بلاتکلیفی آموزشیاران نهضت در پیچ و خم موافقت‌ها و مخالفت‌ها

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

بلاتکلیفی آموزشیاران نهضت در پیچ و خم موافقت‌ها و مخالفت‌ها

مصوبه جذب نیروهای چهارگانه آموزشی و به‌ویژه آموزشیاران نهضت سواد آموزی از جمله قانون‌هایی بود که جنجال‌های زیادی به پا کرد.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه- فائزه مومنی: نمایندگان مجلس در مرداد ماه ۹۴ و شهریورماه ۹۵ دو مصوبه برای تعیین تکلیف و بکارگیری نیروهای حق التدریسی و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی داشتند،مصوباتی که نمایندگان برای عملیاتی شدن آن‌ها اردیبهشت ماه امسال یک فوریت طرح تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش را به تصویب رساندند.

بر اساس مفاد این قانون دولت مکلف بود حداکثر ظرف مدت یک‌سال همه نیروهای حق التدریسی مشمول این قانون و همچنین معلمان حق التدریسی و آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی را پس از گذراندن دوره های آموزشی، بدون نیاز به شرکت در آزمون استخدامی به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآورد.

این قانون در کم‌تر از چهارماه با مخالفت کمیسیون آموزش مجلس مواجه شد. نمایندگان آموزش و پرورش، دولت و مرکز پژوهش‌های مجلس بعد از بررسی‌های مفصل به این نتیجه رسیدند که در شرایط موجود امکان اجرای این طرح نبوده و به صلاح نیست، بنابراین با این طرح مخالفت شد.

استخدام آموزشیاران بهزیستی با شرایط آموزش و پرورش تناسب ندارد

به گفته رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش، حدود ۲۱۰هزار نیرو «با اکثریت آموزشیاران نهضت سواد آموزی» متقاضی استخدام هستند. استخدامی که به هیچ عنوان با شرایطی فعلی در آموزش و پرورش و نیاز این وزارت‌خانه تناسب ندارد.

اسفندیار چهاربند، یکی از مخالفان جذب این نیروها، معتقد است: «حتی اگر به ما بگویند تعدادی از آن‌ها را جذب کنید، امکانش وجود ندارد.این نیروها قابل تفکیک نیستند و با هر ضابطه‌ای هم که عمل کنیم باز ممکن است تعدادی از آن‌ها به دلایل مختلف جذب نشوند.»

او به خبرنگار مهر می‌گوید: اساسا به لحاظ جنسیت،رشته تحصیلی و توزیع جغرافیایی این نیروها و به ویژه آموزشیاران نهضت سواد آموزی با نیاز ما تناسب ندارد. ما باید سعی کنیم مثل سال‌های پیش در آموزش و پرورش با مازاد نیرو مواجه نشویم و در عین حال عدالت استخدامی را رعایت کنیم.

چهاربند با بیان اینکه سه میلیون جوان دانش آموخته آموزش عالی، داوطلب استخدام در دستگاه های دولتی به ویژه آموزش و پرورش هستند، اضافه می‌کند: توقع آن‌ها این است که همه با فضای داوطلبی و با آزمون استخدامی وارد آموزش و پرورش شوند.حالاما هم چون آن‌ها سابقه خدمت دارند امتیازاتی در نظر می‌گیریم.

چهاربند در پاسخ به این سوال که با کمبود نیروی در آموزش و پرورش چه می‌کنید نیز، تاکید می‌کند: به هرحال ما مکانیسم‌هایی برای ایجاد تناسب بین نیروهای موجود و نیازمان داریم. با تعدیل تراکم کلاس‌ها، خرید خدمات مراکز غیر دولتی و حق التدریس نیروهای شاغل و نیروهای بازنشسته نیازمان رابرطرف می‌کنیم.

استخدام رسمی سم است

چهاربند معتقد است استخدام رسمی و قطعی مثل سم است. باید در شرایطی تن به استخدام رسمی داد که مطمئن شویم در دراز مدت این نیاز پایدار است. در حال حاضر و به دلیل تحولاتی که در جمعیت دانش‌آموزی اتفاق افتاده است، نمی‌شود تمام این نیازها را رسمی کرد.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش می‌گوید: ما باید جمعیت دانش آموزی و تعداد کلاس‌ها را در و توزیع آن‌ها در مقاطع و دوره های مختلف بررسی کنیم. اگر متوجه شدیم این نیاز در دراز مدت پایدار است دست به جذب نیرو می‌زنیم.بنابراین من مخالفی با جذب نیروهای حق التدریس نداریم و آن‌ها می‌توانند به کار خود ادامه دهند.

آزمون استخدامی تازه اول راه پذیرش نیرو در آموزش وپرورش است

چهاربند در ادامه صحبت‌هایش به شرایط پذیرش با آزمون استخدامی در آموزش و پرورش هم اشاره می‌کند و با تاکید بر اینکه آزمون علمی اولین و آخرین راه ورود به شغل آموزگاری نیست، می‌گوید: بعد از آزمون علمی، دوبرابر ظرفیت برای مصاحبه تخصصی که شامل ویژگی های شخصیتی، تناسب و علاقه‌اشان با شغل معلمی معرفی خواهند شد. بعد از طی مصاحبه عمومی، انجام معاینات پزشکی و اتمام دوره، برای گذراندن دوره یکساله به تربیت معلم می‌روند.در صورت قبولی در آزمون جامع صلاحیت می‌توانند ابلاغ بگیرند و سرکلاس بروند.

لزوم ساماندهی آموزشیاران نهضت سوادآموزی و حق‌التدریسی‌ها

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به عنوان یکی از موافقان تصویب این طرح در مجلس، معتقد است: بعضی از آموزشیاران ۱۲تا ۱۵سال است که در آموزش و پرورش تدریس می‌کنند، نمی‌شود که به آن‌ها بی توجهی کرد. اول مهر که می‌شود آن‌ها سر کلاس می‌روند. آموزش و پرورش که نیروی دیگری ندارد.

سید جواد ساداتی‌نژاد به خبرنگار مهر می‌گوید: ما معتقدیم باید آن‌ها را ساماندهی کرد. نمی‌شود به این دلیل که می‌گویند سواد ندارند آن‌ها را رها کرد اگر سواد ندارند چرا مهر سرکلاس می‌روند؟!

او اضافه می‌کند: آموزش و پرورش در دادن اطلاعات مربوط به نیروهای حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی با مجلس همکاری نداشتدر حالی که ساماندهی آن‌ها مطالبه مردم است .ممکن است این طرح موفق و مخالفانی داشته باشد که البته هفته آینده در صحن مجلس به رای گیری گذاشته می‌شود، اما باید در هرصورت به آن پرداخته شود.

به گفته نماینده مردم کاشان تعداد نیروهای متقاضی بین ۲۰۰تا ۳۰۰هزار نفراندکه بیش‌تر آن‌ها آموزشیار نهضت سوادآموزی هستند.

آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین نهاد تعلیم و تربیت نسل آینده کشور، حق دارد تا با کیفیت‌ترین نیروها را در حوزه تدریس جذب کند، از طرفی برخی از نیروها سال‌ها است که خود را وقف این وزارت‌خانه کردند؛ نیروهایی که در بیش‌تر مواقع حقوق‌ اندک‌اشان را با تاخیر و بعد از ماه‌ها پیگیری می‌گیرند. قطعا آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران باید با ساماندهی این نیروها پاسخ زحمات چندین ساله آن‌ها را به نحو درخوری بدهد.

طبق اعلام بعضی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات گزارش مخالف این طرح هفته آینده در صحن ارائه و به رای گذاشته می‌شود، گزارشی که برخی از نمایندگان همزمان پیش نویس طرح دیگری را برای مقابله با آن تنظیم کرده‌اند.

اخبار آموزش و پرورش اخبار