وضع معیشتی کارگران در سال ۹۷ تازه به ۱۴ سال قبل می‌رسد

دسته ها: اخبار

وضع معیشتی کارگران در سال ۹۷ تازه به ۱۴ سال قبل می‌رسد
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران پیش‌بینی کرد که «وضعیت معیشتی کارگران در سال ۱۳۹۷ تازه به سال ۱۳۸۳ می‌رسد.»
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران اعتقاد دارد که «قدرت خرید کارگران در سال‌های گذشته به شدت پایین آمده است.»
محمد مروج‌حسینی با حضور در کافه خبر، با اشاره به وضع معیشتی کارگران و مشکلاتی که در سال‌های گذشته به دلیل بالا رفتن تورم پیدا کرده بودند، عنوان کرد: «ما با عدد و رقم پیش‌بینی می‌کنیم که در سال ۱۳۹۷ وضع معیشتی کارگران تازه به سال ۱۳۸۳ و ۱۴ سال قبل خود برسد.»
وی افزود: «قدرت خرید کارگران در سال ۱۳۹۲ حدود ۱۱ درصد کاهش یافت. این موضوع برای سال ۱۳۹۳ هنوز محاسبه نشده است، ولی با این حال در سال گذشته قدرت خرید کارگران به شدت پایین آمد. همه این‌ها ناشی از تورم‌های ۴۰ درصدی و بی‌تدبیری در اجرای قوانینی است که طی ۱۰ سال گذشته شاهد بودیم.»
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران با اشاره به افزایش ۱۷ درصدی حداقل دستمزد و این‌که نرخ تورم به کمتر از ۱۵ درصد رسیده است، متذکر شد: «زمانی که عدد پرداختی حداقل دستمزد بیشتر شود، ریزش کارگر خواهیم داشت.»
مروج‌حسینی با بیان این‌که از ابتدای سال ۱۳۹۳ تاکنون نزدیک به ۳۸۵ هزار نفر کارگر کمتر شده است، عنوان کرد: «واقعی‌ترین شکل کم و زیاد شدن کارگران، لیست‌های بیمه است، ولی متاسفانه هیچ‌کس از لیست بیمه صحبت نمی‌کند که بیمه‌پردازها چقدر کم شده‌اند.»
وی با بیان این‌که بیمه‌پرداز که زیاد می‌شود، معلوم است که اشتغال زیاد شده است، گفت: «برای اولین بار اداره آمار کشور نرخ بیکاری را در سه ماهه گذشته بالا برد. این معنای زیادی دارد. یعنی ۳۸۵ هزار کارگر بیکار شدند. این در حالی است که ما اگر حقوق را ۲۰ درصد بالا می‌بردیم، این عدد ۶۰۰ هزار نفر می‌شد.»
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران افزود: «ما ۸۸ هزار واحد صنعتی داریم که پروانه بهره‌برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته‌اند. ۹۲ درصد این‌ها واحدهای کوچک و متوسط هستند. واحدهای بزرگ همچون پتروشیمی و ذوب‌آهن، همان ۶ درصد هستند. این‌ها واحدهای کوچکی هستند که یک باد تند، آنها را تعطیل می‌کند.»
مروج‌حسینی تصریح کرد: «این در حالی است که این واحد صنعتی اگر برای مثال یک میلیارد از سرمایه خود را در بانک بگذارد، در سال حدود ۲۸۰ میلیون تومان بدون دسترس سود می‌گیرد؛ هیچ‌کس هم نمی‌تواند چیزی بگوید. اما من قسم می‌خورم این واحد صنعتی با یک میلیارد تومان در سال با فعالیت تولیدی حتی ۱۰۰ میلیون تومان هم گیر نمی‌آورد.»
وی خاطرنشان کرد: «در حال حاضر به بهانه‌های مختلف در شهرک‌های صنعتی شیفت‌های کاری کاهش پیدا کرده است و تولیدکننده ترجیح می‌دهد پول خود را در بانک بگذارد. اقتصاد بیمار این‌گونه است.

اخبار