موج بازنشستگی‌ها در آموزش و پرورش و نحوه ساماندهی معلمان

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

موج بازنشستگی‌ها در آموزش و پرورش و نحوه ساماندهی معلمان

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که در دهه ۶۰ و ۷۰ توزیع نیروی انسانی در این وزارتخانه نامتوازن بود، گفت: تا سال ۱۴۰۰ حدود ۴۸۰هزار نفر در آموزش و پرورش به سن بازنشستگی می‌رسند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، بازنشستگی نیروهای انسانی آموزش و پرورش در سال‌های پیشرو یکی از مسائل مهم این وزارتخانه است به گونه ای که طبق گفته‌های اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش، این وزارتخانه تا سال 1399 با سونامی بازنشستگی معلمان مواجه می‌شود و 330 هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته خواهند شد و بر این اساس حدود 300 هزار معلم نیاز است.

از سوی دیگر علی علی‌اللهیار معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش معتقد است که کاهش آمار دانش‌آموزان و افزایش بازنشستگان، پنجره‌های طلایی برای آموزش و پرورش است که می‌توان با برنامه‌ریزی بحث اقتصاد آموزش و پرورش را احیا کرد.

در همین رابطه علی اللهیار در پاسخ به این پرسش که چرا شما بازنشستگی نیروها در آموزش و پرورش را فرصت مناسبی برای افزایش بهره‌وری می‌دانید؟ اظهار کرد: بنده از بازنشستگی نیروها اظهار خوشحالی نکرده‌ام و تاریخچه‌ای را از استخدام نیروی انسانی آموزش و پرورش از نیمه دوم دهه 60 بازگو کردم.

وی افزود: عمده نیروهای استخدامی وزارت آموزش و پرورش از سال 65 تا 73 وارد شدند به گونه ای که در این سال‌ها 700 هزار نیرو در این وزارتخانه استخدام شده‌اند و تنها در سال 70، حدود 103 هزار نفر جذب نیرو داشتیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: این استخدام‌ها به دلیل نیازهایی بود که توسعه کمی آموزش و پرورش تحمیل کرده بود و این وزارتخانه موظف بود برای پوشش دانش‌آموزان لازم‌التعلیم اقدام به جذب نیرو کند.

اللهیار ادامه داد: تا پایان دهه 70 شاهد استخدام زیاد نیرو در آموزش و پرورش بودیم به همین دلیل نتوانستیم در کشور توسعه متوازن ایجاد کنیم و توزیع نیرو در دهه 60 و 70 در وزارت آموزش و پرورش به صورت نامتوازن بود که اثرات آن را امروز مشاهده می‌کنیم.

وی با اشاره به این که از سال گذشته وزارت آموزش و پرورش وارد پروسه بازنشستگی نیروی انسانی شده است، گفت: هم اکنون زمان مناسبی برای ساماندهی نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش است و براساس قانون برنامه ششم توسعه این وزارتخانه باید از دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی نیرو جذب کرده و آن‌ها را ساماندهی کند و این افراد باید مبتنی بر نیازها به کار گرفته شوند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: به دلیل خروج بخشی از نیروی انسانی در سال‌های آینده، اعتبارات بند (و) متعادل می‌شود و باید آن را برای کیفیت آموزش، بالا بردن سطح معیشت معلمان و آموزش‌های ضمن خدمت آنها هزینه کنیم، از این بابت این مقوله را فرصت می‌دانم.

اللهیار افزود: خروج نیروها از آموزش و پرورش در حال بررسی است تا چارچوب جایگزینی نیروهای خارج شده را تهیه کنیم؛ تا سال 1400 حدود 480 هزار نفر در آموزش و پرورش به سن بازنشستگی می‌رسند که در مرحله نخست باید مشوق‌هایی را در نظر بگیریم تا افرادی را که نیاز داریم برای ادامه کار نگهداریم، از سوی دیگر باید بدانیم در کجاها بازنشستگی خواهیم داشت و برای بازنشستگی‌ها چه تعداد نیرو باید تامین شود.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون اینگونه نیست که برای بازنشستگی نیروهای انسانی خدا را شکر بگوییم، بلکه بازنشستگی‌ها فرصتی برای متوازن‌سازی نیروی انسانی آموزش و پرورش است و ورودی‌های دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی باید درجاهای متوازن شده ساماندهی و به کارگیری شوند. همچنین باید نحوه جایگزینی نیروها را مشخص کنیم تا بتوان پدیده بازنشستگی و ساماندهی نیروهای انسانی آموزش و پرورش را به خوبی مدیریت کرد.

اخبار آموزش و پرورش اخبار