فهرست هر آنچه در کنفرانس سالانه اپل برای برنامه نویسان رونمایی شد

دسته ها: اخبار

کنفرانس سالانه اپل باری دیگر علاقه مندان به برنامه نویسی و فناوری های دسته اول نوین را بصورت آنلاین و حضوری در Moscone Center West دور هم جمع کرد. نگاهی داریم به روند برگزاری این کنفرانس و فهرست کاملی از رونمایی های صورت گرفته از آخرین محصولات شرکت اپل.

 

جزییات برگزاری:

 اپل از زمان روی کار آمدن تیم کوک به عنوان مدیر عامل، دیگر تنها یک شرکت فعال در حوزه تکنولوژی نیست. کوک از زمان روی کار آمدنش نه تنها به آرمان های استیو جابز جامه عمل پوشانده بلکه ایدئولوژی جدیدی را پیرامون خود و شرکتش شکل داده است. اپل همواره شرکتی بوده که آخرین فناوری های روز را جمع آوری کرده و آن را به شیوه زیبا، جذاب و کاربر پسند در اختیار کاربران قرار میدهد. این همان عاملی است که اپل را به کاربر پسند ترین برند که همواره طرفداران خاص خود را خواهد داشت، تبدیل کرده. ترکیب تکنولوژی با هنر های انسانی و زیبایی و راحتی کار با محصولات در زمان کوک به نهایت خود رسیده است. در کنار تمامی این تفاسیر هم اکنون کوک بعنوان یک شخص صادق و فردی که بسیاری از اقشار جامعه آمریکا به وی تاسی میکنند، سعی در تصحیح فرهنگ های غلط جامعه در امریکا دارد. وی پیرامون برگزرای این کنفرانس اعلام کرد که هیچ تبعیض نژادی در میان مدعوین قائل نشده.

 

WWDC فقط یک رویداد تکنولوژیکی نیست!

 گستردگی کاربران محصولات اپل در امریکا و جتی جهان سبب شده تا کنفرانس های اپل برای رونمایی از محصولات جدید بیشتر به یک رویداد لذت بخش تبدیل شود. منتقدین، متخصصین، مشاهیر تلویزیون و سینما، برنامه نویسان و مسئولین خود اپل همگی با خوشحالی از این رویداد یاد میکنند و نه تنها متخصصین بلکه کاربران و مشاهیر آمریکا هم به خود حق بیان نظرات خود را از طریق توییتر پیرامون محصولات آینده میدهند که این نظرات بصورت زنده در سایت اپل در حین انجام کنفرانس منعکس می شود.

مدعوین:

 سیستم خرید بلیط برای ورود به کنفرانس های اپل تقریبا دو سال است که تغییر کرده و دیگر بصورت آزاد برای عموم نمیباشد. برنامه نویسان و علاقه مندان با انجام ثبت نام تقاضای خود را اعلام و سپس در صورت موافقت اپل به کنفرانس دعوت میشوند. این سیستم دعوت مدوین امکان انجام برخی امور فوق برنامه را برای اپل میسر کرده. از جمله اینکه هم اکنون علاوه بر علاقه مندان و برنامه نویسان و منتقدان اپل از برندگان مسابقات برنامه نویسی کشوری و برترین برنامه نویسان AppStore هم دعوت به عمل می آورد و همچنین بهتر با زمینه کاری و سابقه مدعوین آشنا می شود.

Apple Design Awards:

 مسابقات Apple Design Awards اخیرا چند سالی است که توسط اپل برگزار میشود و مطابق روند برگزاری تعیین شده، اپل هر سال در کنفرانس ابتدای تابستانش از تولید کننده بهترین اپلیکیشن موجود در AppStore بصورت حضوری تقدیر به عمل می آورد. تولید کننده هر سال به همراه برندگان سال های گذشته به کنفرانس دعوت می شود. فاکتور های برنامه نویسی اپلیکیشن برنده توسط تیمی متخصص در اپل مورد بررسی و داوری قرار می گیرد.

OSX El Capitan:

نسخه جدید از پیشرفته ترین سیستم عامل رومیزی جهان، یعنی OS X در کنفرانس امسال، همانطور که انتظارش را میکشیدیم، رونمایی شد. این بروزرسانی اول مهر ماه بصورت رایگان در دسترس کاربران مک خواهد بود. برجسته ترین ویژگی های این سیستم عامل را بصورت مورد وارد در زیر متذکر میشویم:

– بروزرسانی های مصرف باتری و CPU. 

– بروزرسانی های اپلیکیشن های استاک مانند Mail و موتور جستجوگر داخلی مک یعنی Spotlight. این موتور هم اکنون بصورت مستقیم علاوه بر سایت های ویکیپدیا و گوگل از یاهو و IMDB هم کسب اطلاعات میکند بدون اینکه صفحه مجزایی در در اینترنت باز کند.

– حرکات طراحی شده جدید برای استفاده بر روی صفحه لمسی Trackpad موجود بر روی مک بخصوص در محیط Safari و Mail.

– فایل های کتابخانه ای گرافیکی Metal که موتور گرافیکی طراحی شده توسط اپل میباشد هم اکنون برای طراحان اپلیکیشن در مکینتاش هم در دسترس است و امکان تولید بازی های سنگین که مصرف باتری کمی را دارند میسر میکند. شرکت های جدیدی برای تولید بازی های رایانه ای با اپل قرارداد همکاری بسته اند. 

– موت کردن تب های Safari و تب های استاتیک: با ساکت کردن زبانه های باز شده مصرف باتری و سی پی یو را تا حد زیادی کاهش دهید و تمرکز کاری خود را بر روی محتوای یک صفحه به نهایت برسانید. امکان تعیین تب هایی که هیچگاه بسته نشوند هم میسر شده.

iOS 9:

 نسخه جدید سیستم عامل همراه اپل رونمایی شد. این سیستم عامل بصورت رایگان از ابتدای مهر ماه در دسترس کاربران آیپد، آیفون و آیپاد تاچ خواهد بود. برجسته ترین ویژگی های این سیستم عامل را بصورت مورد وارد در زیر متذکر میشویم:

– Apple Pay: امکان استفاده از پلت فرم مالی و بهره گیری از اطلاعات کارت اعتباری برای کسر مبلغ از حساب کاربران بصورت ایمن تحت سیستم Apple Pay برای اپلیکیشن های سوم شخص هم فراهم شد و همه برنامه نویسان میتوانند اپلیکیشن هایی بنویسند که از حساب کاربر درخواست کسب پول کند.

 – بروزرسانی کلی برای کاربری بهتر: iOS 9 بطور کلی دارای بروزرسانی های عمده ای در ساختار نرم افزاری است تا به بهترین نحو از منابع سخت افزاری بهره ببرد و در صورت لزوم مصرف باتری اپلیکیشن ها را در مواقعی که مصرفی ندارند کاهش دهد. ترکیب این متد ها به یک روند کاربری ساده و روان منتهی شده که نتیجه آن در نسخه نهم آی او اس مشهود است. 

– Calendar: اگر یک رویداد را به همراه مکان برگزاری اش در Calendar (تقویم) ثبت کنید. این اپلیکیشن بصورت خودکار با توجه به زمان بسته شدن آن شرکت یا اورگان، شما را خبر میکند. 

– CarPlay: با وصل شدن آیفون به اتومبیل های هوشمندی که از ویژگی Car Play پشتیبانی میکنند، امکان بهره گیری از Siri و پلت فرم موزیک بصورت خودکار فعال سازی و شروع به کار میکند.

– Note: اپلیکیشن نت برداری پیش فرض اپل در آی او اس هوشمند تر شده و بصورت پیش فرض امکانات جدیدی همچون نقاشی در محیط نت برداری را میسر کرده است. 

– Search and Suggestions: بخش جستجوی داخلی آی او اس هوشمند تر شده و علاوه بر محتوای موجود در آیفون، ایمیل ها و مخاطبین اطلاعات موجود در داخل اپلیکیشن های سوم شخص را نیز پویش میکند و نتایج جستجو را از داخل آن اپلیکیشن ها به شما نمایش میدهد. 

– Slide Over و Split View: امکان باز کردن اپلیکیشن های کوچک در هنگام کار با یک اپلیکیشن دیگر و کار با صفحه کوچک آن در کنار صفحه اصلی با ویژگی Slide Over و همچنین امکان اجرای همزمان دو اپلیکیشن در کنار همدیگر با استفاده از ویژگی Split View در آیپد میسر شده. 

اپلیکیشن News: یک مرجع خبری تمام عیار برای دسترسی مستقیم به اخبار آنلاین. تولید مستقیم این اپلیکیشن توسط تیم اپل سبب شده تا ساختار این اپلیکیشن یک موتور یکپارچه برای دسترسی به آخرین اخبار در حوزه های مختلف باشد که خبر ها، مطالب، تصاویر و ویدیو ها را به بهترین و جذاب ترین شیوه به نمایش میگذارد. این اپلیکیشن در متن شایعات تا کنون بسیار شبیه به اپلیکیشن مجله خبری Flipboard تشبیه شده است.

– هوشمند تر شدن سیری و افزایش سرعت پاسخ دهی آن تا ۴۰ درصد. 

Apple Watch and App Store: بسیاری از ویژگی های درخواستی برنامه نویسان برای پلت فرم ساعت هوشمند اپل هم اکنون در دسترس ایشان قرار گرفته از جمله آنها میتوان به تماشای ویدیو بر روی صفحه ساعت، دسترسی مستقیم به میکروفون آیفون و پخش موزیک از بلند گوی خود ساعت اشاره کرد. AppStore هم هم اکنون ۷ ساله شده و اگرچه بسیار جوان است اما بزرگترین پلت فرم هوشمند برای اپلیکیشن های همراه محسوب میشود. این سیستم هم اکنون بیشترین تعداد اپلیکیشن های پوشیدنی و همراه را در خود جای داده است. این در حالی است که رقیبانی مانند سامسونگ بیش از ۱۰ سال است که در حوزه های مشابه همچون گجت های پوشیدنی و ساعت های هوشمند فعالیت میکنند.

 

Apple Music: اپل همیشه توجه ویژه ای به هنر و بخصوص موسیقی داشته است. این شرکت هم اکنون اولین سرویس پخش موزیک آنلاین خود را نیز رونمایی کرد که برای رقابت با Spotify و سرویس های مشابه آمده است. شما به زودی با استفاده از این سرویس میتوانید بصورت آنلاین به کلیه آرشیو موسیقی آیتونز که بزرگترین آرشیو موسیقی جهان است دسترسی داشته باشید. منتقدین اعتقاد دارند با تجربه ای که اپل در حوزه فروش موسیقی دارد و همچنین با بهره گیری از آرشیو بی نظیری که در جهان بی مانند است و بخصوص با پشتیبانی مستقیم هنرمندان از اپل، این شرکت بزودی میتواند اسپاتیفای را از میان رقبای خود در این حوزه حذف کند. این سرویس بصورت یک اپلیکیشن برای پلت فرم های اندروید و ویندوز از اواخر پاییز در دسترس خواهد بود. برای کاربران اپل این این سیستم بصورت مستقیم در داخل iTunes Music Store در مک و iOS تعبیه شده است. هزینه استفاده از این سرویس ۱۰ دلار بصورت ماهانه بوده و برای ۳ ماه اول نیز رایگان خواهد بود. امکان ارتباط مستقیم طرفداران با هنرمندان تازه کار نیز در این پلت فرم امکان پذیر شده است.

iTunes Radio: در کنار Apple Music سرویس رادیوی انلاین آیتونز تحت عنوان Beats1 به کار خود ادامه خواهد داد. شایان ذکر است که با توجه به تفاوت های دو شرکت بیتس و اپل در مدیریت مخاطبان ایرانی احتمال میرود که سرویس Beats 1 اگرچه تحت عنوان رادیوی آیتونز تا بحال در اختیار کاربران ایرانی بوده، اما به زودی از دسترس خارج خواهد شد. اما با توجه به مدیریت سرویس Apple Music توسط خود اپل این سرویس بدون محدودیت توسط ایرانیان پس از رونمایی قابل استفاده خواهد بود. 

 

 

 

اخبار