اعلام منبع پرداخت حق بیمه کارفرما در طرح کارورزی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

 

اعلام منبع پرداخت حق بیمه کارفرما در طرح کارورزی

یک مقام ارشد کارگری تضعیف منابع تامین اجتماعی و ریزش نیروهای کار شاغل را دو دغدغه بزرگ طرح کارورزی دانست و گفت: اگر این طرح به درستی اجرا شود، هم نیروی کار آسیب نمی‌بیند و هم جلوی سوء استفاده‌های احتمالی گرفته می‌شود.

اولیاء علی‌بیگی در گفت‌وگو با ایسنا، با ارزیابی اجرای طرح کارورزی فارغ التحصیلان از تیرماه، گفت: یکی از نگرانی‌هایی که نسبت به اجرای طرح کارورزی وجود دارد این است که با اجرای آن اشتغال موجود در بنگاه از بین برود و کارفرما با این تصور که کارورز را چند ماه می‌تواند حقوق ندهد و از او کار بکشد و از مزایای معافیت بیمه‌ای هم برخوردار شود، به جای نیروی شاغل در آن بنگاه به خدمت گیرد و فرایند طرح از حالت آموزش مهارت خارج شود.

وی بر لزوم پیش‌بینی ضمانت‌های لازم برای حفظ نیروهای کار شاغل در بنگاه‌ها تاکید کرد و گفت: اگر طرح کارورزی به درستی به اجرا در نیاید و روزنه‌های سوء استفاده از آن بسته نشود، نیروی کار حتما آسیب می‌بیند.

علی بیگی پیشنهاد کرد: وزارت کار برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی، لیست بیمه شاغلان بنگاه قبل از اجرای طرح را با همکاری سازمان تامین اجتماعی بررسی و نظارت کند تا لیست بیمه ارسالی کارفرما با لیست بیمه پرداختی قبلی مطابقت داشته و در حین کارورزی یا پس از اجرای طرح با حذف نام بیمه شدگان مواجه نشده باشد.

رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار در ادامه تضعیف منابع سازمان تامین اجتماعی را دومین دغدغه جامعه کارگری برشمرد و افزود: در طرح کارورزی، معافیت بیمه‌ای کارفرمایان به مدت دو سال نگرانی‌ها نسبت به کاهش منابع تامین اجتماعی را افزایش داده است. تامین اجتماعی یک سازمان غیردولتی است که از منابع دولتی استفاده نمی‌کند و بودجه سالانه‌ای برای آن پیش‌بینی نمی‌شود بلکه بر اساس درآمد و هزینه مدیریت می‌شود.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد منابع تامین اجتماعی توسط حق بیمه‌ها پرداخت می‌شود، این سوال را مطرح کرد که حق بیمه‌ای که دولت در طرح کارورزی پرداخت آن را به مدت دو سال تقبل کرده از کدام منابع و چگونه پرداخت خواهد شد؟

این مقام ارشد کارگری با تاکید بر اینکه اگر منابع تامین اجتماعی تضعیف شود، آینده میلیونها کارگر و بازنشسته تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و چالش دیگری برای دولت ایجاد خواهد شد، از وزارت کار خواست تا به طور شفاف منبع پرداخت حق بیمه‌ها در طرح کارورزی را اعلام کند.

به گفته وی، هم اکنون بیش از ۱۳ میلیون بیمه شده تامین اجتماعی در کشور وجود دارد که ماهانه حق بیمه خود را به صندوق تامین اجتماعی می‌پردازند؛ دو میلیون و ۸۰۰ هزار بازنشسته تامین اجتماعی هم هستند که زندگیشان به حقوق بازنشستگی پایان ماه بستگی دارد و بیمه‌شدگان به امید آتیه خود و استفاده از این منابع در دوران از کارافتادگی و بازنشستگی به آن تکیه کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، در طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی که قرار است از دهه اول تیرماه به اجرا در آید فارغ التحصیلان پس از ثبت‌نام در سامانه کارورزی برای کسب آموزشهای مهارتی مورد نیاز، در دوره‌های کارورزی شرکت می‌کنند و پس از اثبات توانمندی‌های خود توسط کارفرمایان به کار گرفته می‌شوند.

در این طرح کارفرمایانی که نیروی متقاضی کارورزی را در بنگاه به خدمت بگیرند تا دو سال از معافیت بیمه‌ای برخوردار می‌شوند، کارورزان نیز رقمی در حدود ۴۰۰ هزار تومان بابت کمک هزینه آموزشی دریافت می‌کنند.

طرح کارورزی در چند استان به شکل آزمایشی به اجرا درآمده و ۷۰ درصد افراد در قالب این طرح جذب بازار کار شدند.

طبق اعلام وزارت کار آخرین آمار ثبت نام کنندگان در سامانه کارورزی ۲۰۰ هزار نفر بوده است که ۵۰ هزار نفر آنها فارغ التحصیل دانشگاهی هستند.

مقامات کارگری تاکید دارند که قبل از اجرای این طرح، اصلاحات لازم در خصوص ایرادات آن انجام گیرد و اجرای بی نقص طرح، فدای شتابزدگی نشود.

طرح کارورزی از جمله طرح‌های وزارت کار برای ایجاد اشتغال گسترده در کشور است و علیرغم ایرادات وارده، وزارت کار مصمم است از این ماه آن را عملیاتی کند تا بخشی از فشار فارغ التحصیلان به بازار کار را کاهش دهد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار