دانشجویان دکتری ماهیانه مبلغ 700 هزار تومان دریافت ‌می‌کنند/ بودجه‌ اختصاصی برای ارتقاء علوم پایه

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

دانشجویان دکتری ماهیانه مبلغ 700 هزار تومان دریافت ‌می‌کنند/ بودجه‌ اختصاصی برای ارتقاء علوم پایه

شریعتی نیاسری گفت: دانشجویان دکتری ماهیانه مبلغ 700 هزار تومان دریافت ‌می‌کنند و طی 5 سال اقساط را بازپرداخت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجتبی شریعتی نیاسری معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت آغاز سال تحصیلی برگزار شده بود گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود که تعداد 740 هزار نفر در دانشگاه‌های سراسری پذیرفته شوند که در این میان 370 هزار نفر به دوره کارشناسی و 325 هزار نفر به کارشناسی ارشد و 25400 نفر در مقطع دکتری اختصاص دارد.

شریعتی نیاسری با بیان اینکه مولفه‌های آمایش آموزش عالی تصویب شده است افزود: طبق این آمایش کشور به ده منطقه تقسیم شده است که به جز منطقه 10 که به خوزستان اختصاص دارد مابقی منطقه‌ها هر کدام شامل چند استان می‌شود.
دانشگاه‌ها که کیفیت لازم را کسب نکنند تنزل رتبه خواهند داشت

وی با اشاره به اینکه امسال بخش‌های نظارتی هدفمند شده‌اند‌ افزود: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که رتبه‌ قابل قبولی کسب کنند ارتقا رتبه می‌یابند و مراکزی که در کیفیت لازم را کسب نکنند تنزل رتبه خواهند داشت.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: با ساماندهی موسسات و مراکز دولتی بسیاری از مراکز دولتی که به دانشگاه‌های معین لقب گرفتند با حفظ استقلال خود برای افزایش سرعت رشد در کنف دانشگاههای برتر قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته سطح‌بندی مراکز غیردولتی انجام شده است گفت: در مورد مراکز دولتی طرح آزمایشی انجام شد که طرح قطعی در حال بررسی است

شریعتی نیاسری افزود: بر اساس این سطح‌بندی متناسب با سطح دانشگاه، میزان اختیارات، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها تعیین می‌شود و دانشگاه‌هایی که سطوح پایین را کسب کردند موظفند قبل از هرگونه تغییری سطح کیفی خود را ارتقا دهند.
ردیف بودجه‌ای برای ارتقاء علوم پایه اختصاص یافته است

معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص علوم پایه با اشاره به اینکه یک بند اختصاصی در مفاد برنامه ششم برای حمایت از علوم پایه اضافه شده است افزود: ردیف بودجه‌ای اختصاصی برای ارتقاء آن اختصاص یافته و با هماهنگی فرهنگستان علوم نیز طرح‌هایی برای حمایت از نخبگان و توسعه‌ علوم پایه اختصاص یافته است.

وی نیازهای دانشجویان دکتری را در سه غالب حقوقی، تجهیزاتی و رفاهی برشمرد افزود: در زمینه حقوقی مشکل وی‍ژه این دانشجویان اشتغال است که در این زمینه از دانشگاه‌های ماموریت گرا حمایت ویژه‌ای می‌شود، در زمینه تجهیزاتی، امکانات و امتیازات خوبی پیش‌بینی شده که به مرور زمان مراکز پژوهشی دیگر نیرو جذب نکنند و دانشگاه‌ها با حمایت از مراکز پژوهشی پروژه‌ها را به مرحله عملیاتی برسانند و در زمینه رفاهی در گذشته تنها 5 میلیون تومان به عنوان وام پژوهانه به دانشجویان داده می‌شد اما سال گذشته مبلغ 60 میلیارد تومان برای وام وی‍ژه دکتری اختصاص یافت که امسال این مبلغ به 110 میلیارد تومان اختصاص یافت که پیش‌بینی می شود تمام واجد شرایط این وام را دریافت کنند.

وی در خصوص سبک پرداخت وام و بازپرداخت آن ادامه داد: دانشجویان دکتری ماهیانه مبلغ 700 هزار تومان دریافت ‌می‌کنند و دو سال بعد از فارغ‌التحصیلی وی طی 5 سال اقساط وام را بازپرداخت می‌کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم با اذعان به اینکه ماموریت‌گرایی یکی از مهمترین بخش‌های طرح آمایش آموزش عالی است و دانشگاه‌های ماموریت گرا توجه ویژه‌ای می‌شود ادامه داد: در گذشته دانشگاه‌ها عرضه محور بودند نه تقاضا محور اما اگر تقاضا محور باشند متاسب با نیاز بازار محصولات عرضه می‌شوند و پیوستگی جریان تحقیق و کار گروهی ترویج می‌شوند که یکی از نمونه‌های بارز دانشگاه‌های ماموریت محور دانشگاه‌های نظامی است.

