تفویض اختیار بیمه بیکاری به کاریابی‌ها از هفته آینده

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

تفویض اختیار بیمه بیکاری به کاریابی‌ها از هفته آینده

طرح بیمه بیکاری، از هفته آینده به مراکز کاریابی‌های منتخب سراسر کشور تفویض می‌شود که برای اجرای این طرح، سامانه بیمه بیکاری از هفته گذشته رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، هفته گذشته پروژه واگذاری تصدی گری‌های غیرحاکمیتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مراکز کاریابی بر اساس آمادگی زیر ساختهای لازم این مراکز، رسما آغاز شد که در فاز نخست، قرار است طرح بیمه بیکاری از ادارات بیمه بیکاری به این مراکز تفویض اختیار شود؛ بر این اساس، یکی از اهداف اجرای این طرح، معرفی سریع مقرری بگیران بیمه بیکاری به بازار کار از طرف کاریابی‌ها خواهد بود.

همچنین در راستای ارتقای جایگاه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مراکز کاریابی موضوع واگذاری سایر تصدی‌گری‌های غیرحاکمیتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این مراکز، طی یکماه گذشته در یک کمیته اجرایی با حضور بخش‌های مختلف وزارتخانه، سازمان تامین اجتماعی، سازمان آموزش فنی و حرفه ای و کانون کاریابی‌های کشور تشکیل شد تا به مرور، تمام ۳۲ تصدی گری غیرحاکمیتی وزارتخانه به کاریابی‌ها واگذار شود.

در همین راستا، هفته گذشته نشست «رونمایی از نرم افزار تحت وب بیمه بیکاری ( سابک ) و کارگاه آموزشی امور غیرحاکمیتی بیمه بیکاری به دفاتر کاریابی استان تهران» با حضور نمایندگان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی، کانون کاریابی های سراسرکشور، روسا و نمایندگان انجمن های صنفی کاریابی‌های برخی استان‌های کشور برگزار و از سامانه بیمه بیکاری به صورت پایلوت رونمایی شد.

در این جلسه مقرر شد آخرین هماهنگی‌های لازم بین ادارات بیمه بیکاری و تامین اجتماعی منطقه‌های مربوطه انجام گرفته و با توجه به آمادگی کامل کاریابی‌های منتخب و غالب دفاتر کاریابی استان تهران، بیمه بیکاری از هفته آینده، به این مراکز تفویض اختیار شود که آموزش‌های لازم استفاده از نرم افزار تحت وب سابک نیز توسط شرکت مربوطه ارائه شده است.

مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وعده دادند تا در راستای افزایش حمایت از دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های کشور، نسبت به تحقق پرداخت مشوق‌های قانونی مراحل مختلف بیمه بیکاری نظیر تشکیل پرونده، حضور و غیاب، اشتغال پنهان و اشتغال مجدد مقرری بگیران و سایر واگذاری ها در اسرع وقت اقدامات لازم انجام شود.

بر اساس این گزارش، واگذاری تصدی‌گری‌های غیرحاکمیتی به کاریابی‌ها به ویژه طرح بیمه بیکاری یکی از درخواست‌های کاریابی‌ها و در عین حال برنامه‌های وزارت کار بود که فرآیند اجرای آن از ماه‌های گذشته آغاز شد.

پیش از این، بابک هاشمی پور، رئیس کانون کاریابی‌های کشور «تشکیل پرونده»، «ثبت نام مشاوره شغلی»، «معرفی به فنی‌وحرفه‌ای»، «نهضت سواد آموزی(برای افراد کم سواد)، «حضور و غیاب هفتگی» و «معرفی به کار و به کارگماری» را ۶ فرآیند معرفی مقرری بگیران بیمه بیکاری به بازار کار عنوان کرد و گفت: افراد متناسب با نوع مهارت و سوابق کاری از سوی کاریابی‌ها به کارفرمایان معرفی می‌شوند و اگر فرد مقرری بگیر از سوی کارفرما به کار گمارده شد گزارش جذب وی به کاریابی ارائه می‌شود که در این شرایط کاریابی‌ها از سوی تامین اجتماعی به دلیل به کارگماری مقرری بگیر بیمه بیکاری پاداش دریافت می‌کنند چراکه در این شرایط مقرری فرد بیکار قطع خواهد شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار