ارائه وام کم بهره برای اشتغال معلولان

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

ارائه وام کم بهره برای اشتغال معلولان

ربیعی از ارائه وام کم بهره برای اشتغال معلولان در روستاها و شهرهای کوچک خبر داد و گفت: برای استخدام این افراد در دستگاه های دولتی نیز اجرای قانون سه درصد پیگیری می شود.
به گزارش خبرنگار مهر، علی ربیعی در نشست تخصصی سه ساعته با سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه معلولان که به مناسبت هفته جهانی معلول در وزارت رفاه برگزار شد به مشکلات این قشر از افراد جامعه اشاره کرد و گفت: مسائل و موضوعات مربوط به معلولان بسیار پیچیده است به طوری که با توجه به محدودیت های مالی و ساختاری موجود هیچ وقت حل آنها به صفر نمی رسد اما سعی می کنیم با کمک متخصصین و نمایندگان سازمان های مردم نهاد آنها را حل کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ۱.۵ میلیون معلول شدید در کشور وجود دارد، گفت: این افراد نیازمند کمک هستند و متاسفانه در استان های مرزی معلولیت با فقر گره خورده که در برخی موارد با کهنسالی در هم آمیخته می شود که بسیار بد و رفع آن پیچیده می شود.
وی گفت: بر اساس بررسی های انجام شده ۳۰ میلیون سالمند در سال ۲۰۵۰ و ۱۶ میلیون نیز طی ده سال آینده در کشور زندگی خواهند کرد. بر همین اساس باید از همین امروز راهکارهایی را برای رفع مشکلات این افراد انجام دهیم.
ربیعی با اشاره به اینکه تمرکز روی علل معلولیت در استان های معلول خیز و استان های محروم در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: در این مناطق علل معلولیت و راهکارهای منطقه ای و همچنین تمرکز بر غربالگری انجام شده به طوری که در مناطق محروم ۹۸ درصد پوشش غربالگری شنوایی و بینایی بوده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: غربالگری در برنامه ششم گنجانده شده است و افرادی که نیازمند هستند غربالگری ژنتیک برای آنها به صورت رایگان انجام می شود و همچنین برای ۲۰۰ هزار زن باردار دچار سوءتغذیه اقدامات جلوگیری از معلولیت نوزاد انجام شد و توانستیم در این افراد از تولد نوزاد معلول پیشگیری کنیم.
به گفته ربیعی از سوی دیگر در مهدهای کودک مناطق محروم و همچنین روستامهدها غربالگری ها انجام شده و هر سال اقدامات و برنامه ریزی های زیادی با کمک سازمان بهزیستی برای پیشگیری از معلولیت به خصوص در مناطق معلول خیز انجام می شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه وضعیت ارتباطات مردمی بهزیستی را به مرکز گفتگوی اجتماعی ارتقا داده ایم گفت: در این مرکز گروه های مختلف و همچنین افراد معلول می توانند نشست هایی را در آنجا برگزار کنند و مطالبات معلولین به صورت جدی پیگیری خواهد شد و می خواهیم در آن از حقوق معلولان صحبت کنیم.
وی با اشاره به اینکه مشکل جوانان ما این است که احساس می کنند چیزی حل نخواهد شد گفت: طی این مدت اقدامات تخصصی و زیربنایی انجام شده که یکی از آنها بانک اطلاعات معلولان در روستاها و شهرها بوده است و بر همین اساس توانستیم تاکنون تمامی اطلاعات این افراد در روستاها و شهرهای کوچک را تکمیل و به آنها کدشناسایی ارائه دهیم و تا پایان سال نیز در سایر مناطق این شناسایی به پایان می رسد و در نهایت مشکلات معلولان اولویت بندی خواهد شد.
ربیعی در مورد توانمندسازی معلولان نیز اظهار داشت: برای آموزش این افراد دپارتمانی در سازمان فنی و حرفه ای تشکیل شده و در آن آموزش هایی به معلولان ارائه داده می شود و تعدادی هر سال پس از توانمندسازی از چرخه خارج می شوند.
وی در مورد استخدام ۳ درصد معلولان در دستگاه های دولتی نیز گفت: هرجایی که استخدامی انجام شده مداخله کرده و نامه زدیم و در ۷۰ درصد زمینه ها موفق بوده ایم اما چون استخدام های دولتی کم بوده این اقدامات دیده نشده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همچنین در مورد پرداخت حق بیمه افراد معلول نیز توانستیم با استفاده از منابعی که داریم ۷۰ تا ۸۰ درصد این کار را به سرانجام برسانیم و از سوی دیگر با در نظر گرفتن ۱۲هزار میلیارد تومان برای اشتغال در روستاها و شهرهای زیر ده هزار نفر اولویت را برای افراد دارای معلولیت قرار دادیم که با تضمین ما می توانند وام هایی با بهره ۴ تا ۶ درصد دریافت کنند که این اقدام می تواند زمینه ای برای اشتغال انها باشد.
ربیعی از ایجاد ۳۰ هزار شغل برای معلولان در سال گذشته خبر داد و گفت: برای مددکاری در منزل معلولان پوشش بیمه ای قرار دادیم و تا حدودی توانستیم این مددکاران را بیمه کنیم. همچنین در مورد وسایل توانبخشی معلولان نیز در مناطق محروم صددرصد پوشش انجام شده و در سایر مناطق تا پایان سال این اقدام صورت می گیرد.
وی به مناسب سازی مبلمان شهری و همچنین منازل و امکان معلولان اشاره کرد و گفت با اینکه مسیر دشواری است اما در این زمینه سعی کرده ایم ورود پیدا کنیم که متاسفانه معمولا با مقاومت هایی روبرو می شود. در حالی که این امر هزینه زیادی ندارد و نیاز به فرهنگ سازی دیده می شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در قانون برنامه ششم تمامی شوراهای موازی لغو و در ذیل شورای عالی رفاه آمدند.
ربیعی در مورد اصلاح قانون جامع حمایت از حقوق معلولان گفت: با ۵۰ امضا این قانون هفته آینده برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس می رود و با پیگیری های انجام شده و کارهای کارشناسی صورت گرفته و رفع اشکالات قبلی آن به تصویب خواهد رسید و در این صورت بسیاری از مشکلات معلولان با اجرایی شدن آن برطرف می شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار