چگونگی تامین کمبود معلم در آستانه مهر/درخواست از بازنشستگان

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

چگونگی تامین کمبود معلم در آستانه مهر/درخواست از بازنشستگان

آموزش‌وپرورش تا ۴ سال آینده شاهد بازنشستگی ۳۲۰ هزار نفر از نیروهایش خواهد بود؛ در سال تحصیلی جدید نیز مشکل کمبود معلم وجود دارد هر چند که تدابیر مختلفی برای خالی نماندن کلاس‌های درس در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در سال‌های اخیر آموزش‌وپرورش در کنار انواع مشکلات خود با سونامی بازنشستگی نیروی انسانی و مشکل کمبود معلم دست و پنجه نرم می‌کند و در برخی کلان شهرها تامین معلم مورد نیاز برای کلاس‌های درس به یکی از چالش‌های آموزش‌وپرورش در آستانه هر سال تحصیلی تبدیل می‌شود.

این کمبود از آنجا ریشه می‌گیرد که در طول دو دهه اخیر یعنی از سال 80 تا سال1399 حدود 640 هزار معلم در آموزش و پرورش بازنشسته خواهند شد که تا به امروز 320 هزار نفر بازنشسته شده‌اند و از سال 96 تا سال 1399، 320 هزار نفر دیگر بازنشسته خواهند شد.

در قبال این حجم از بازنشستگی، آموزش‌وپرورش در جذب و جایگزینی نیرو ناتوان بوده است و همین مسئله باعث شده است تا امروز کمبود معلم برخی مدارس کشور را تهدید کند.

اگرچه مسئولان آموزش‌وپرورش معتقدند برای تامین 320 هزار نیرویی که از امسال تا سال 99 بازنشسته خواهند شد، به فکر استخدام 300 هزار نیروی جدید با استفاده از روش‌های مناسب هستند و در این رابطه صحبت‌هایی با سازمان امور اداری و استخدامی برای افزایش ظرفیت استخدام آموزش‌وپرورش در حال انجام است، اما سوال اصلی این است، در وضعیت فعلی که برخی شهرها از جمله تهران و شهرستان‌های استان تهران با معضل کمبود معلم مواجه هستند و این کمبود در دوره ابتدایی با شدت بیشتری احساس می‌شود، روش‌های جبران کمبود معلم چه خواهد بود؟

در همین رابطه ابوالقاسم حدادی معاون نیروی انسانی اداره کل آموزش‌وپرورش شهر تهران به تسنیم می‌گوید: در شهر تهران حدود 20 درصد نیاز نیروهای مرد موظف هستند و در سایر موارد از طریق پرداخت حق التدریس یعنی استفاده از ساعت غیرموظف دبیران مرد کلاس‌ها را پوشش می‌دهیم. برای رفع کمبود آموزگار درسالهای اخیر از 4 روش اقدام به جذب نیرو کردیم. نخست استفاده از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان، دوم به کارگیری نیروهای جدید الاستخدام که براساس ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان هرسال از طریق آزمون استخدامی جذب آموزش و پرورش می‌شوند، سوم از طریق انتقال معلمان از سایر استان‌ها به تهران و چهارم استفاده از دبیران مازادی که در دوره متوسطه بودند و براساس امتیاز بندی افراد مورد نیاز در متوسطه به کار گرفته شدند و نیروهای مازاد پس از گذراندن دوره آموزشی در مقطع ابتدایی مورد استفاده قرار گرفتند.

اخبار آموزش و پرورش اخبار