بودجه اشتغال فراگیر به حساب وزارت کار واریز نشد/ پرداخت حقوق کارورزان به مشکل خورد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

بودجه اشتغال فراگیر به حساب وزارت کار واریز نشد/ پرداخت حقوق کارورزان به مشکل خورد

در حالی که رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که بخش اول بودجه اشتغال فراگیر به میزان۱۰۰میلیارد تومان به حساب وزارت کار واریز شده اما اخبار امروز حکایت از این دارد که تا کنون یک ریال پرداخت نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، 26شهریورماه بود که اجرای دو برنامه ملی ایجاد اشتغال طی مراسمی رسماً کلید خورد و یک تفاهم‌نامه میان سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور محمدباقر نوبخت، علی ربیعی و ولی اله سیف به امضا رسید؛ در این مراسم محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه از واریز 100 میلیارد تومان از منابع 500 میلیاردی اجرای برنامه اشتغال فراگیر به عنوان مرحله اول برای اجرای طرح کاروزی در شب پیش یعنی 25شهریور ماه 96 به حساب وزارت کار خبرداد.

محمدباقر نوبخت، در مراسم آغاز اجرای دو برنامه ملی ایجاد اشتغال گفت: آنچه که برای اشتغال فراگیر وطرح کاج در نظر گرفته شده است، مصوب شورای عالی اشتغال بوده است؛ اما آنچه که در خصوص آیین نامه اجرایی طرح اشتغال روستایی است، نشان این دارد که از پشتوانه برخوردار است. این طرح از دو مسیر تعقیب خواهد شد، به این معنا که برای تامین مالی اشتغال فراگیر، نظام بانکی کشور در حد 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات اختصاص خواهد داد؛ ضمن اینکه بخش یارانه نیز، از سوی سازمان برنامه و بودجه شب گذشته یعنی 25شهریور ماه حدود 100میلیارد تومان برای طرح کارورزی تزریق کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: غیر از 20 هزار میلیارد تومانی که نظام بانکی کشور، همراهی می‌کند، برای اشتغال روستایی و عشایری نیز مقرر شد که معادل 1.5 میلیارد دلار ارزی که در حد 5 هزار میلیارد تومان تلقی می‌شود، پرداخت شود که به همین میزان نیز نظام بانکی آورده خواهد داشت؛ ضمن اینکه 1500میلیارد تومان نیز بابت پرداخت یارانه سود از محل منابع بودجه اختصاص داده می شود.

بعد از آن نیز اوایل مهر ماه بود که نشست مشترک علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیران عامل بانک‌ها با موضوع بررسی شیوه نامه پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغالزای برنامه اشتغال فراگیر، در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد که بر این اساس، نمایندگان و مدیران عامل بانک‌ها پس از ارائه نقطه نظرات، آمادگی کامل خود را برای اجرای برنامه اشتغال فراگیر اعلام کردند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست مشترک گفت: از طریق اجرای برنامه اشتغال فراگیر و ایجاد اشتغال در قالب برنامه‌های عمومی رشد اقتصادی، می‌توان به هدف نزدیک شد.

ربیعی، از اجرای آموزش‌های توجیهی منطقه‌ای در خصوص تسهیل در شیوه اجرای برنامه اشتغال فراگیر خبر داد و گفت: هریک از اعضای بانکهای عامل، نقطه نظرات خود را در مورد شیوه اجرای برنامه اجرای اشتغال فراگیر اعلام کردند که در مرحله اول، بانکها شیوه پرداخت تسهیلات را به شعب استانی ابلاغ خواهند کرد.

پیش از این نیز نشستی در سازمان برنامه و بودجه با حضور مسئولان دولتی از جمله وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کل بانک مرکزی و مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید برگزار شد و در آن لزوم تأمین 20 هزار میلیارد تومان از منابع بانکی برای اجرای طرح توسعه اشتغال فراگیر مورد تأکید قرار گرفت.

در همین راستا علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم آغاز کار ساخت مرکز آموزش فنی و حرفه ای تربت گفت: برنامه وزارت کار برای توسعه اشتغال نهایی شده است.

وی ادامه داد: در چارچوب برنامه توسعه اشتغال از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 50 درصد از200 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده به این منظور، به بانکها ابلاغ شده است. تلاش می کنیم اعتبارات یارانه ای بخش توسعه اشتغال نیز به این مهم اختصاص یابد.

اما بعد از تمام این صحبت ها یک مقام مسئول در وزارت کار خبر از این می دهد که با وجود اینکه اعلام شد بخش اول بودجه اشتغال فراگیر به میزان100میلیارد تومان به حساب وزارت کار واریز شده اما تا امروز از سوی سازمان برنامه حتی یک ریال واریز نشده است.

به گفته این مقام آگاه، هرچند در مراسم رونمایی از بسته اشتغال روستایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد 100میلیارد برای اجرای بسته اشتغال فراگیر اختصاص یافته است اما تا امروز ریالی از این مبلغ به وزارت کار پرداخت نشده است.

این مقام آگاه با بیان اینکه برای اجرای برنامه اشتغال فراگیر یکهزار میلیارد تومان کمک فنی و اعتباری از محل بودجه در نظر گرفته شده که 500 میلیاردتومان برای امسال و500میلیاردتومان نیز برای سال آینده است افزود: به رغم اینکه مکرر گفته می‌شود 100 میلیارد تومان از 500 میلیارد تومان سهمیه سال 96 به حساب وزارت کار واریز شده اما هنوز هیچ اعتباری تخصیص پیدا نکرده است.

* وزارت کار اعتباری برای پرداخت حقوق کارورزان ندارد

این مقام مسئول در مورد تکلیف پرداخت حقوق کارورزان با توجه به عدم تخصیص اعتبار گفت: طرح کارورزی از مجموعه طرحهای زیر مجموعه بسته اشتغال فراگیر ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی است که بر اساس آن وزارت کار متعهد شده دستمزد کارورزان را به میزان یک سوم حداقل دستمزد در طول دوره 4تا 6 ماهه کارورزی پرداخت کند تا بار مالی متوجه کارفرمایان نشود. از طرفی مشوقی باشد برای کارفرمایان تا فارغ التحصیلان بیکار را به عنوان کارورز جذب کنند و در صورت رضایت، این افراد در بازار کار جذب شوند اما با وجود اینکه تعدادی کارورز در قالب این طرح جذب بازار کار شده اند اما به دلیل عدم تخصیص اعتبار، برای پرداخت یک سوم حقوق سهم دولت دچار مشکل هستیم و اجرای این تعهدی که بوجود آمده در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

این منبع آگاه همچنین با انتقاد از اینکه حدود 8 ماه از سال گذشت و خبری از تخصیص اعتبارات نیست گفت: به این ترتیب معلوم نیست، در سالی که با نام تولید و اشتغال نامگذاری شده است و دولت در محافل مختلف مهمترین نقطه قوت خود را وجود طرح و برنامه‌های علمی و اصولی در حوزه اشتغال و تولید، اعلام می‌کند چگونه می‌توان در مدت زمان کمتر از 4 ماه تا پایان سال، بیش از 970 هزار شغل وعده داده شده را ایجاد کرد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار