اولویت‌های پرداخت وام اشتغال مدد جویان کمیته امداد اعلام شد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

اولویت‌های پرداخت وام اشتغال مدد جویان کمیته امداد اعلام شد

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و پژوهش کمیته امداد مهم‌ترین رویکردهای حوزه اشتغال و خودکفای در بودجه مصوب سال ۱۳۹۶ این نهاد را تشریح کرد.
به گزارش ایسنا، میرهاشم موسوی، رئیس مرکز برنامه ریزی و پژوهش کمیته امداد با اعلام اولویتهای پرداخت وام اشتغال‌زایی مددجویان در بودجه ۹۶ کمیته امداد گفت: حوزه اشتغال و خودکفایی این نهاد،”فرزندان ذکور مستعد اشتغال و همسفره خانواده مورد حمایت”، “همسران بیکار نوعروسان خانواده های مورد حمایت” و “همسران بیکار سرپرست خانوار که ازدواج مجدد کرده اند” را در اولویت پرداخت وام اشتغال قرار می دهد.
موسوی همچنین یکی از مواد مهم بودجه ۹۶ این نهاد را مشارکت در پرداخت حق بیمه سهم کارفریان مددجویان دانست و افزود: حوزه اشتغال و خودکفایی کمیته امداد می تواند از محل اعتبارات فعالیت کاریابی ، نسبت به پرداخت تمام یا بخشی از حق بیمه سهم کارفرما بر اساس حداقل حقوق و دستمزد برای اشتغال یک نفر از اعضای خانوارهای تحت پوشش با اولویت مناطق محروم اقدام کند.
رئیس مرکز برنامه ریزی و پژوهش کمیته امداد پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایان توسط کمیته امداد را مشروط دانست و گفت: کمیته امداد در صورتی حق بیمه سهم کارفرما را پرداخت می کند که پس از دو سال خانوار مددجو به خودکفایی کامل برسد و از پوشش حمایتی کمیته امداد خارج شود.
وی با تاکید بر اینکه این نهاد به دنبال ایجاد شغل‌های صنعتی و پیچیده برای نیازمندان نیست گفت: رویکرد امداد ایجاد مشاغل خرد و زودبازده متناسب با وضعیت اقلیمی، اقتصادی و فرهنگی منطقه و نیازهای جامعه هدف است که با ارائه تسهیلات و سرمایه کم، بتوان در روستاها به ویژه مناطق محروم به اقتصاد و معیشت افراد کمک کرد؛ بر همین اساس در بودجه امسال کمیته امداد حوزه اشتغال و خودکفایی موظف شده است حداقل ۴۰ درصد از مشاغل را در بخش مشاغل خانگی، خرد و زودبازده ایجاد کند که این کار با اولویت دادن به مناطق محروم، روستایی و شهرهای زیر ۲۰هزار نفر انجام می شود.
موسوی با اعلام اینکه در سال گذشته ۱۵۷ هزار و ۴۷۳ خانوار با اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی به خودکفایی رسیدند گفت: ۴۷ درصد از این رقم مربوط به اشتغال زایی زنان سرپرست خانوار بود.
رئیس مرکز برنامه ریزی و پژوهش کمیته امداد درباره سهم طرح های اشتغال‌زایی در زمینه‌های مختلف گفت: سهم مشاغل خدماتی در اشتغال‌زایی مددجویان ۴۵ درصد، کشاورزی و دامپروری ۳۹ درصد، صنایع دستی ۹ درصد، تولیدی و صنعتی ۶درصد و شیلات یک درصد است.
ی با تاکید بر ایجاد فرصت شغلی برای افراد تحت حمایت که از دبیرستان یا دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند و دارای توانمندی برای اشتغال و کار هستند گفت: حوزه حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد موظف شده است تا نسبت به شناسایی و معرفی این افراد به حوزه اشتغال و خودکفایی اقدام کند تا در نهایت با تلاش حوزه اشتغال در مدت کوتاهی فارع التحصیلان بتوانند توانمندی مورد نیاز برای حضور در بازار کار را کسب کنند.
به گزارش سایت خبری کمیته امداد؛ رئیس مرکز برنامه ریزی و پژوهش کمیته امداد با اشاره به اینکه حدود ۱۶ درصد از فرش و صنایع دستی تولید کشور توسط مددجویان این نهاد تولید می شود، یکی از ضرورت های بخش صنایع دستی را اتصال به بازارها و شبکه های فروش دانست و گفت: برای حل این مشکل در بودجه سال ۹۶ این نهاد پیش بینی شده است که حوزه اشتغال و خودکفایی شرایط عرضه و فروش محصولات مددجویان را حداقل در ۷۰ فروشگاه، نمایشگاه، بازارچه فصلی و دائمی فراهم کند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار