وعده وزارت تعاون برای بهبود وضعیت اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها/ نگاه ویژه به تعاونی‌های روستایی در طرح اشتغال روستاها

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

وعده وزارت تعاون برای بهبود وضعیت اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها/ نگاه ویژه به تعاونی‌های روستایی در طرح اشتغال روستاها

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در نشست تخصصی با مدیران‌عامل اتحادیه‌های تعاون گفت: حمایت از بانک توسعه تعاون و افزایش سرمایه این بانک سبب ارتقاء سهم بخش تعاون خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست صمیمی با مدیران‌عامل اتحادیه‌های سراسری که به میزبانی بانک توسعه تعاون برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری این‌گونه نشست‌ها سبب افزایش تعاملات و همدلی در بین خانواده تعاون خواهد شد و شنیدن نقطه نظرات و مسائل بخش تعاون سبب گشوده شدن مسیرهای جدید خواهد بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این مطلب که تعاونی‌ها باید ارتقای درون بخشی را مدنظر قرار دهند، خاطرنشان کرد: وزارت تعاون به دنبال این است تا با شناسایی ظرفیت‌هایی که درون هر اتحادیه وجود دارد سیستم گردش کار را در اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها بهبود بخشد.

وی با اشاره به اینکه بانک توسعه تعاون دارای ظرفیت‌های مناسبی در ارائه خدمات به تعاونی‌ها است، افزود: تعاونی‌ها باید با تمرکز حساب‌های خود نزد این بانک، سبب ارتقای خدمات بانک توسعه تعاون بین خودشان شوند چراکه ارکان بخش تعاون باید خود باید مصداق تعاون باشند.

ربیعی بابیان اینکه در حال حاضر طرح‌های بزرگی در این وزارتخانه در حال پیگیری و انجام است، افزود: امیدواریم با انجام این حرکت‌های روبه‌جلو کارنامه مثبتی از خود به‌جا بزاریم.

* بانک توسعه تعاون بانک عامل طرح روستا تعاون

سید حمید کلانتری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در نشست مشترک با مدیران عامل اتحادیه‌های سراسری ملی که به میزبانی بانک توسعه تعاون برگزار شد، گفت: بانک توسعه تعاون بانک عامل طرح روستا تعاون جهت اشتغال در روستاهای کشور است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بابیان این مطلب، خاطرنشان کرد: مجلس با تصویب 1.5 میلیارد دلار اعتبار جهت اجرای طرح روستا تعاون حرکت رو به جلویی در جهت فعال‌سازی تعاونی‌های کشور صورت داده است و تعیین بانک توسعه تعاون به‌عنوان بانک عامل این طرح نشان از توجه ویژه مسئولان به بانک تخصصی بخش تعاون است.

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر 3 طیف از تعاونی‌های قوی، متوسط و ضعیف در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: تعاونی‌های متوسط معمولاً به دنبال خدمات جاری هستند، اما تعاونی‌های محروم نیاز به فعال شدن دارند که در طرح روستا تعاون شناسایی و فعال‌سازی تعاونی‌های موجود در روستاها و افزایش اشتغال جهت جوانان روستاها در جهت حفظ روستاها و جلوگیری از مهاجرت به شهرها به شمار می‌آید.

کلانتری با اشاره به طرحی دیگر در خصوص فعال‌سازی تعاونی‌های توسعه عمران شهرستان‌ها، افزود: با ایجاد این نوع از تعاونی‌ها ایجاد زنجیره خدماتی و ارتباط بین تعاونی‌ها و توانمندسازی آن‌ها قابل انجام خواهد بود.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بابیان این مطلب که تعاونی‌ها باید خود را در جهت صادرات قوی کنند، افزود: ایجاد فضاها و بازارهای جدید جهت ارائه محصولات تعاونی‌ها به آن‌ها در جهت افزایش تولید و اشتغال کمک خواهد کرد.

* 70 درصد پرتفوی تسهیلاتی بانک متعلق به تعاونی‌هاست

مدیرعامل بانک توسعه تعاون همچنین در دومین نشست مشترک بانک توسعه تعاون با اتحادیه‌ها و تعاونی‌های ملی، گفت: طبق اساسنامه بانک،70 درصد پرتفوی تسهیلاتی این بانک متعلق به تعاونی‌هاست و 30 درصد جهت سایر شرکت‌ها که این نسبت به‌صورت کامل در بانک اجرایی می‌شود.

حجت‌الله مهدیان، مدیرعامل بانک توسعه تعاون در این جلسه که با حضور وزیر تعاون، معاون وزیر، مدیران عامل اتحادیه‌های سراسری ملی برگزار شد، خاطرنشان کرد: بانک توسعه تعاون در راستای انجام رسالت خود که ارائه تسهیلات در راستای ایجاد اشتغال و تولید است در سال گذشته 6 هزار میلیارد ریال تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط پرداخت کرده است که با توجه به اعلام سازمان صنعت و تجارت به‌عنوان نهمین بانک کشور در این خصوص انتخاب شد.

مهدیان با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه پنج‌جانبه جهت تأسیس شهرک پوشاک افزود: بانک توسعه تعاون به‌عنوان بانک عامل این طرح ملی آمادگی خود را در جهت راه‌اندازی این پروژه اعلام کرده است.

وی با بیان این مطلب که بانک توسعه تعاون با ورود به طرح‌های ملی از جمله بازوهای دولت در اجرای طرح‌های بزرگ به شمار می‌آید، خاطرنشان کرد: در بحث خرید تضمینی گندم بانک با ورود به این طرح 3000 میلیارد ریال از منابع داخلی پرداخت کرد ضمن آنکه در طرح اشتغال فراگیر روستایی و طرح روستا تعاون نیز به‌عنوان بانک عامل به شمار می‌آید.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با اشاره به اینکه فلسفه وجودی راه‌اندازی یک بانک توسعه‌ای توسط دولت، حمایت از بخش تعاون به شمار می‌آید، افزود: افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون سبب افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی با توجه به منویات مقام معظم رهبری است و در این خصوص لازم است مجلس و دولت تمهیدات عملیاتی بیشتری بیندیشند تا بانک بتواند به رسالت خود به‌خوبی جامعه عمل بپوشاند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار