کاهش هزینه‌های دانشجویی با طرح بومی گزینی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

کاهش هزینه‌های دانشجویی با طرح بومی گزینی

یک استاد دانشگاه مهمترین حسن طرح بومی گزینی را کاسته شدن هزینه سرانه دانشجویی دانست و گفت: خوابگاه ،غذا، پوشاک و رفت و آمد دانشجویان مهاجر برای دولت هزینه سرانه دارد. اما با تحصیل دانشجو در منطقه بومی خود نیازی به پرداخت این هزینه‌ها از طرف دانشگاه نیست.

دکترامان الله قرائی مقدم در گفتگو با ایسنا با اشاره به مزایای طرح بومی گزینی افزود: با اجرای این طرح از هجوم مهاجرت به شهرهای بزرگ، شهرهای دانشگاهی و مراکز آموزشگاهی ،ازدواج‌های نادرست و مشکلات اقتصادی جلوگیری میشود.اجرای طرح بومی گزینی همچنین باعث می‌شود دانشجویان در منطقه سکونت خود ادامه تحصیل دهند و از مهاجرت های بی رویه و اختلالات در اشتغال شهرهای دیگر جلوگیری می شود .بنابراین اجرای طرح بومی گزینی خوب است.

قرائی مقدم با بیان اینکه طرح بومی گزینی مزایای بسیار زیادی دارد گفت: استادان و دانشجویان بومی که اصولا در انجا متولد و زندگی کرده اند سازگاری بیشتری با محیط جامعه و دانشگاه دارند اما زمانیکه دانشجوی شاغل از تهران به شهرستان فرستاده میشود به دلیل نبود شناخت کافی استقبالی نمی‌شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: طرح بومی گزینی از تراکم اموزشی در شهرهای بزرگ را کاهش می‌دهد و دانشگاه شهرستان‌ها را بارورتر می‌شوند.

این جامعه شناس در ادامه افزود: خوشبختانه بعد از نظام جمهوری اسلامی تمامی استانها دانشگاههایی مثل دانشگاه آزاد و پیام نور را دارند. برای دانشگاه مادر نیز باید این دانشگاه را در بازسازی و توزیع اساتید به مناطق بومی امتیازات خاصی قائل شویم که دولت این امتیازات را قائل شده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه نقش بسیار زیادی در بارور کردن فضای اجتماعی در هر شهرستان را دارد ،خاطرنشان کرد: تغییرات فرهنگی،سطح فکر،آگاهی و اطلاعات مردم افزایش و نو پذیر و نوگرا تر می‌شوند.

قرائی مقدم در پاسخ به این سئوال که تا چه حد از طرح بومی گزینی استقبال شده است، اظهار کرد: وزارت‌خانه‌های علوم و بهداشت، دولت و آموزش عالی باید از این طرح حمایت و با رغبت امکاناتی را برای دانشجویان بومی فراهم کنند.همچنین باید کیفیت را در سطح کشور بالا برده تا دانشجو انگیزه تحصیل در محل بومی خودش را داشته باشد و همانجا نیز خدمت کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به رشته هایی چون هوا و فضا و سلول های بنیادی که نیازمند مراکز خاصی هستند گفت:در این شرایط ببینیم که کدام منطقه بومی استعداد به کدام رشته را دارد و دانشجویانی که به چنین مراکزی نیازمندند فراهم کنیم . باید از این تمرکز گرایی بپرهیزیم.

قرائی مقدم با بیان اینکه برای جلوگیری از تجمع اساتید خوب در شهرهای بزرگ باید امکانات ویژه ای را برای استادانی که در مناطق بومی تدریس میکنند در نظر گرفته شود گفت:تعداد استادان پروازی زیاد است و باید برای گسترش استادان خوب امتیاز،مسکن و افزایش حقوق را در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه طرح بومی گزینی قبل از انقلاب اسلامی تصویب شده است گفت: در سال56 در کنفرانس بابلسر به همراه دکتر مشایخی،گلستانی،گلپایگانی معتمدی و سبحانی قراربر این شد تا سهمیه دانشجویان بومی شود و بعد از همان بومی ها استخدام کنند.با وجود این که امتیازشان از نظر علمی کمتر بود حدود یکسال و شش ماه روی این طرح کار کردیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار