۸۰درصد جمعیت دانشجویی در علوم انسانی وفنی و مهندسی تحصیل می‌کنند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

انتخاب رشته داوطلبان کنکور در دانشگاه آزاد آغاز شد

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: ۸۰درصد جمیعت دانشجویی کشور در رشته های علوم انسانی و مهندسی تحصیل می کنند.

به گزارش ایسنا، دکترمجتبی شریعتی نیاسر در پنجاهمین نشست معاونان آموزشی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور که صبح امروز درسازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار شد، در سخنانی با بیان اینکه دانشگاه پیام نور یکی از زیرنظام های آموزش عالی است، اظهار داشت: وزارت علوم از دانشگاه پیام نور و تمام زیر نظام های آموزش عالی حمایت می کند.

وی افزود: ۳۷ درصد جمعیت دانشجویی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی، ۱۶ درصد در دانشگاه های دولتی، ۱۶ درصد در دانشگاه پیام نور، ۱۱ درصد در دانشگاه جامع علمی -کاربردی، ۵ درصد در دانشگاه های فنی و حرفه ای، ۲ درصد در دانشگاه فرهنگیان ومابقی نیز در سایر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی حضور دارند.

دکترشریعتی نیاسر ادامه داد: ۴۸ درصد دانشجویان در گروه علوم انسانی، ۳۲ درصد در گروه فنی مهندسی، ۶ درصد در گروه علوم پایه، ۶ درصد در گروه پزشکی و بقیه در سایر گروه ها مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به اینکه ۴۶ درصد دانشجویان را خانم ها و ۵۴ درصد آن را آقایان تشکیل می دهند گفت: ۴۷ درصد از اعضای هیئت علمی کشور در مرتبه استادیاری و ۳۵ درصد اعضای هیئت علمی نیز هنوز در مرتبه مربی و ۵ درصد از اعضای هیئت علمی استاد تمام هستند.

دکترشریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: روند تأسیس موسسات آموزش عالی از سال ۷۳ تا ۸۳ شیب ملایمی داشته به طوری که طی این مدت به ۴۴ مورد رسیده است و این در حالی است از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ ما شاهد افزایش فزاینده غیرانتفاعی ها هستیم.

وی با بیان اینکه روند تاسیس رشته های تحصیلات تکمیلی نیز از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۵ شیب ملایمی داشته است گفت: تراکم تحصیلات تکمیلی به ویژه در مقطع دکترا در دانشگاه آزاد اسلامی است.

دکتر شریعتی نیاسر افزود :۲۲ درصد جمعیت دانشجویی دراستان تهران و بقیه در سایر استان ها هستند و کمترین جمعیت دانشجویی نیز دراستان های محروم واقع شده اند.

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه به تنوع رشته محل های مقاطع مختلف تحصیلی اشاره و تأکیدکرد: ما در مقطع کاردانی تنوع رشته نداریم و آمارهایی که جمع آوری می شود می تواند به ما ایده دهد که چطور در این راستا برنامه ریزی و جهت گیری کنیم.

دکترشریعتی نیاسر در ادامه به زیرنظام های آموزش عالی اشاره کرد و گفت: بین سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵، ۱۳۸۰ مجوز رشته محل به غیرانتفاعی ها، ۵هزار و ۶۰۹ مجوز رشته محل به دانشگاه آزاداسلامی و در مجموع ۷ هزار رشته محل ارائه شده است و مجوز رشته محل هایی که به دولتی ها طی این مدت ارائه شده، ۳ هزار و ۷۰۸ رشته محل است.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، وی در ادامه به آمارهای غیرانتفاعی های منحل شده و غیر فعال اشاره کرد و گفت: تا کنون ۹ موسسه غیر انتفاعی منحل و ظرفیت پذیرش ۲۴ موسسه نیز صفر شده است و البته موسساتی که به کیفی گرایی توجه بیشتری داشتند به دانشگاه ارتقا یافته اند.

معاون آموزشی وزارت علوم برضرورت ارتقای کیفیت در آموزش عالی اشاره کرد و گفت: همه دانشگاه ها ومراکز آموزش عالی باید مسئله کیفیت را در رأس اهمیت قرار دهند و سایر دانشگاهها که از زیرنظامهای آموزش عالی هستند هم باید به صورت جدی به این مسئله توجه کند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار