بازار آی‌تی امکان جذب اکثر فارغ‌التحصیلان را دارد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

بازار آی‌تی امکان جذب اکثر فارغ‌التحصیلان را دارد

به گفته یک کارشناس، اگر فارغ‌التحصیلان آموزش‌های فنی و مهارتی لازم را برای کار در حوزه فناوری اطلاعات کسب کنند این بازار امکان جذب حداکثری فارغ‌التحصیلان را دارد.

مسعود همتی- کارشناس حوزه فناوری اطلاعات- با بیان اینکه بازار آی تی امکان جذب فارغ‌التحصیلان حوزه‌های فناوری اطلاعات را دارد، گفت: به جرات می‌توان گفت که بازار مربوط به محصولات و خدمات فناوری اطلاعات و مخابرات، ظرفیت جذب حداکثری فارغ‌التحصیلان را دارد اما به شرطی که این فارغ‌التحصیلان مهارت‌های لازم و عملی را برای کار کردن در این حوزه داشته باشند.

این کارشناس با تاکید بر اینکه حرف تحصیل در دانشگاه را فقط مدرک نمی‌تواند ضامن مهارت‌آموزی مسائل عملی مرتبط با رشد تحصیلی باشد، ادامه داد: بسیاری از فارغ‌التحصیلان در ماقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و حتی دکترا فاقد مهارت‌های عملی و حرفه‌ای لازم برای فعالیت در بازار کار آی تی هستند. در بازار خصوصی مرتبط با حوزه‌های فناوری اطلاعات از افراد متخصص و کار عملی مدرک می‌خواهند.

وی با انتقاد از فضای حاکم بر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که صرفا به دادن آموزش‌های تئوری و غیرعملی به دانشجویان اکتفا می‌کنند، گفت: مسائل و مباحث تئوری که در کتاب‌های درسی خوانده می‌شود، در بسیاری از حوزه‌ها با واقعیت کار عملی فاصله دارد، به طوری که می‌توان گفت هنگام ورود به بازار کار تقریبا فرقی بین یک فرد تحصیلکرده آکادمیک با یک فرد دیپلم وجود ندارد.

همتی در ادامه به انتقاد از عملکرد سازمان فنی و حرفه‌ای در زمینه آموختن مهارت‌های لازم به کارآموزان در این خصوص اظهار کرد: متاسفانه سازمان فنی و حرفه‌ای تا حدودی درگیر بوروکراسی زدگی شده و از رسالت اصلی خود که آموختن عملی متون و تکنیک‌ها به کارآموزان و آماده کردن کامل آنها برای ورود به بازار کار است فاصله گرفته و دارندگان این مدرک آمادگی لازم برای کار در بازار کار را کسب نمی‌کنند.

وی با استقبال از عملکرد برخی آموزشگاه‌های خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات گفت: در برخی از این آموزشگاه‌ها فردی با مدرک دیپلم می‌تواند برود و بعد از گذراندن یک دوره آموزش مناسب به سرعت وارد بازار کار شود و حتی حقوق بالایی را نیز طلب کنند چرا که متخصص هستند و می‌توانند در بازار مفید باشند. در این خصوص به شخصه سالیانه چندین فرد با مدرک دیپلم را آموزش و روانه بازار می‌کنم که تا اینجا بسیار موفق عمل کرده‌اند.

این کارشناس در پایان در خصوص نقش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص کمک به اشتغال فارغ‌التحصیلان نیز گفت: وزارت ارتباطات در اینجا باید نقش ستادی و برنامه‌ریز را ایفا کند و با سوق دادن بودجه به سمت ایجاد آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های کوچک آموزشی مهارتی در مهارت‌افزایی دانشجویان و جوانان نقش خود را انجام دهد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار