اجرای طرح های اشتغالی به تعویق افتاد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

اجرای طرح های اشتغالی به تعویق افتاد

در حالی دولت صحبت از اجرای طرح های اشتغالی به منظور ایجاد ۹۷۰ هزار شغل در سال ۹۶ می کرد که دولتی ها اجرای این طرح ها را به سال آینده موکول کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طرح های کاروزی(ویژه فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی)، مهارت آموزی در محیط کار واقعی(ویژه جوانان 15سال به بالا)، مشوق های کارفرمایی (حمایت از بیمه ای دولت از کارفرمایان به منظور ترغیب جذب نیروی کار) و همچنین توسعه رسته های منتخب (طرح تکاپو) 4برنامه هدفگذاری شده درقالب برنامه اشتغال فراگیر است تیر ماه سال جاری به منظور ایجاد 970 هزار شغل ابلاغ شد.

علاوه بر این طرح به طور همزمان طرح برداشت 1.5 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال روستاییان در دستور کار قرار گرفت پس از آن همایشی تحت عنوان اجرای دو برنامه ایجاد اشتغال فراگیر اشتغال 96 و همچنین ایجاد اشتغال روستایی و عشایری در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

هدف اصلی دولت برای پیگیری همزمان این دو طرح ایجاد 970هزار شغل در سال96بود. حتی در متن ابلاغیه طرح اشتغال فراگیر آمده است.کارگروه منتخب «ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» (متشکل از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی و معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهور) «برنامه اشتغال فراگیر» (به شرح پیوست ممهور به مهر دبیرخانه ستاد) موضوع جلسه سی و ششم ستاد مورخ 18/2/1396 را با هدف افزایش جمعیت شاغل کشور به میزان 970 هزار نفر در سال 1396را با رعایت موارد ذیل مورد تصویب قرار داد.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم طی چند ماه اخیر چندبار افزود : دولت در سال جاری هم با اجرای برنامه های مختلف ایجاد حدود 970 هزار اشتغال را پیش بینی کرده است و با روند رشد اقتصادی در کشور این میزان اشتغال قابل تحقق است.

در حالی برنامه اشتغال فراگیر برای 970 هزار شغل است که عیسی منصوری، معاون اشتغال وزیر کار چندی پیش تحقق اشتغال برای 970 هزار نفر را مشروط به مداخله درست در بازار کاردانست و گفت: با وجود اینکه دولتی ها اعتقاد دارند ظرفیت ایجاد شغل در بازار کار مهیا نیست، برنامه ریزی ها روی کاغذ حکایت از ایجاد 970 هزار شغل دارد.

معاون اشتغال ربیعی معتقد است که ظرفیت ایجاد شغل در کشور تنها 450 تا 500 هزار شغل است و ما بقی با مداخله درست در بازار کار امکان پذیر است.

همچنین علی ربیعی، وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی شهریورماه بیان کرد: اقتصاد ایران در بهترین حالت ممکن می‌تواند 500 هزار شغل در سال ایجاد کند، لذا باید سیاست‌های مبتنی بر مدیریت بازار کار را در پیش بگیریم.با رشد 6درصدی ظرفیت اشتغالزایی اقتصاد ما حداکثر 500 هزار شغل در سال است.

درحالی که دولت برنامه اشتغال فراگیر را برای ایجاد 970هزار شغل تهیه و ابلاغ کرد که با محاسبات ربیعی به صورت طبیعی نیمی از برنامه ششم توسعه امکان اجرایی شدن را ندارد. چرا که دولت مکلف به ایجاد 970 هزار شغل است و ربیعی اعتقاد دارد تنها 500 هزارشغل می توان ایجاد کرد. با آمار جدید ربیعی برای اشتغالزایی نیمی از برنامه ششم اجرایی نمی شود.

اکنون صحبت ها حکایت از چیزدیگری دارد. آمارهای بازار کار حکایت از این دارد که نه تنها ایجاد نیمی از برنامه اشتغال هم امکان پذیر نشد،بلکه در صحبت های مسئولان اجرای برنامه اشتغال به سال 97 موکول شده است.

نکته جالب اینجاست که دولت طی سال های گذشته طرح های مختلف وتکراری اشتغال از جمله مشاغل عمومی، حرکت، رشد فراگیر اشتغال، توسعه پایدار اشتغال، اشتغال ضد فقر، از یارانه به کارانه و… با هدف بهبود در شرایط اشتغال دنبال کرده اما تا کنون به نتیجه ای نرسیده است و اکنون در حالی هنوز بودجه اشتغال فراگیر ابلاغ نشده است که دولت چراغ خاموش اجرای این طرح های مختلف اشتغالی در سال 96 را به سال آینده موکول کرده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار