راه‌اندازی سامانه جذب دانشجویان بین‌المللی دانشگاه چمران

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

راه‌اندازی سامانه جذب دانشجویان بین‌المللی دانشگاه چمران

سامانه جذب دانشجویان بین‌المللی دانشگاه شهید چمران اهواز در راستای تحقق سیاست‌های وزارت علوم مبنی بر بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها راه‌اندازی شد.

به گزارش اهواز نیاز به نقل از ایسنا،گزاره بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها در ایران اگرچه از سال‌ها قبل طرح شده است، اما تاکید و اهتمام اخیر در اجرای آن نشان از جدیت نظام آموزش عالی در اجرای این گزینه سیاستی است.

لذا آموزش عالی ایران به دنبال این است که دانشگاه‌های ایران بین‌المللی شوند و به طور یقین در رتبه‌بندی بین‌المللی وجود دانشجوی خارجی، امتیازی برای دانشگاه‌ها محسوب می‌شود؛ لذا با توجه به این شرایط آموزشی، این انتظار باید وجود داشته باشد که توانمندی دانشگاه در جذب دانشجویان غیرایرانی غیربورسیه افزایش یابد.

در همین راستا، سیاست وزارت علوم معطوف به جذب دانشجویان غیربورس بوده است و آیین‌نامه‌ای تنظیم و به دانشگاه‌ها ارسال کرد که دانشگاه‌ها بتوانند به‌طور مستقیم دانشجوی بین‌المللی جذب کنند.

به‌طور یقین هر دانشگاهی باید برای جذب دانشجوی خارجی برنامه‌های مدون و منسجم داشته باشد، چراکه دانشجویان خارجی به‌صورت اتوماتیک جذب دانشگاه‌ها نمی‌شوند، به‌ویژه دانشگاه‌هایی که در آغاز راه این برنامه هستند. لذا باید برنامه‌ریزی‌های مدون به‌عنوان مبنای اجرای این سیاست توسط دانشگاه‌ها دنبال شود.

دانشگاه شهید چمران اهواز نیز از این امر مثتثنی نیست؛ اگرچه با توجه به جایگاه علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، تلاش مضاعف و چندجانبه‌ای‌ برای جذب دانشجویان بین‌المللی لازم است.

جهت تحقق سیاست‌های آموزش عالی در ارتباط با دانشگاه شهید چمران، برنامه‌ریزی و اقدامات خوبی توسط متولیان امر صورت گرفته است که از مجموعه اقدامات صورت‌گرفته راه‌اندازی سامانه اختصاصی معرفی دانشگاه شهید چمران اهواز به اساتید دانشگاه‌ها، فارغ‌التحصیلان، پژوهشگران و دانشجویان خارجی و اقدام جدی از طریق این سامانه برای جذب دانشجویان بین‌المللی در مقاطع مختلف تحصیلی این دانشگاه است.

این سامانه دارای دو نسخه انگلیسی و عربی و منوهای مختلفی مانند معرفی رشته‌ها و مقاطع تحصیلی مختلف دانشگاه است و دارای ویژگی‌های خاصی به‌عنوان برگه مزیت آن است که از آن جمله می‌توان به گزینه “بازدید از دانشگاه” اشاره کرد. ویژگی “بازدید از دانشگاه” این امکان را ایجاد می‌کند تا اساتید دانشگاه‌ها، فارغ‌التحصیلان، پژوهشگران و دانشجویان خارجی بتوانند از طریق سامانه مربوطه تقاضای بازدید از دانشگاه را اعلام کنند و بعد از دریافت تقاضا، زمینه بازدید از دانشگاه فراهم می‌شود.

ارتباط و پاسخگویی مستمر در طول عمده بازه زمانی 24 ساعته از طریق تماس‌های صوتی و کانال‌های ارتباطی مخلتف مانند واتس‌آپ از دیگر ویژگی‌های این سامانه است که ارتباط را برای کسب اطلاعات مخاطبان خارج کشور درباره دانشگاه و به‌ویژه دانشجویان خارجی درباره جذب آن‌ها مهیا می‌سازد.

امکان پاسخگویی ارتباطی چند زبانه به سؤالات مخاطبان این سامانه نیز بر قدرت کاربردی آن می‌افزاید.

در راستای تحقق هدف جذب دانشجو، خدمات رفاهی ویژه‌ای برای دانشجویان تعریف و ایجاد شده است که از جمله آن می‌توان ارائه خدمات مشاوره، انجام امور پذیرش و ثبت‌نام در دانشگاه، استقبال در مرزهای زمینی یا فرودگاهی ورود به جمهوری اسلامی ایران و انجام امور نقل و انتقال لازم، همکاری در امور اسکان (سکونت در خوابگاه دانشگاه یا خارج از دانشگاه) و همکاری در امور دریافت ویزای جمهوری اسلامی ایران را برشمرد.

اگرچه نباید فراموش کرد که با توجه به نقش حیاتی تبلیغات در عصر ارتباطات، برای دستیابی به حداکثر کارکرد در این زمینه نیاز است حداکثر تلاش برای تبلیغ این سامانه انجام شود.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات کامل درباره سامانه جذب دانشجویان بین‌المللی دانشگاه شهید چمران اهواز می‌توانند به وب‌سایت این سامانه به نشانی WWW.SSPPU.COM مراجعه کنند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار