ظلم زیادی به جوانان خوزستانی تحمیل می‌شود

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

ظلم زیادی به جوانان خوزستانی تحمیل می‌شود

در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان راهکارهایی برای رفع مشکل بیکاری در بین دانش‌آموختگان دانشگاهی ارائه شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، جلسه شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان امروز به ریاست غلامرضا شریعتی، استاندار و اعضای این شورا در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

در این جلسه کوروش بهادری، مدیرکل هواشناسی استان خوزستان با اشاره به ارائه طرح جامع شهر سرداران شهرستان شوشتر اظهار داشت: برای اجرای طرح‌های جامع مهندسین مشاور پارامترهای هواشناسی را در نظر بگیرند و استعلامات لازم را از ما دریافت کنند.

وی با بیان اینکه برای انجام استعلام پولی نمی‌خواهیم و این کار هزینه‌ای ندارد، افزود: تا کنون مهندسین مشاور این استعلامات را از ما انجام ندادند.

ظلم زیادی به جوانان خوزستانی تحمیل می‌شود

مدیرکل هواشناسی استان خوزستان با تاکید بر این نکته که عادت کردیم که بعد از وقوع حادثه به فکر راه چاره‌ای باشیم، بیان کرد: برای شهرهای جدید این کار انجام شد که امیدواریم این مسئله مصوب شود.

وی تاکید کرد: برای انجام طرح هادی شهرهای جدید استعلام هواشناسی انجام شود تا در آینده مشکلی پیش نیاید.

همچنین غلامحسین خواجه رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این نشست نیز گفت: اینکه نرخ بیکاری دانش‌آموختگان ما نسبت به کشور بیشتر باید این موضوع بررسی شود که چرا اینگونه است.

وی با اشاره به کمبود موسسات آموزش عالی دولتی در خوزستان نسبت به کشور خاطرنشان کرد: این کمبود ظلم زیادی را به مردم استان تحمیل می‌کند و باعث می شود که جوانان خوزستانی برای تحصیل در موسسات آموزش عالی هزینه بیشتری را پرداخت کنند در صورتی که در استان‌های دیگر اینگونه نیست.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه با اشاره به گزارش ارائه شده در جلسه در خصوص آمار فارغ التحصیلان رشته کامپیوتر بیان کرد: بر اساس این گزارش یکی از رشته‌های دانشگاهی با بیشترین نرخ بیکاری رشته کامپیوتر است در حالی که در اکثر مشاغل به کارشناسان کامپیوتر نیاز دارند، باید بررسی کنیم که این آمار چگونه استخراج شده است.

نگاهمان را در موضوع اشتغال تغییر دهیم

بابک مختاری رئیس پارک علم و فناوری استان خوزستان نیز در این جلسه اظهار داشت: موضوع بیکاری فارغ التحصیلان تنها در دانشگاه‎های استان نیست و یک موضوع کشوری است.

وی گفت: در کشور آمریکا بین سال‌های 1989 تا 2009 از 800 هزار شغل مرتبط با رشته شیمی 300 هزار شغل از بین رفت زیرا مشاغل جدیدی به وجود آمد.

وی گفت: 61 درصد از مشاغلی که دانش‌آموزان 12 ساله و 13 ساله ما در آینده در آن مشغول می‌شوند الان وجود ندارند و این در دست آموزش و پرورش و دیگر نهادها نیست.

رئیس پارک علم و فناوری استان خوزستان افزود: در شرایط فعلی نرخ و ابعاد و سرعت تغییرات در حوزه اشتغال بسیارزیاد و نقش انسان در کسب و کار و تولید کم شده به طوری که نقش انسان در تولید کم می‌شود و به تبع آن نیز در اتوماسیون اداری و اتوماسیون صنعتی نیز این اتفاق رخ می‌دهد.

وی عنوان کرد: بر اساس مطالعاتی که کشور آمریکا انجام داده با توجه به پیر شدن جامعه رشته پرستاری در سال های آینده بسیار مورد نیاز بازار کار است.

مختاری با اشاره به درصد بالای بیکاری در فارغ التحصیلان رشته کامپیوتر گفت: تمام دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی در تمام نقاط این رشته را دارند به همین خاطر نیز این رشته اشباع شده است.

رئیس پارک علم و فناوری استان خوزستان تاکید کرد: باید نگاهمان را در موضوع اشتغال تغییر دهیم.

مشکل بیکاری در بین دانش آموختگان دانشگاهی

در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان همچنین نوراله حسن‌زاده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان در این نشست اظهار داشت: دانشگاه نیروی انسانی تربیت می کند اما متاسفانه اغلب افرادی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند مهارت لازم برای کار را ندارند.

وی با تاکید بر این نکته که فارغ التحصیلان دانشگاهی باید برای کسب مهارت چند سال در محیط کار آموزش ببینند، تصریح کرد: بازار کار در استان خوزستان نیاز به نیروی با مهارت دارد که باید اقداماتی در این زمینه انجام شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان تاکید کرد: ضروری است که دانشگاه‌ها با تغییر نگرش خود برای تربیت نیروی مورد نیاز بازار کار استان نیروی با مهارت تربیت کنند تا بتوان آنها را به کار گیری کرد.
وی با اشاره به این نکته که آموزش عالی بدون توجه به واقعیت جامعه نمی‌تواند نیروی با مهارت تربیت کند، خاطرنشان کرد: در صورت ادامه این روند همچنان با مشکل بیکاری در بین دانش آموختگان دانشگاهی روبه‌رو هستیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار