هماهنگی زمان‌بر برای اجرای برنامه‌های اشتغال/کمبود منابع مالی برای«نهادسازی»

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

هماهنگی زمان‌بر برای اجرای برنامه‌های اشتغال/کمبود منابع مالی برای«نهادسازی»

معاون وزیر کار گفت: دستگاه‌های مرتبط بااجرای«برنامه اشتغال فراگیر»باوزارت کار همراه هستند اما ناگزیر به اجرای قاعده جدیدی ازهمکاری هستیم که این هماهنگی زمان‌بر است.

عیسی منصوری در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره میزان همراهی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط با اجرای برنامه اشتغال فراگیر به عنوان سند بالادستی بخش اشتغال کشور گفت: واقعیت این است که تقریبا همه دستگاه‌ها در اجرای برنامه اشتغال فراگیر با وزارت کار همراهی دارند اما اجرای این نظام هماهنگ مقداری سخت است چراکه اگر در گذشته چنین تجربه‌ای وجود داشت از این جنس بود که در هر دستگاه‌ اجرایی فقط به تولید یکسری آمار و اطلاعات از اشتغال بسنده می‌شد و اتفاق ویژه‌ای رخ نمی داد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار ادامه داد: اما در سیاستگذاری‌های جدید توسعه اشتغال در نظر داریم به گونه‌ای رفتار کنیم که همه دستگاه‌های اجرایی و مرتبط با اشتغال، با هماهنگی وزارت کار ذیل یک چارچوب کلی، تحت عنوان برنامه اشتغال فراگیر فعالیت کنند.

وی افزود: به عنوان نمونه تاکید کردیم در بخش اشتغال حوزه‌های فناوری اطلاعات (IT) و فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، جهت گیری اصلی و اساسی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اشتغالزایی باید در حوزه تولید محتوا باشد؛ به این دلیل که بر اساس مطالعات انجام شده امروز در صنعت IT و ICT بخش تولید محتوا اشتغالزاست. حال در بخش تولید محتوا به عنوان یک ظرفیت اشتغالزا در حوزه IT سبک و سیاق فعالیت نیز باید تغییر یابد چراکه امروز بازیگران تولید محتوا بخش خصوصی هستند و نمی‌توان به مثابه یک پیمانکار یا مشاور با آن قرار داد منعقد کرد. بنابراین این نوع نگاه به اشتغال نیازمند اصلاح قواعد و تدوین مقررات جدید است.

منصوری گفت: همچنین در حوزه اشتغال بخش کشاورزی به عنوان مثال در رسته مربوطه به پرورش دام طبق توافق با وزارت جهاد کشاورزی، جهت گیری دقیقا باید به سمت اصلاح نژاد همراه با اصلاح نژاد دام سبک باشد که این نیازمند نوع متفاوتی از مداخلات توسعه‌ای برای به نتیجه رسیدن اشتغال است. ضمن اینکه در بخش اشتغال زعفران دقیقا باید مشخص شود که کدام حلقه از این محصول اشتغالزاست.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار افزود: فارغ از نوع نگاه سیاسی، رویکردی که در دستگاه‌های اجرایی در حوزه اشتغالزایی ناشی از ادوار گذشته وجود داشت یک نگاه عمومی به ظرفیت‌های اشتغال نگاه بود به نحوی که بخشی از منابع به عنوان تسهیلات بدون هدف‌گیری و هدفگذاری خاصی در استان‌ها توزیع می‌شد به دلیل اینکه اصولا مداخلات توسعه‌ای تعریف نشده بود.

وی گفت: بنابراین در حال حاضر اینگونه نیست که دستگاه‌ها تمایلی برای همکاری در حوزه اشتغالزایی نداشته باشند اما قطعا ناگزیر به اجرای یک قاعده جدیدی از همکاری هستیم و این هماهنگی کمی زمان بر است.

منصوری در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به نهادسازی به عنوان یکی از مداخلات توسعه‌ای وزارت کار برای اشتغالزایی گفت: در این زمینه به میزانی که منابع در اختیار داشتیم نهادسازی و الگوسازی صورت گرفت به طوریکه در حوزه IT و ICT انستیتو گیم در استان کردستان و در حوزه کفش یک مدرسه کفش در مشهد تاسیس شد.

معاون وزیر کار افزود: به همین ترتیب در حوزه پوشاک با انعقاد قراردادهایی بخشی از تولیدکنندگان به بازارهای جهانی متصل شدند؛ هر چند نهادهایی برای اشتغالزایی به عنوان الگو تاسیس شدند اما به دلیل کمبود منابع مالی انتظاری که ما از نهادسازی‌ها برای توسعه اشتغال داریم صرفا با راه اندازی چند نهاد برآورده نخواهد شد بلکه انتظار داریم با تامین منابع این الگوسازی‌ها و نهادها توسعه یابند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار