سیاست اشتغالزایی با پول نفت تسلسل باطل است

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

سیاست اشتغالزایی با پول نفت تسلسل باطل است

استاد اقتصاد دانشگاه درباره سیاست های اشتغالی دولت گفت:اجرای سیاست‌های اشتغالزایی و کارآفرینی با صرف منابع و درآمد حاصل از فروش نفت جز ایجاد بوروکراسی زائد و ایجاد تسلسل باطل بعید به نظر می رسد اثربخشی لازم را داشته باشد.

آرمان حاجیان فرد، استاد اقتصاد دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره سیاست های اشتغالی وزارت کار گفت: ارائه سیاست های اقتصادی بدون لحاظ راهبردهای اقتصادی،سیاسی،اجتماعی و…کشورها کارکرد لازم را نخواهد داشت و اگر در کشوری مثل ایران که دیوانسالاری آن گسترده و مخارج آن چشمگیر بوده ودولت داشتن انحصارات اقتصادی را ملاک قدرتمندی خود دانسته و اقتصاد را دستاویزی برای رسیدن به اهداف سیاسی خود می‌داند،اجرای سیاست‌های اشتغالزایی و کارآفرینی با صرف منابع و درآمد حاصل از فروش نفت جز ایجاد بوروکراسی زائد و ایجاد تسلسل باطل بعید به نظر می رسد اثربخشی لازم را داشته باشد.

وی ادامه داد: اخیراً وزارت کارطرح های مختلفی را که ذیل برنامه اشتغال فراگیر برای اشتغالزایی درسال 97پیش بینی نموده که می توان به توانمندی بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی،افزایش مهارت نیروی کار،سیاست‌های فعال توسعه کسب وکار،طرح کارانه اشتغال جوانان و …اشاره کرد که اختصاص اعتبارهای 20هزار میلیاردی به برنامه اشتغال فراگیر و تخصیص 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی جهت اشتغال بخش روستایی و شهرهای کمتر از 10هزار نفر از این قبیل به شمار می رود.

حاجیان فرد اظهار داشت: دولت به جای تصمیم شتابزده و مقطعی و صرف منابع محدود خود یا تخصیص مابه التفاوت افزایش قیمت حامل های انرژی برای ایجاد اشتغال با طرح های مقطعی ، می بایست بسترهای ایجاد کسب وکار را مهیا کند زیرا ایجاد بسترها و سیاست های مناسب و نوآورانه کسب وکار هم موجب توزیع عادلانه فضای کسب وکار در جامعه شده و هم منوط به ورود و تخصیص منابع مالی بعدی دولت به این بخش نخواهد شد که می توان از ارکان توسعه ای اشتغالزایی در ایجاد بسترهای it , حمل ونقل ،گردشگری،صادرات تولید محور، واردات تکنولوژی و کسب و کارهای نوین، اصلاح ساختار خدمات کشور اجرای اصل 44 و کم کردن انحصارات دولتی استفاده کرد که همه موارد اشاره شده به درون زا بودن اقتصاد و کارکردها و نتایج اقتصاد مقاومتی منجر خواهد شد.

این استاد اقتصاد دانشگاه بیان کرد: شایان ذکر است در حوزه کشاورزی ،با توجه به جغرافیا و اقلیم و بحران کمبود آب کشور ،اشباع شده و متولیان اشتغالزایی می بایست بسترهای کسب وکار را در حوزه های صنعت و خدمات ایجاد نمایند.

وی گفت: اگر دولت عزم و اراده کافی برای اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری در کشور دارد می بایست از خود شروع کرده و ابتدا با قطع همکاری با بازنشستگان شاغل در بدنه دولت یا سازمان ها و شرکت های وابسته و همچنین جلوگیری از دو یا چند شعله بودن مدیران می تواند بالغ بر یک میلیون شغل جدید ایجاد کند.

حاجیان افزود: اجرای سیاست ها واستراتژی ها همانند سرطان می باشد یعنی علاوه بر اینکه فرد تحت درمان قرار بگیرد باید مصائب و درد آنرا تحمل کند وبدون تحمل درد و رنج معالجات بی ثمر خواهد بود.

وی با بیان اینکه انفکاک بازنشستگان و تک شغله شدن مدیران اگر منجر به کوچک شدن دولت نشود،حداقل حدود یک میلیون شغل ایجاد خواهد داشت افزود: از سوی دیگر در همه کشورها دولت ها به دنبال کارآفرینی صرف نبوده و بستر کسب و کار را ایجاد می کنند. به عنوان مثال کسب و کارهای خانوادگی 64% از تولید خالص داخلی آمریکا را ایجاد می نماید که بالغ بر 62% کل اشتغال 78% ایجاد شغل را و65%تمامی پرداختها را شامل می شود.از طرفی در سراسر دنیا 70تا90 درصد تولید ناخالص جهان را به دست می دهند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: پس دولت با تغییر نگرش خود به اقتصاد،کارآفرینی ،تولید ثروت و راهبرد برون رفت از چالش های پیش رو می تواند اقدامات شایان توجهی انجام دهد و در صورت عدم توجه به بازخورد اقدامات بازیگران صحنه اقتصاد از جمله بانکها،تولیدات داخلی،صادرات،واردات و..،بحران های مهمی از جمله بحران موسسات وبانکها ،بحران صندوق های بازنشستگی،بحران بیکاری،بحران خلق پول و نقدینگی و….اقتصاد کشور را مانند کشور ونزوئلا با تورم 700درصدی به ورطه فروپاشی می کشاند که آن موقع فرصتی برای افسوس خوردن وجود ندارد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار