چالش برانگیزترین سوالات مصاحبه های استخدامی و پاسخ صحیح آن ها

دسته ها: مطالب آموزشی

چالش برانگیزترین سوالات مصاحبه های استخدامی و پاسخ صحیح آن ها

بخشی در مصاحبه وجود دارد که شامل سوالات غیرعادی، چالش برانگیز و انحرافی است که بیشتر مصاحبه شوندگان از آن متنفر هستند. بعضی از مصاحبه شوندگان به این سوالات پاسخ های کلیشه ای می دهند درحالی که برخی دیگر پاسخ های عجیب داده و عده ای نیز پاسخ های خلاقانه و هوشمندانه ای ارائه می کنند.
پاسخ درست به سوالات چالش برانگیز، شما را از دیگران متمایز می کند
سوالات چالش برانگیز به سرعت نامزدهای قوی را از ضعیف جدا می کند. برای مثال در یک مصاحبه استخدامی از دو داوطلب این سوال پرسیده شد: می توانید خودتان را در سه کلمه توصیف کنید؟
داوطلب اول که ترسیده به نظر می رسید پاسخ داد: با اعتماد به نفس، ماهر و مجرب. هرچند این جواب بدی نیست اما بهترین پاسخ ممکن هم نیست. اما داوطلب دوم پس از لحظه ای مکث گفت: بله من می توانم.
باتوجه به اینکه آن سازمان داوطلب استخدام فردی خلاق بود، پاسخ دوم برایشان بسیار بهتر از پاسخ اول بود. این پاسخ بسیار هوشمندانه، خلاقانه و حتی طنزآمیز بود. اما داوطلب اول جز پاسخی کلیشه ای چیز دیگری برای گفتن نداشت.
پاسخ آن ها نشان می داد که نفر اول در محیط های پرفشار دچار مشکل می شود اما نفر دوم در این محیط ها رشد کرده و استعدادهای خود را بروز می دهد. روشن است که یک پاسخ استراتژیک، کامل و خیال آمیز می تواند یک داوطلب را از بقیه متمایز کند.

در پاسخ این سوالات اطلاعاتی را که مصاحبه کننده انتظار دارد ارائه نکنید!

دلیل پرسیدن سوالات دشوار دریافت پاسخ های معمولی نیست بلکه فراهم کردن فرصتی برای شنیدن اطلاعات مورد نظر داوطلب و شناسایی شخصیت واقعی او است. به عبارتی هنگام پاسخ به این سوالات دیگر بجای واکنش گرا بودن باید کنش گرا شوید.
برای اینکه نتیجه مثبتی بگیرید باید سریعا مسیر مصاحبه را به سود خودتان تغییر داده و جنبه های مثبت خود را به نمایش بگذارید. برای اینکار چندین تکنیک وجود دارد که در ادامه به آن اشاره شده است.
پاسخ صحیح دادن به تمام سوالات چالش برانیگزی که از شما پرسیده می شود تقریبا غیر ممکن است اما با بررسی چند سوال دشوار می توانید ازترفندها و توصیه های مهم تر اطلاع یافته و خود را برای پاسخ به اکثر سوالات آماده کنید.

به نظر می رسد تجربه کافی ندارید؟

زمانی که مصاحبه کنندگان از میزان تجربه سوال می کنند، منظور اکثر آن ها سال های اشتغال به یک کار مشخص است. اما بین کسی که 10 سال در یک کار شرکت مشغول انجام یک کار ثابت بوده و کسی که سه سال در یک شرکت با صدها مساله مختلف سرو کار داشته و حتی شرکت را نجات داده است کدام یک مجرب تر است؟
نکته مهم که باید به یاد بسپارید این است که اگر درباره تعداد سال های اشتغال به کار مورد نظر از شما سوال شد و مدت زمانی که در زمینه مورد نظر اشتغال داشتید زیاد نبود، بجای اشاره به مدت زمان، تجاربی را که بدست آورده اید، کارهایی را که انجام داده اید و چالش هایی را که پشت سر گذاشته اید به دقت شرح دهید.
با اینکار مصاحبه کننده را قانع می کنید که علی رغم سه سال اشتغال در حرفه مورد نظر، از کسانی که 10 سال در این زمینه کار کرده اند تجربه بیشتری دارید.

حقوق مورد نظرتان چقدر است؟

باید همیشه منتظر این سوال باشید و اگر محدوده ای به شما پیشنهاد شد حتما مبلغی بالاتر از متوسط را انتخاب کنید. این مساله به مصاحبه کنندگان نشان می دهد که به توانایی خودتان اعتماد دارید. اگر محدوده ای به شما پیشنهاد نشد یک مبلغ مشخص را اعلام کنید تا مصاحبه کننده قانع شود که شما می دانید چه می خواهید و برای استخدام در شغل مورد نظر جدی هستید.
نگران زیاد بودن مبلغ اعلام شده نباشید، اگر آن ها واقعا خواهان استخدام شما باشند در این باره با شما به توافق می رسند و یک مدیر آینده نگر، نگران کمی بیشتر هزینه کردن نخواهد بود. البته پیش از اعلام یک مبلغ در این باره تحقیق کرده و از میانگین حقوق شغل مورد نظر اطلاع داشته باشید.
اگر آن ها نتوانند انتظارات شما را برآورده سازند با شما وارد مذاکره خواهند شد. برای مثال ممکن است برخی هزینه های جانبی و هزینه رفت و آمد را برعهده گرفته و حتی یک ماشین هم در اختیار شما قرار دهند. با آمادگی برای مذاکره و در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف، حرفه ای بودن خود را نشان خواهید داد.

چرا شرکتی را که در آن مشغول به کار هستید ترک می کنید؟

احتمالا می دانید که انتقاد کردن از شرکت فعلی یا سابق، کار خوبی نخواهد بود. در یکی از مصاحبه ها یکی از داوطلب ها در جواب این سوال به جای انتقاد از شرکت سابق پاسخ را به سمتی برد که دستاوردهایش در آن شرکت را برجسته می کرد. این پاسخ ها مثل راه رفتن روی یک طناب بالای یک دره است و کوچکترین لغزشی باعث از دست رفتن فرصت استخدام می شود.
این داوطلب با برجسته کردن دستاوردهایش و عدم انتقاد از شرکت سابق، سازمان را قانع کرد که آماده تجربه فرصت های جدید است. بیشتر مدیران به دنبال استخدام چنین افرادی هستند.
برای روشن تر شدن این مساله فرض کنید که در یک مرکز بازاریابی تلفنی مشغول به کار هستید و به کارتان علاقه دارید اما از اصرار به فروش محصول راضی نیستید. هین مساله می تواند دلیل خوبی برای ترک شغل مورد نظر باشد. البته در یک مصاحبه بهتر است بجای تاکید بر نکته های منفی شرکت قبلی، از این جملات استفاده کنید : من از کار کردن در شرکت فعلی لذت می برم و چیزهای زیادی فراگرفته ام اما آماذگی افزایش تجربه و مهارت هایم را نیز دارم.

تجارب قبلی شما با موقعیت شغلی ما تناسب زیادی ندارد.

اگر برای شغلی با زمینه ی متفاوت درخواست داده باشید ممکن است این مساله درست باشد اما بجای تمرکز بر فاکتورهای ظاهری باید مصاحبه کننده را قانع کنید که روی مهارت های اساسی و مشترک بین شغل های قبلی و موقعیت مورد نظر تمرکز کند. برای مثال شغل حسابداری می تواند مکمل شغل تحلیل گر کسب و کار باشد چون هردوی آن ها با حساب و کتاب سروکار داشته و به دقت بالایی نیاز دارند.
بنابرین برای پاسخ به این سوال، کاربرد تجارب قبلی در شغل مورد نظر را شرح دهید. اگر اینکار را به خوبی انجام دهید مصاحبه کننده را قانع می کنید که تجارب قبلیتان در برابر کسانی که در حال حاضر در این شغل فعالیت می کنند یک مزیت به شمار می آید. بدین منظور روی این موضوع تاکید کنید که همین تفاوت ها می تواند دید جدیدی را به شرکت مورد نظر بیاورد. بدین ترتیب یک نقطه ضعف احتمالی را به یک نقطه قوت تبدیل خواهید کرد.
فرض کنید که معلم هستید اما به نویسندگی علاقه مند شده و می خواهید در این زمینه مشغول به کار شوید. در مصاحبه استخدامی می توانید به این موضوع اشاره کنید که از داستان های روشن، مختصر و الهام بخش برای انتقال دانش و تجربه به داشن آموزان استفاده کرده اید و می توانید از این مهارت ها برای نوشتن داستان استفاده کنید.

آیا مصاحبه های دیگری نیز انجام داده اید؟

همیشه به یاد داشته باشید که نکته اصلی این سوالات این است که نباید پاسخ مورد نظر مصاحبه کننده را ارائه کنید بلکه باید برای نشان دادن شخصیت خودتان از این سوال استفاده کنید.
مشخص است که می توانید صادقانه به این سوال پاسخ دهید اما بجای آن با برجسته کردن آنچه که از شرکت مورد نظر انتظار دارید استفاده کنید. برای مثال بگوید: من به دنبال شرکتی می گردم که به رشد و ارتباطات روشن اهمیت می دهد. جملاتی این چنینی در مصاحبه های شما تاثیر مثبتی خواهند داشت.
اگر مصاحبه های دیگری نیز داشته اید، بهتر است در پاسخ این سوال جواب مثبت بدهید، البته نیازی نیست شرکت هایی را که با آن ها مصاحبه داشته اید بیان کنید اما پاسخ صحیح دادن صداقت شما را نشان خواهد داد.

توصیه نهایی این است که از پاسخ دادن به سوالات چالش برانگیز طفره نروید. این سوالات فرصتی برای نشان دادن توانایی ها و یک سروگردن بالاتر از دیگران قرار گرفتن هستند.

مطالب آموزشی