توسعه بخش فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه ‌ای، اظهار داشت: در بخش فرهنگی طرح رتبه‌بندی خوابگاه‌های دانشجویی را در دستور کار داریم زیرا در بسیاری از خوابگاه‌ها با مشکلات جدی مواجه‌ایم که صندوق رفاه دانشجویان برای ساماندهی آنها قول داده است.

وی ادامه داد: رستوران‌های دانشگاه نیز سنتی هستند و به همین دلیل در حال سیاست‌گذاری کلان بر روی ساماندهی رستوران‌ها هستیم.

شمس اضافه کرد: بودجه دانشگاه فنی و حرفه‌ای بسیار پایین است به طوری که کمترین سرانه به دانشگاه فنی و حرفه‌ای تعلق دارد.

سرپرست دانشگاه فنی حرفه ای در ادامه در پاسخ به سوال مهر درباره ادغام دانشگاه فنی و حرفه ای و دانشگاه جامع علمی و کاربردی گفت: بحث ادغام از ابتدا مطرح نبوده بلکه بحث تجمیع بوده که آن نیز در سند آمایش آموزش عالی بررسی می شود ولی بیشتر به دنبال این هستیم که ببینیم این دو دانشگاه چگونه می توانند با یکدیگر همکاری داشته و به یکدیگر کمک کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگر مهر درباره طرح تکنسین سرباز گفت: این طرح توسط دانشگاه فنی و حرفه ای به وزارت علوم ارائه شده است و در حال بررسی است، ستاد فرماندهی کل نیز با آن موافقت کرده است و به دنبال این هستیم کارگاه هایی را ایجاد کنیم تا دانشجویان در قالب این طرح در این کارگاه ها فعالیت کنند و امیدواریم تا تابستان نهایی شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار