بنز و فولکس در راه ایران

دسته ها: اخبار

احتمال لغو قرارداد همکاری با پژو
بنز و فولکس در راه ایران

مدیرعامل ایران خودرو از احتمال لغو قرارداد همکاری با شرکت پژوی فرانسه و حضور رسمی شرکت‌های بنز و فولکس واگن در بازار ایران خبر داد.

هاشم یکه زارع در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران در خصوص سرمایه گذاری های جدید آلمانی ها در صنعت خودروی ایران، گفت: پس از توافق هسته ای، هیات هایی به ایران سفر کرده اند که آلمان اولین تیم اقتصادی بود که برای حضور ابراز علاقه کرد و در حاشیه آن نیز مذاکراتی با دو شرکت خودرویی بنز و فولکس واگن در ایران صورت گرفت.

جزئیات سرمایه گذاری جدید بنز در ایران

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: شرکت بنز یکی از شرکت های قدری است که به واسطه موضوع تحریم، بازار ایران را ترک کرد که بر این اساس، اخیرا با بنز مذاکراتی صورت گرفته و این شرکت حاضر شده به صورت تمام قد وارد بازار ایران شود.

وی تصریح کرد: دفتر بنز در ایران ظرف سه ماه آینده آغاز به کار خواهد کرد و براساس قرارداد ۱۰ ساله ای که با این شرکت منعقد خواهد شد، تولید خودروهای تجاری به زودی در ایران از سوی بنز آغاز خواهد شد.

به گفته یکه زارع، در قرارداد ۱۰ ساله ای که با بنز منعقد خواهد شد، تولید کامیون، اتوبوس و ون در دستور کار قرار خواهد گرفت و البته بنز آمادگی دارد ۳۰ درصد از سهام ایدن که در تبریز موتورهای بنز را تولید می کرد، خریداری کرده و آنجا شروع به تولید خودروهای روز خود کند.

وی اظهار داشت: در شرکت محور خودرو نیز که تولیدکننده اکسل است، بنز ادامه همکاری خواهد داد، ضمن اینکه در خصوص تولید خودروهای سواری قراردادی ۵ ساله به زودی میان ایران خودرو و شرکت بنز به امضا خواهد رسید که بر اساس آن، شرکت ستاره ایران که وارد کننده رسمی خودروهای بنز بود و شرکت تاپ خودرو که تولیدکننده است، به زودی عرضه و تولید خودروهای بنز را در ایران آغاز خواهند کرد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو خاطرنشان کرد: بنز ابراز تمایل کرده است تا ۵۰ درصد از سهام شرکت ستاره ایران را خریداری کند.

به گفته یکه زارع، خودروهای بنز بیشتر در حوزه خودروهای لوکس است و البته این اتفاق خوبی برای ایران است که شرکت قدری همچون بنز، برای تولید پیشگام شود.

خط و نشان یکه زارع برای چینی ها

یکه زارع گفت: با توجه به شرایط صنعت خودروی ایران بعد از توافق هسته ای، به نظر می رسد جا برای چینی ها تنگ تر خواهد شد.

وی اظهار داشت: واقعیت این است که در شرایط تحریم که بسیاری از خودروسازان دنیا بازار ایران را ترک کردند، چین توانست با ورود خودروهای ارزان قیمت خود به داخل، بازار خوبی را در ایران داشته باشد و خودروهای چینی برای مشتریان ایرانی جذاب شد اما به لحاظ کیفیت و مشخصات فنی، چین در حدی نیست که بتواند با اروپایی ها رقابت کند.

احتمال لغو قرارداد همکاری با پژو

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه در خصوص وضعیت انعقاد قرارداد ایران خودرو با شرکت پژو، خاطرنشان کرد: همزمان با ورود وزیر امور خارجه فرانسه، جلسه ای در وزارت صنعت معدن و تجارت برگزار خواهد شد که بنده هم در آن حضور دارم اما هیچ مقام خودرویی همراه با وزیر امور خارجه به ایران نخواهد آمد اما باید توجه داشت که پژو یک شرکت قدیمی است که فعالیت چند سال اخیرش در ایران منجر به فروش ۲۲ درصد از کل محصولات تولیدی آن در کشورمان شد، بنابراین بازار ایران یک بازار جذاب برای هر شرکتی و از جمله پژو است.

یکه زارع افزود: بعد از مشکلات سیاسی و تحریم های ناجوانمردانه، پژو غیرعاقلانه بازار ایران را ترک کرد و همین امر منجر به اخراج ۸ هزار کارگر پژو و بروز مشکلاتی برای ایران خودرو شد.

وی با تاکید بر اینکه طی یک و نیم سال اخیر مذاکرات خوبی را با پژو صورت داده ایم، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم شرایط همکاری آینده را ترسیم کنیم و البته یک شرکت تولیدی را در ایران با سهام ۵۰-۵۰، تولید محصولات مشترک و صادرات ۳۰ درصد از تولید قرار است تاسیس کنیم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: آنچه که باید پژو بداند، این است که باید نسبت به رفتار گذشته خود پاسخگو باشد و این طور نیست که ما به راحتی از این رفتار عبور کنیم و پژو باید پاسخگوی رفتار غیرمنطقی خود باشد.

وی خاطرنشان کرد: پژو تا این لحظه نباید مطمئن باشد که قراردادش با ایران خودرو امضا خواهد شد و حتی اگر این قرارداد امضا شد، او شریک اول ما نخواهد بود، چرا که با توجه به ابراز علاقه شرکت های خارجی و منافع ملی، مذاکره با شرکت های مختلفی در دست انجام است که از بین آنها، ایران خودرو شریکی را انتخاب خواهد کرد که مقتدر، متعهد و دارای محصولات با تکنولوژی روز دنیا باشد، بنابراین پژو نباید از امضای قرارداد خود مطمئن باشد.

یکه زارع در ادامه افزود: خروج پژو از بازار ایران مشکلاتی را ایجاد کرد که باید برای دریافت غرامت از او، با کار کارشناسی عدد و رقمی را استخراج کرده تا این شرکت به صورت ارزی به ایران بپردازد. البته بحث های حقوقی بین المللی نیز مطرح است و وقتی در مورد عدد و رقم غرامت به جمع بندی رسیدیم، آن را اعلام خواهیم کرد.

جزئیات مذاکره با فولکس واگن

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، فولکس واگن را یک شرکت بزرگ آلمانی با شرکای مقتدر دانست و گفت: فولکس می تواند شریک خوبی برای ایران باشد و در مذاکرات هیات آلمانی نیز با این شرکت صحبت شد.

وی اظهار داشت: سیاست ایران خودرو این است که با هر شرکتی که کار می کند، ساخت داخل و ایجاد مرکز تحقیقات مشترک را در دستور کار قرار دهد، ولی اینکه شریک فولکس واگن چه شرکتی است باید از سوی فولکس اعلام شود اما اگر ایران خودرو شریک او باشد، فولکس می تواند یکی از شرکای اصلی ایران خودرو هم باشد.

اخبار