تعیین تکلیف نیروهای حق‌التدریسی در نوبت طرح در صحن علنی مجلس

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

تعیین تکلیف نیروهای حق‌التدریسی در نوبت طرح در صحن علنی مجلس

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه در کمیسیون آموزش پیرامون تعیین تکلیف نیروهای حق‌التدریس مصوب شد، در اختیار هیات رئیسه مجلس قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه پرسشگر با بیان اینکه فرهنگیان سال های آینده مدارس را به بهترین شکل اداره می‌کنند و جذب نیرو از کانال های دیگری چون خرید خدمات هم صورت می گیرد و نگرانی از بابت کمبود نیرو وجود ندارد گفت: آنچه در کمیسیون آموزش پیرامون تعیین تکلیف نیروهای حق‌التدریس مصوب شد، در اختیار هیات رئیسه مجلس قرار گرفته و اکنون در نوبت طرح در صحن علنی است.

میرحمایت میرزاده در این برنامه که با موضوع تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس بر روی آنتن شبکه آموزش رفت، با بیان اینکه موضوع تعیین تکلیف حق التدریسی ها ماه هاست که در دستور کار کمیسیون آموزش قرار دارد گف: نهایتا آنچه در کمیسیون مصوب شد، در اختیار هیات رئیسه مجلس قرار گرفت و اکنون در نوبت طرح در صحن علنی است و چند نکته کلیدی دارد.

وی افزود: از یک جهت آموزش و پرورش با مازاد نیرو مواجه است، از سوی دیگر در برخی استان‌ها با کمبود نیرو در برخی دوره‌ها روبروست. علاوه بر اینها به ویژه در جنس مرد نیاز به نیروی انسانی دارد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان امور استخدامی در تخصیص ردیف استخدامی و تعیین سهمیه ها به این موارد توجه دارد، گفت: بر این اساس سازمان استخدامی حد نصاب نمره‌ای تعیین می‌کند و سازمان سنجش آزمون می‌گیرد و خروجی هر چه باشد نیازهای آموزش و پرورش را با اولویت نیروهای حق التدریسی و نهضتی ها تامین می کند.

میرزاده در پاسخ به اینکه چرا قراراست از حق التدریس‌ها که تجربه دارند و سرکلاس هستند هم کنکور گرفته شود؟ گفت: کنکور به آن معنی نداریم، بلکه با توجه به سقفی که سازمان استخدامی برای جذب نیرو تعیین می کند، راهکار دیگری به جز آزمون وجود ندارد.

وی افزود: البته اگر نظر بنده را بخواهید از خدا می‌خواهیم همه استخدام شوند؛ اما اکثر نیروهای حق التدریس زن هستند در حالی که نیاز عمده آموزش و پرروش نیروی مرد است. همچنین حق التدریسی های فعلی در رشته هایی درس خوانده اند که ممکن است نیاز به آنها کمتر باشد و مازاد شوند. در سال‌های قبل هم استخدام‌هایی صورت گرف که باعث شد عملا در برخی استان‌ها نیروی مازاد داشته باشیم زیرا بر اساس اصول جذب نشدند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با توجه به این بحران و وضعیت مالی کشور نباید مشکلات دوچندان شود اظهار کرد: از سازمان امور استخدامی می خواهیم اجازه دهد در استان‌ها در رشته و جنسی که واقعا نیاز است سهمیه ها مشخص شود و بعد با اولویت حق‌التدریسی‌ها و نهضتی‌ها آزمون استخدامی برگزار شود.

میرزاده ادامه داد: هرچند متاسفانه روی هیچ آمار دقیقی توافق وجود ندارد و مسئولان آمارهای مختلفی درباره تعداد مشمولان استخدام حق التدریسی و نهضتی اعلام می‌کنند. تا کنون آمار مکتوبی هم ارائه نشده و اگر به موقع اعلام می‌شد می توانستیم بهتر تصمیم بگیریم. یکی ۲۰ ساعت حق‌التدریس بوده، یکی یک ترم سابقه دارد و یک نفر ۲۰ سال. از سوی دیگر یک آموزش دهنده نهضت یک نفر را تحت آموزش برده و دیگری ۱۰ نفر را در سال آموزش داده است و اتفاق نظر روی آن وجود ندارد.

وی در پاسخ به اینکه کجا باید حواسمان به کیفیت استخدام در آموزش و پرورش باشد؟ گفت: قطعا سطح علمی نیروهای حق التدریسی بالا است و بحث اطلاعات و دانش آنها نیست و برای تعیین سطح بالا یا پایین آنها آزمون برگزار نمی شود و آنها تجربه بالایی دارند. بحث این است که سازمان اداری استخدامی نمی تواند تعداد بالایی مجوز صادر کند، بنابراین باید از میان مشمولان گزینش انجام شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اولیا نگران نباشند؛ فرهنگیان سال های آینده مدارس را به بهترین شکل اداره می‌کنند و جذب نیرو از کانال های دیگری چون خرید خدمات هم صورت می گیرد و نگرانی از بابت کمبود نیرو وجود ندارد و به برای تضمین کیفیت نیز دانشگاه فرهنگیان بهترین کانال است.

اخبار آموزش و پرورش اخبار