تعریف حداقلی مرکز آمار از اشتغال برای تولید آمار است نه شناسایی بیکاران

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

تعریف حداقلی مرکز آمار از اشتغال برای تولید آمار است نه شناسایی بیکاران

رئیس مرکز آمار ایران در پاسخ به این شبهه که یک ساعت اشتغال در هفته برای مبنا قرار گرفتن بیکاری درست نیست گفت: این طرح به دنبال شناسایی افراد بیکار و ایجاد اشتغال برای آنها بصورت فردی نیست بلکه به دنبال تولید آمار و برنامه ریزی کلان است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امیدعلی پارسا، رئیس مرکز آمار ایران در نشست بررسی راهکار های رونق تولید، ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در وزارت کشور با بیان اینکه آمارهای به دست آمده از میزان اشتغال و بیکاری از یک درصد جمعیت هر استان استخراج شده است، اظهار داشت: این طرح برای استان ها در فصل های مختلف متفاوت بوده زیرا نرخ های شناوری را به دست می دهد که با برآورد آنها در طول سال و بررسی آنها می توان به جمع بندی کلی در یک سال رسید.

وی افزود: خطای این بررسی در کشور، 0.4 درصد و در استان ها 24 درصد است، یعنی هر عدد به دست آمده در استان ها عدد قطعی برای مراجعه دستگاه ها نیست.

رییس مرکز آمار ایران در پاسخ به این شبهه منتقدان که یک ساعت اشتغال در هفته برای مبنا قرار گرفتن بیکاری درست نیست، اظهار داشت: برخی می گویند که این مبنا در دولت دهم وارد سیستم آمار شده است و یک ساعت حداقل کار در هفته در تعریف اشتغال درست نیست اما پاسخ این است که مطالعات درباره این کار از سال 82 آغاز شد، در سال 84 به طور آزمایشی انجام شد و با آغاز دولت نهم مبنا قرار گرفت و هیچ ربطی به دولت دهم و یازدهم ندارد.

پارسا ادامه داد: این طرح به دنبال شناسایی افراد بیکار و ایجاد اشتغال برای آنها بصورت فردی نیست بلکه به دنبال تولید آمار و برنامه ریزی کلان درسطح استان ها و کشور است.این تعریف می خواهد بداند چه تعداد آدم از چه حجمی کار و با چه حجمی از تولید در کشور وجود دارد تا بتوانیم برای آن برنامه ریزی دقیقی انجام دهیم.

رئیس مرکز آمار ایران با اعلام این مطلب که تابستان امسال نرخ اشتغال بسیار بهتر از سال گذشته بوده است، اظهار داشت: به طور متوسط در کشور 23 میلیون و 800 هزار نفر دارای شغل کامل هستند که بر این اساس 44ساعت در هفته به صورت استاندارد کار می کنند و در تولید مشارکت دارند و بر همین اساس نیز سه میلیون و 100 هزار نفر بیکار مطلق هستند که حداقل یک ساعت در هفته کار نکرده اند.

وی ادامه داد: البته تعداد شاغلان بیشتر از این عدد است ولی برخی ها مبنا را درباره بیمه و تامین معیشت می دانند ولی موضوع معیشت از کار و تولید به طور کامل جداست.

پارسا، افراد دارای اشتغال ناقص که بین یک تا 44 ساعت در هفته کار می کنند را حدود 9 تا 10 درصد دانست و افزود: در دولت یازدهم وضعیت اشتغال بسیار بهتر از دولت نهم و دهم بوده است و به طور قطع مرکز آمار و بانک مرکزی در تولید آمار گوششان به حرف های سیاسیون نخواهد بود.

وی به استانداران حاضر در این جلسه توصیه کرد به جای شک درباره اعداد و ارقام ارائه شده به دنبال تصمیمات صحیح و جذب سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال باشند. نوع تعامل با سرمایه گذاران واقعی می تواند باعث افزایش تولید و اشتغال شود. مجموع برآیندهای آماری درباره اشتغال در کل نظام در دولت یازدهم در زمینه رفع بیکاری مثبت است.

بابک دین پرست معاون وزیر کشور در امور اقتصادی و توسعه منطقه ای در این نشست از اختصاص 30 هزار میلیارد تومان برای افزایش اشتغال و کاهش بیکاری خبر داد و گفت: کارگروهی برای بررسی نوسانات نرخ بیکاری در استان ها تشکیل شده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار