مصاف جذاب والیبال ایران و آمریکا

دسته ها: اخبار

در هفته ششم لیگ جهانی والیبال تیم ملی ایران در دومسابقه میزبان آمریکا تیم صدرنشین گروه B سطح یک خواهد بود که این بازی های ساعت 21 روزهای جمعه و یکشنبه 29 و 31 خردادماه در سالن 12هزار نفری آزادی تهران برگزار می شود.

هر چند تیم ملی والیبال آمریکا برای نخستین بار به تهران سفر می کند و قطعا این موضوع در عملکرد این تیم تاثیر گذار خواهد بود اما توانایی ملی پوشان والیبال آمریکا به گونه ای است که به رغم میزبانی ایران انتظار جدال سختی بین دو تیم وجود دارد.

مسابقه والیبال با سرویس آغاز می شود و چون بازیکنان آمریکا در زدن سرویس های پرشی مهارت خاصی دارند حتما دریافت ایران همانند دو بازی دور رفت با مشکل روبرو خواهد شد از سوی دیگر دریافت کنندگان تیم آمریکا در زمره بهترین های جهان در حال حاضر هستند و باز کفه ترازو ازنظر تکنیکی به سود تیم آمریکا است.دریافت کنندگان تیم آمریکا رتبه های اول تا سوم دور رفت این رقابت ها را در اختیار دارند و متئو اندرسون ، آرون راسل و اریک شوجی بهترین های دور رفت بودند در تیم ایران فرهاد قائمی در رتبه نهم دریافت کنندگان قرار دارد.

اریک شوجی دیگر بازیکن تیم آمریکا در رتبه نخست بهترین توپ گیران دور رفت است و سعید معروف در جایگاه پنجم و فرهاد قائمی در جای ششم این رده قرار دارند.

عنوان سوم بهترین اسپوکر دور رفت در اختیار تیلور ساندر از تیم آمریکا است و میلاد عبادی پور در جایگاه چهارم است عنوان دومین و چهارمین بهترین مدافع در اختیار مکسول هالت و دیوید اسمیت از آمریکا ست و سیدمحمد موسوی در جایگاه پنجم است میشا کریستین سن بهترین سرویس زن است و هیچ بازیکنی از ایران در این گروه فعلا قرار ندارد همچنین عنوان بهترین پاسور دو رفت لیگ جهانی را میشا کریستین سن در اختیار دارد و سعید معروف کاپیتان ایران در جایگاه سوم است.

این داده ها حکایت از برتری بازیکنان آمریکا از نظر تکنیک و تاکتیک دارد و شاید تنها دلیل برتری ایران میزبانی باشد که از نظر تماشاگرتیم ملی والیبال ایران در دو بازی رفت در آمریکا میزبان بود زیرا90 درصد تماشاگران سالن والیبال شهر لس آنجلس آمریکا ایرانی بودند.

والیبال آمریکا دارای گنجینه ای پر مدال

تیم ملی والیبال آمریکا در بازی های المپیک سال های 1984 (لس آنجلس )- 1988 (سئول ) و 2008 (پکن ) به مدال طلا دست یافت این تیم یک مدال برنز المپیک را نیز در پرونده کاری خود دارد که در سال 1992 و دربازی های بارسلونا به دست آمد.

نخستین دوره لیگ جهانی والیبال سال 1990 در اوزاکای ژاپن آغاز شد وتیم ملی والیبال آمریکا از آن سال تا کنون در 17 دوره این رقابت ها شرکت کرده است که دو مدال طلا در سال های 1986 (ریودوژانیرو) و 2014

(فلورانس ایتالیا) از جمله افتخارات این تیم در این رقابت ها است.

ملی پوشان والیبال آمریکا همچنین یک مدال نقره (2012 سوفیه بلغارستان )و دو مقام سومی (1992 جنوا و 2007 کاتوویچ ) در لیگ جهانی به دست آوردند.

لوی بال و تیلور ساندر والیبالیست های مشهور آمریکا در لیگ جهانی هستند که به ترتیب در سال های 2008 و 2014 عنوان باارزش ترین بازیکن این رقابت ها را به دست آوردند.

تیم ملی والیبال آمریکا مقام قهرمانی جهان در سال 1986 در فرانسه وعنوان سومی در سال 1994 جهان را نیز در پرونده افتخارات خود دارد این تیم در سال 2014 رتبه هفتمی جهان را به دست آورد و یک پله پایین تر از ایران (رتبه ششم ) قرار گرفت.

والیبال این کشور مدال های متعدد دیگری از جمله چهار طلا- چهار نقره ویک برنز رقابت های پان آمریکا و دو طلا- دو نقره و برنز در کاپ آمریکا به دست آورده است. رتبه های کسب کرده تیم ملی والیبال آمریکا در لیگ جهانی به قرار زیر است :

سال 1990- رتبه هفتم

سال 1991- رتبه ششم

سال 1992- مقام سومی و مدال برنز

سال 1993- رتبه نهمی

سال 1994- رتبه دوازدهم

سال 1995- رتبه دهم

سال 2000- رتبه ششم

سال 2001- رتبه نهم

سال 2006- رتبه دهم

سال 2007- مدال برنز و مقام سومی

سال 2008- مدال طلا و عنوان قهرمانی

سال 2009- رتبه ششم

سال 2010- رتبه هشتم

سال 2011- رتبه هفتم

سال 2012- مدال نقره و نایب قهرمانی

سال 2013- رتبه دوازدهم

سال 2014- مدال طلا و عنوان قهرمانی

سال 2015-؟؟

تیم ملی والیبال ایران در مرحله مقدماتی لیگ جهانی والیبال سال 2015چهار مسابقه با آمریکا برگزار خواهد کرد که دو مسابقه دو رفت در روزهای دهم و یازدهم خردادماه در سالن دانشگاه کالفرنیا شهر لس آنجلس برگزار شد و تیم ملی والیبال ایران در هر دو مسابقه سه بر یک مغلوب شد.

مایکا کریستنسن – رایان آمرمان – کاویکا شوجی – گراهام مک ایلواین – مت اندرسون – آرون راسل – تیلور ساندر- پل لوتمن – ویلیام پریدی – توری دفالکو- جیسون جابلونسکی – گرت میاگوتچوشا- توماس ییشکا- دیوید لی -راسل هولمز- وافیوتی تاوانا- مکسول هولت – دیوید اسمیت – دنیل مکدانل -مورفی تروی – کارسون کلارک – ویلیام پرایس – آلفردو رفت – داستین واتن -اریک شوجی 25 بازیکن معرفی شده آمریکا برای لیگ جهانی امسال است.

نگاهی کوتاه به تاریخچه دیدارهای دو تیم

تیم های ملی والیبال ایران و آمریکا در طول تاریخ خود تا کنون 8 باربه مصاف هم رفته اند که سهم والیبال ایران تنها دو پیروزی بوده است این دو تیم از آغاز تا اکنون در 8 دیدار رسمی به مصاف یکدیگر رفته اند که نتایج آن به شرح زیر است :

ایران 2 آمریکا 3 (قهرمانی جهان 1970)

ایران صفر آمریکا 3 (قهرمانی جهان 2006)

ایران صفر آمریکا 3 (جام جهانی 2011)

ایران 3 آمریکا 2 (قهرمانان قاره ها 2013)

ایران صفر آمریکا 3 (لیگ جهانی 2014)

ایران 3 – آمریکا 2 ( قهرمانی جهان 2014)

ایران یک – آمریکا 3 (دور رفت لیگ جهانی 2015)

ایران یک – آمریکا 3 (دور رفت لیگ جهانی 2015)

کواچ :برای پیروزی مقابل یکی از بهترین تیم‌های جهان می‌جنگیم

اسلوبودان کواچ سرمربی تیم ملی والیبال ایران اظهار کرد: اینکه انتظار داشته باشیم ایران به راحتی آمریکا را شکست بدهد، نظر کسانی است که از والیبال شناخت زیادی ندارند. ما برای پیروزی وارد میدان می‌شویم و شاید به این هدف نیز دست پیدا کنیم. توجه به اینکه چه تیمی مقابل ما قرار می‌گیرد بسیار مهم است. نمی‌دانم آمریکا چند بار قهرمان جهان و المپیک شده است. این تیم قدرت زیادی دارد. البته ما هم کیفیتی داریم که می‌توانیم هر تیمی را در خانه خود شکست دهیم.وی افزود: ورزش هیچ مرزی ندارد و باعث می‌شود کشورها مقابل هم قرار گیرند. خوشحالم بخشی از تاریخ هستم که در این مسابقه شرکت می‌کنم. مقابل 15 هزار تماشاگر خود بازی می‌کنیم و امیدوارم بتوانیم نتیجه خوبی بگیریم. نمی‌خواهم عذر و بهانه‌ای برای شکست مقابل تیم‌های قدرتمند بیاورم. (ایرنا)

اخبار