تیلور سوییفت روند کاری اپل را تغییر داد!

دسته ها: اخبار

در این مطلب قصد داریم بصورت مفصل به بررسی مجادله صورت گرفته بین تیلور سوییفت (به نمایندگی از خوانندگان هالیوودی) و اپل بپردازیم. در این بررسی با ما همراه باشید.

 اپل به تازگی در کنفرانس اخیرش برای رونمایی از آخرین دستاورد ها، سرویس پر مخاطب Apple Music را معرفی کرد. این سرویس، همانطور که در این مطلب بصورت کامل با جزییات کامل تشریح شده، به کاربران اپل و حتی سایر پلت فرم ها امکان میدهد که با پرداخت ماهانه ۱۰ دلار به بانک موسیقی آیتونز دسترسی آزاد و بدون محدودیت داشته باشند. سرویس های مختلف مشابهی نیز پیش تر با همین هدف بر روی اینترنت راه اندازی شده اند. از جمله مشهورترین آنها میتوان به اسپاتیفای اشاره کرد. سرویس هایی چون اسپاتیفای از همان ابتدا با هدف ساخت یک سرویس اشتراک موسیقی پایه گذاری شدند لذا حق نشر موسیقی در دسترس قرار گرفته را به صاحبان آثار میپرداختند و این سبب شد تا خوانندگان مختلف بدون محدودیت اجازه نشر آثار خود را بر روی سرویس هایی چون اسپاتیفای بدهند.

اما اپل که بانک کامل تری نسبت به اسپاتیفای و سرویس های مشابه دارد از همان ابتدای امر بعنوان بزرگترین فروشنده موسیقی در هنگام ثبت آثار خوانندگان از آنها اجازه کسب می نمود تا از کلیه حقوق اثر پس از ثبت آن در فروشگاه iTunes استفاده نماید و کلیه خوانندگان هم این اجازه را (شاید به ناچار) به اپل داده اند. لذا اکنون اپل پس از راه اندازی سرویس Apple Music میتواند آزادانه آثار خوانندگان را بر روی سرویس پخش موسیقی اش برای مشترکین در دسترس قرار دهد. در عین حال تیلور سوییفت حدود ۴۵ روز پیش با شنیدن آوازه سرویس Apple Music در صدد حذف آثارش و بخصوص آلبوم جدیدش تحت عنوان ۱۹۸۹ از این سرویس بر آمد و هدف خود از این اقدام را نیز پرداخت نشدن حق اشتراک به خود از سوی اپل اعلام کرد. در پی این اقدام وی چندی از دیگر خوانندگان مشهور هالیوودی هم به تقلید از وی اجازه انتشار آثارشان را از اپل سلب کردند. 

مکاتبات تیلور با مدیریت اپل در قالب نامه صورت گرفت. دو روز قبل مطلع شدیم که مکاتبات تیلور سوییفت با اپل پیرامون حق نشر موزیک منتشر شده نتیجه داده و اپل حاضر شده تا برای انتشار موسیقی تولید شده توسط خوانندگان بر روی سرویس Apple Music به آنها مبالغی را پرداخت کند. دیشب، ادی کیو، معاون مدیریت در اپل، بر روی توییترش اعلام کرد که خودش شخصا به تمامی نامه ها و مکاتبات خانم سوییفت پاسخ داده و تمامی خوانندگان حتی در دوره ۳ ماهه اولیه که سرویس Apple Music قرار است رایگان ارائه شود هم مبالغی را از اپل دریافت می کنند. در زیر متن مکاتبه کوتاه ادی کیو و تیلور سوییفت را بر روی توییتر مشاهده میکنید.

پایان این مجادله با موفقیت خوانندگان مشهور هالیوودی و به رهبری تیلور سوییفت سبب شهرت هر چه بیشتر این خواننده در بین مردم و حتی سایر مشاهیر هالیوود گردید. این شهرت تا جایی ادامه میابد که وی هم اکنون یک الگو در زمینه هنر و طرفداری از حقوق مصرف کنندگان محسوب می شود. در پی موفقیت وی برای کسب حق نشر آثار هندمندان هالیوودی که تعدادشان هم کم نیست، رسانه ها در هفته اخیر بصورت مداوم به تحسین وی برای این اقدام جسورانه و پشتکار بالای وی پرداختند. 

اخبار