شریعتی نیاسری در خصوص ترویج فرهنگ غلط مدرک گرایی گفت که باید دوره‌های کاردانی و مهارتی افزایش یابد.

وی در پاسخ به خبرنگاران در خصوص بازنگری سرفصل دروس خاطر نشان کرد در 2 سال گذشته 700 سرفصل با رویکرد کاربردی و کارآفرینی به روز شدند و بعضی سرفصل‌ها هم در اختیار شورای تحول علوم انسانی قرار دارد که موظف است سرفصل‌ها را بازبینی و آخرین تغییرات را در اسرع وقت اطلاع رسانی کند.

شریعتی در خصوص دانشگاه‌های نسل سوم ادامه داد نمی‌توان به یک باره سطح این دانشگاه ها را ارتقا داد، برای این دانشگاه‌ها برنامه‌های کاربردی همچون ماموریت گرایی و تعامل با صنعت برنامه ریزی شده است.
2 پروژه برای فعالیت در سطح بین المللی در دست اقدام است

وی با اشاره به اینکه ورود به سطح بین‌المللی خواسته مقام معظم رهبری است افزود: 2 پروژه برای فعالیت در سطح بین المللی در دست اقدام است.

معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص حواشی ایجاد شده در خصوص سهمیه‌های ایثارگران و جانبازان گفت: در گذشته 25 درصد ظرفیت خالی به ظرفیت آزاد اختصاص داشت اما طبق مصوبه مجلس این 25 درصد به سهمیه ایثارگران و جانبازان اختصاص یافت و شکایات نیز در دست بررسی است؛ سازمان سنجش نیز قرار است امروز گزارشی در این خصوص به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه کند.
تعداد قابل توجهی از ظرفیت‌ دانشگاه‌های علمی و کاربردی که با واحد مربوطه غیرمرتبط بود حذف شد

وی در خصوص کاهش ظرفیت‌های دانشگاه علمی و کاربردی خاطرنشان کرد بنابر استاندارد وزارت علوم و در راستای ساماندهی وضعیت آموزش مهارتی تعداد قابل توجهی از ظرفیت‌های این دانشگاه‌ها که با واحد مربوطه غیرمرتبط بود حذف شد. همچنین کارگروهی برای حل مشکلات بین رشته‌ای متشکل از وزارت علوم و بهداشت تشکیل شده و تا به نتیجه رسیدن این کارگروه این رشته‌ها کماکان و شکل سابق خود ادامه ادامه می‌دهند.

شریعتی نیاسری در پاسخ به اینکه چرا دانشجویان پذیرفته شده در پژوهشگاه شاخص پژوه یک بار دیگر باید آزمون دهند گفت: پزوهشگاه شاخص پژوه در گذشته مجوز گرفته بود اما در گذر زمان دچار تخلفات متعدد شد علی رغم هشدارهای متعدد وزارت علوم پول‌های غیرقانونی دریافت کرد و با ایجاد رشته‌های غیرقانونی تعداد زیادی دانشجویان جذب کرد که قانونی نبود و بعد از انحلال هم حاضر نشد مستندات خود را ارائه کند؛ تنها برخی دانشجویان به صورت خود اظهاری اسنادی را ارائه کردند که هرکدام در محل دوری سابق اجرایی داشتند و به گفته خود در شهر خود و نه اصفهان درس می‌خواندند، به همین دلیل این آزمون برگزار شد تا سطح علمی دانشجویان تشخیص داده شود، افرادی که قبول شدند مشروط به ارائه مستندات قانونی حمایت می‌شوند.
ادغام دانشگاه‌های علمی و کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای در حد ایده

معاون آموزشی وزارت علوم به دانشجویان رشته‌های علوم قرآنی که دانشگاه آنان زیر مجموعه‌ وزارت علوم محسوب نمی‌شود وعده داد که نگران وضعیت خود نباشند و رشته‌ آنان جزء رشته‌های بین رشته‌ای محسوب می‌شود که توسط وزارت علوم حمایت و پشتیبانی می‌شوند، به گونه‌ای که در سال گذشته به 70 رشته مجوز داده شد و برای پذیرفتن درخواست‌‌ها مشروط بر داشتن مجوز آمادگی کامل داریم.

در پایان وی در خصوص شایعات ادغام دانشگاه‌های علمی و کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: یکی از بندهای ساماندهی آموزش عالی ادغام این دو دانشگاه است اما در حال حاضر این مسئله در حد ایده پردازی است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار