« سلطان فوتبال جهان » که بود و چه کرد؟

دسته ها: اخبار

بلاتر فقط چند روز پس از انتخاب مجدد به ریاست فیفا و تاکید بر اینکه او فرد مناسبی برای هدایت اصلاحات در این نهاد است، به خبرنگاران رسانه‌ها گفت که پس از «تعمق» تصمیم گرفته است کنار برود.

بازداشت مقامات ارشد فیفا روز ۲۷ ماه مه در هتل محل اقامتشان در شهر زوریخ همزمان با شرکت در یکی از جلسات این نهاد، احتمال انتخاب مجدد بلاتر برای پنجمین دوره پیاپی را زیر سوال برده بود ولی تمام نشانه‌ها حاکی از آن بود که او مصمم است به ریاست خود ادامه دهد.

چه عواملی باعث شد فردی که به زودی ۸۰ ساله می‌شود بتواند یک چنین مقام ارشد و مورد توجه و بررسی دیگران را برای چهار دوره پیاپی ادامه دهد؟

سلطان میدان بازی

سپ بلاتر در یک شهر کوچک به نام «ویسپ» در منطقه آلپ سوئیس و در یک خانواده معمولی متولد شد.

این‌طور گفته می‌شود که در دوران کودکی خود در دهه چهل میلادی در زمین بازی مدرسه از همه یک سر و گردان بالاتر بود و تنها پسر بچه ای بود که می‌توانست فوتبال را با کیفیت حرفه ای بازی کند.

بلاتر، پس از پایان تحصیلات، شغلی را انتخاب کرد که در دهه های شصت و هفتاد میلادی برای مردان سوئیسی عادی بود. او خدمت سربازی اجباری خود را در ارتش سوئیس انجام داد و تا درجه سرهنگی ارتقا یافت. در این دوران او توانست با افرادی تماس برقرار کند که در مراحل بعدی زندگی برای او کمک مؤثری بودند.

وی مدتی در صنعت ساعت سازی مشغول به کار و بعد به مدیریت رشته های ورزشی وارد شد. قبل از شروع کار در فیفا از سال ۱۹۷۵ به عنوان مدیر فنی این نهاد، مدتی در فدراسیون هاکی روی یخ سوئیس کار می‌کرد.

رولند بوئچل یکی از اعضای پارلمان سوئیس و از فعالان کمپین برای افزایش شفافیت در عرصه مدیریت فوتبال، به خاطر می‌آورد که انتخاب بلاتر به مقام ریاست فیفا در سال ۱۹۹۸ برای سوئیس یک موفقیت و جشن ملی تلقی می‌شد.

وی افزود: ما از اینکه یک فرد سوئیسی به ریاست چنین نهاد مهمی انتخاب شده بود افتخار می‌کردیم.

در شهر کوچک ویسپ، مدرسه قدیمی که بلاتر در آن درس خوانده بود به اسم او نام‌گذاری شد. تصویرش در سالن مدرسه نصب شد و بسیاری از مناسبت های ورزشی به نام او برگزار می‌شد.

هنوز هم هنگام دیدار از این شهر مردم از او به گرمی استقبال می‌کنند.

هانس پیتر برچتولد سردبیر ورزشی یکی از روزنامه های محلی می‌گوید:«او فرد بی غل و غشی است و با مردم خیلی راحت است».

مردم در باره فساد در فیفا چه می گویند

با این همه، برچتولد معترف است که وقتی موضوع فساد مالی در فیفا به میان می‌آید حتی قدیمی‌ترین دوستان و آشنایان بلاتر «کور نیستند».

وی افزود: همه می‌دانند که فیفا مسئله دارد. ولی معتقدند که سپ بلاتر را نباید مسئول همه این مشکلات دانست.

برچتولد معتقد است که دوران ریاست سپ بلاتر بر فیفا جنبه های مثبت فراوانی داشته، از جمله توسعه فوتبال در کشورهای در حال توسعه، برگزاری موفقیت آمیز اولین جام جهانی در یک کشور آفریقایی و در دوره اخیر متعهد کردن فیفا به اجرای اصلاحات است.

اما برخی از منتقدان سپ بلاتر دقیقاً با همین موضوع مخالفند. اریک مارتین، رئیس بخش سوئیس در یکی از نهادهای مدنی مبارزه با فساد مالی به نام «شفافیت بین‌المللی» می‌گوید:«”او ۱۷ سال فرصت داشته تا نحوه ریاست و اداره امور را در فیفا بهبود دهد».

در سال ۲۰۱۱ یک هیئت کارشناسی که توسط خود فیفا مأمور شده بود اصلاحاتی را برای تغییر کار این نهاد پیشنهاد داد. بخشی از این پیشنهادات از جمله تعیین دوره های زمانی مشخص برای مقامات ارشد، حداکثر سن مسئولان و شفافیت کامل درآمد و هزینه های این نهاد مورد پذیرش ریاست فیفا قرار نگرفت.

سازمان شفافیت بین المللی از مقاومت فیفا در برابر اجرای اصلاحات به شدت انتقاد کرد.

برخی از دوستان بلاتر او را فردی متواضع و خوش برخورد توصیف می‌کنند، اما دیگرانی که با او کار کرده‌اند می گویند که او حاضر نیست هیچ مخالفتی را بپذیرد و به همین خاطر هر کس که در درون فیفا با او مخالفت نشان داده، به سرعت از این نهاد خارج شده است.

بلاتر پیشنهاد رقیبش در انتخابات ریاست فیفا برای برگزاری یک مناظره تلویزیونی را قاطعانه رد کرده بود.

وقتی از او در مورد انتقادات مربوط به دوران ریاستش بر فیفا به خصوص توسط رسانه کشورهای با سابقه ای در فوتبال جهانی مثل آلمان و یا انگلستان سئوال شد، بلاتر به شیوه نه چندان دوستانه ای پاسخ داد که او «می‌تواند ببخشد ولی فراموش نخواهد کرد».(بی بی س)

اخبار