دانشگاه‌ها باید پیگیر وضعیت فارغ‌التحصیلان باشند/اشتغال محور توسعه است

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

دانشگاه‌ها باید پیگیر وضعیت فارغ‌التحصیلان باشند/اشتغال محور توسعه است

معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه اشتغال باید محور توسعه باشد، گفت: پیگیری وضعیت فارغ التحصیلان دانشگاهی یکی از مولفه های اصلی دانشگاه‌های خارجی است در حالیکه در کشور ما به این مسئله به هیچ وجه توجهی نمی‌شود.

به گزارش ایسنا واعظ مهدوی در مراسم افتتاح مرکز هدایت شغلی دانشگاه علم و فرهنگ اظهار کرد: به صورت سنتی هدف برنامه های توسعه در کشور دستیابی به رشد تلقی شده در حالی که رشد مقدمه‌ای برای رسیدن به دو متغیر “مالیات” و “اشتغال” است.

معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در دنیا برای دولت‌ها و بخش‌خصوصی هدف از سرمایه گذاری تحول مالیات و اشتغال است، افزود: اشتغال، اهداف مربوط به عدالت اجتماعی و برخورداری همگانی را محقق می کند و محرک تولید و تقاضا است.

وی تاکید کرد: متخصصان امور اجتماعی که به عدالت و برخورداری همگانی می‌اندیشند، با متخصصان اقتصادی که به رشد می اندیشند در مسئله «اشتغال» مشترک هستند. چرا که اگر بر مبحث اشتغال متمرکز شویم در تمام رویکردهای برنامه‌ریزی به وحدت نظر می‌رسیم. از این رو به بدنبال این هستیم که اشتغال را هدف آمایش و توسعه منطقه‌ای قرار دهیم.

واعظ مهدوی ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد اشتغال برای شهرها و مناطق مختلف، گفت: اگر برای مناطق مختلف ظرفیت اشتغالزایی ایجاد نشود با پدیده‌ حاشیه نشینی، فرار مغزها و پناهندگی به کشور های دیگر مواجه خواهیم شد.

معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه طی برنامه ششم توسعه باید سالانه 950 هزار شغل ایجاد کنیم که از این میزان 890 هزار شغل برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در نظر گرفته شده است، افزود: باید تمام ظرفیت‌های کشور را برای تحقق این هدف بسیج کنیم البته کارگروهی برای اشتغال فارغ التحصیلان تشکیل شده که مبحث عرضه و تقاضای نیروی کار ارزیابی می‌کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در مبحث عرضه با عدم انطباق ظرفیت‌های نیروی انسانی با نیازهای بازار کار مواجه هستیم. که در این راستا می‌توان به عدم وجود نیروی کار مناسب در حوزه حقوق بین الملل اشاره کرد.

واعظ مهدوی با بیان اینکه نظام آموزش عالی ما بر اساس نیازهای بازار نیروی انسانی تربیت نمی‌کند، گفت: عدم ارزیابی دانشگاه در بخش تربیت نیروی کار یکی دیگر از مشکلات ما است در حالی که بررسی روند تربیت دانشجویان جهت ورود به بازار و پیگیری وضعیت فارغ التحصیلان دانشگاهی یکی از مولفه های اصلی دانشگاه‌های خارجی است.

معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: متاسفانه به دانشجویان برای افزایش مهارت شغلی، رفتار سلسله مراتبی، حقوق اداری، مهارت حرفه ای و مهارت انعطاف پذیری سازمانی آموزش داده نمی شود و تنها رشته ای که در طول تحصیل دانشجو را با کارآشنا می کند رشته پزشکی است.

وی در ادامه تاکید کرد: در سطح کلان باید سیاست‌هایی ابلاغ شود که بر اساس آن سرمایه گذاری‌هایی که بخش عمومی انجام می دهد “کارگربر” باشد. باید میدان تقاضا برای فارغ ‌التحصیلان دانشگاهی ایجاد شود که در این خصوص از گروه‌های تخصصی انتظار کمک داریم.

واعظ مهدوی تاکید کرد:‌ البته حل زیربنایی مسئله اشتغال فارغ‌التحصیلان در گرو رونق اقتصادی و اولویت یافت بخش صنعت و حرکت به سمت تولید ملی است.

معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به مرکز هدایت شغلی دانشگاه علم و فرهنگ گفت: انتظار داریم این مرکز تمام ابعاد مربوط به اشتغال همچون پیگیری وضعیت فارغ‌التحصیلان، افزایش مهارت نیروی کار، بررسی نیازهای بازار و یافتن راه‌حل‌هایی برای ایجاد تقاضای فعال را در دستور کار قرار دهند.

وی همچنین بر ضرورت ساماندهی سلیقه و الگوی مصرف مردم تاکید کرد و افزود: هر یک میلیارد واردات صد هزار شغل را از بین میبرد باید برخی از اشخاص برای بهبود شرایط جامعه از بخشی از رفاه خود بگذرند.

واعظ مهدوی گفت: زمانی که اشتغال محور توسعه باشد از هرگونه تصمیم گیری ضد اشتغال جلوگیری می‌شود که این مسئله منجر به حرکت به سمت توسعه اشتغال محور خواهد شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار