ورود فارغ‌التحصیلان دانشگاه شهید رجایی به هنرستان‌ها/ جذب 1100 استادکار

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

ورود فارغ‌التحصیلان دانشگاه شهید رجایی به هنرستان‌ها/ جذب 1100 استادکار

مدیرکل دفتر آموزش‌ فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه با مشکل حادی در زمینه نیروی انسانی روبرو نیستیم، گفت: امسال از محل پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آبان ماه 95 حدود 1100 هنرآموز و استادکار را جذب می‌کنیم و علاوه بر آن فارغ‌التحصیلان دانشگاه شهید رجایی هم در حال ورود به هنرستان ها هستند.

محسن حسینی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت نیروی انسانی در هنرستان‌ها اظهار کرد: امسال با توجه به اینکه هنرستان‌های ما دوساله هستند و سال‌های گذشته هم سیستم همینگونه بوده است با کمبود نیروی انسانی، فضا و تجهیزات مواجه نمی‌شویم.

وی افزود: اما از سال تحصیلی 98-1397 در راستای استقرار نظام آموزشی 3-3-6 ، تغییرات ساختاری در هنرستان ها به اتمام رسیده و سه پایه مستقر می شوند و با کمبودهایی مواجه خواهیم شد. البته مشغول برنامه ریزی و ساماندهی هستیم و با توجه به سه ساله شدن هنرستان‌ها در سال آینده به مناطق اعلام کردیم با توجه به پارامترهای مختلفی چون تعداد کلاس و تراکم دانش آموزشی برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهند.

مدیرکل دفتر آموزش‌ فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه البته سال گذشته از محل آزمون استخدامی، 2000 هنرآموز و استادکار جذب کردیم عنوان کرد: از محل پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آبان ماه سال 95 نیز حدود 1100 هنرآموز و استادکار را جذب می‌کنیم. علاوه بر این ها فارغ‌التحصیلان دانشگاه شهید رجایی هم در حال ورود به هنرستان ها هستند و ما از محل آزمون استخدامی سال جاری هم تعداد دیگری نیرو خواهیم داشت. در مجموع می‌توان گفت نسبت به بخش‌های دیگر با مشکل حادی در زمینه نیروی انسانی روبرو نیستیم.

حسینی مقدم پیش از این به ایسنا درباره پیش بینی میزان ثبت نام در شاخه‌های فنی و کاردانش به ایسنا گفته بود: برای امسال بر اساس تاکید برنامه ششم توسعه مبنی بر رسیدن به پوشش ۵۰ درصدی در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش تا پایان اجرای برنامه، پیش بینی می‌کنیم شمار دانش آموزان در این دو شاخه از ۳۴ درصد در سال گذشته با رشدی ۴ درصدی به ۳۸ درصد برسد.

مدیرکل دفتر آموزش‌ فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش درباره اختیاری بودن هدایت تحصیلی و پیش بینی افزایش ظرفیت هنرستان‌ها در رشته‌های پرطرفدار عنوان کرد: بخش اول از هنرستان‌های ما جزو مدارس نمونه دولتی هستند و برای ورود به آنها باید در آزمون ورودی شرکت کرد، اما بخش دوم هنرستان‌های دولتی هستند که از مقبولیت خوبی برخوردارند و حتی ثبت نام در آنها بویژه در رشته‌های پرطرفدار از خرداد ماه آغاز شده است. در سال گذشته ۱۷ درصد دانش آموزان ما به چند رشته خاص نظیر حسابداری، کامپیوتر، نقشه کشی، مکانیک خودرو، تاسیسات، برق ، گرافیک و طراحی دوخت رفتند و ظرفیت این رشته‌ها معمولا زودتر تکمیل می‌شود.

وی ادامه داد: مقرر شد کلاس‌هایی که جمعیت ۱۰ ، ۱۲ نفره دارند تا جای امکان افزایش ظرفیت دهند اما باید به دو نکته توجه کنند. نخست اینکه اگر ظرفیت‌ها بیش از نرم استاندارد افزایش یابند هنرآموزان در درس‌های کارگاهی دچار مشکل می شوند. از سوی دیگر با توجه به سه ساله شدن هنرستان‌ها و استقرار سه پایه در سال آینده اعلام کردیم باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ انجام و از حالا ظرفیت‌های لازم درنظر گرفته شوند. در همین راستا به عنوان مثال اگر هنرستانی شش کلاس داشته باشد نمی‌تواند در سه رشته دانش آموز جذب کند زیرا در سال آینده که در هررشته سه پایه دهم، یازدهم و دوزادهم داریم یک سوم دچار کمبود فضا می‌شویم، بنابراین هنرستان شش کلاسه در دو رشته بیشتر نمی‌تواند جذب داشته باشد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار