هدف‌گذاری دولت دوازدهم برای ایجاد ۷۰ هزار شغل در صنایع دستی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

هدف‌گذاری دولت دوازدهم برای ایجاد ۷۰ هزار شغل در صنایع دستی

تشکل‌های غیر‌دولتی صنایع‌ دستی در نشستی با رئیس سازمان میراث ‌فرهنگی مشکلات این حوزه را مورد بررسی قرار دادند.
به‌گزارش خبرگزاری فارس، در ابتدای این نشست حسین بختیاری دبیر شورای تشکل‌های غیر‌دولتی صنایع ‌دستی، ضمن بر شمردن مشکلات این حوزه از جمله بیمه تامین اجتماعی هنرمندان صنایع دستی، مالیات و سایر مشکلات خواستار حمایتهای دولت در این حوزه شد.
در ادامه این نشست، علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری با تاکید بر نقش مهم صنایع دستی در ایجاد اشتغال پایدار گفت: حوزه صنایع دستی می‌تواند در اقتصاد‌ ملی و اشتغال نقش پررنگی داشته باشد.
وی افزود: دو ظرفیت مهم به نام میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی در اختیار ماست که باید بتوانیم با استفاده از این دو ظرفیت مهم به توسعه بخش گردشگری که از آن به‌عنوان یک صنعت نام برده می‌شود کمک کنیم که این مهم نیازمند همکاری بخش‌ دولتی و بخش‌ خصوصی است.
مونسان اظهار داشت: تأثیر‌گذاری صنایع‌دستی در گردشگری، ایجاد درآمد برای فعالان و تولید‌کنندگان صنایع‌دستی در روستاها و از همه مهم‌تر ایجاد اشتغال از مهم‌ترین ویژگی‌های صنایع‌‌دستی است به‌گونه‌ای که در حوزه صنایع‌دستی می‌توان با 50 میلیون تومان هزینه اشتغال ایجاد کرد اما این مبلغ در بخش صنعت 500 میلیون تا یک‌میلیارد تومان است. لذا باید به نقش صنایع‌دستی در ایجاد اشتغال بیش از پیش توجه کرد، خصوصا این‌که صنایع‌دستی در حوزه اقتصاد مقاومتی هم نقش بسیار مهمی دارد.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: به‌صورت جدی دست یاری به‌سمت بخش خصوصی دراز می‌کنیم تا بتوانیم از نقش مشاوره‌ای شما در توسعه این حوزه کمک بگیریم. سیاست ما این است که بخش‌ خصوصی و تشکل‌ها بزرگ شوند و نقش مهمی را ایفا کنند و ما فقط نظارت داشته باشیم.
وی در مورد حمایتهای دولتی از فعالن صنایع دستی خاطرنشان ساخت: از طریق صندوق توسعه ملی و نیز ارائه تسهیلات از طریق صندوق کارآفرینی امید برای توسعه اشتغال در صنایع‌دستی استفاده می‌کنیم که با بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد تولید‌کنندگان صنایع‌دستی عمدتا از دریافت تسهیلات صندوق کارآفرینی امید راضی هستند.
مونسان در ادامه به مهم‌ترین موضوعات مرتبط با صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: موضوع مهمی که در حوزه صنایع‌دستی اهمیت دارد و هم ما و هم شما باید با هم به شکل‌گیری آن کمک کنیم، تجاری‌سازی است و اگر بتوانیم تجاری‌سازی را جا بیندازیم به ایجاد بازار کمک می‌کند. آنچه ما باید انجام دهیم، معرفی محصول است که البته تکنیک‌هایی در این خصوص وجود دارد که یکی از آن‌ها تبلیغات است که امیدواریم صداوسیما به ما در این خصوص کمک کند.
وی در ادامه با توجه به نقش مهم بازار و برندسازی صنایع دستی خاطرنشان ساخت: محصولات صنایع‌دستی ما باید صاحب برند شوند و در کنار برندینگ استفاده از ظرفیت حراجی‌ها نیز که در سال‌های اخیر رشد داشته است می‌تواند کمک کند کما اینکه در این حراجی‌ها محصولاتی عرضه می‌شود که دارای برند هستند.
مونسان همچنین بر استفاده از ظرفیتهای فروش اینترنتی برای معرفی بیشتر، سهولت در خرید و عمق بخشیدن به فروش صنایع دستی تاکید کرد و از فعالان بخش خصوصی خواست به این مقوله توهه بیشتری نشان دهند.
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری افزود: به معاونت گردشگری برای تزیین هتل‌ها و به معاونت میراث ‌فرهنگی برای در اختیار گذاشتن فضا برای عرضه صنایع‌دستی دستورات لازم داده شده است، البته در اختیار گذاشتن فضا‌ها باید با رعایت اصولی باشد که به بناهای تاریخی آسیبی وارد نشود؛ برای همین سازه‌های سبکی طراحی شده است که به این بناها آسیبی نرسد.
معاون رئیس‌جمهوری خاطر‌نشان کرد: حوزه صنایع‌دستی برای ما دارای اهمیت است و حتما حوزه صنایع‌دستی می‌تواند در ایجاد اشتغال به ما کمک کند کما اینکه بر اساس طرح ارائه‌شده از سوی سازمان به دولت، ایجاد 140هزار شغل که 70 هزار شغل آن در حوزه صنایع ‌دستی است در حال پیگیری است.
در این نشست علاوه بر دبیر شورای تشکل‌های غیر‌دولتی صنایع ‌دستی، چند تن دیگر از فعالان بخش خصوصی صنایع دستی به بیان مشکلات این حوزه و خواسته‌های خود از دولت پرداختند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار