جای خالی خوزستان در قاب برترین‌های کنکور

دسته ها: اخبار

جای خالی خوزستان در قاب برترین‌های کنکور
یک پژوهشگر اجتماعی گفت: بايد یک تيم كارشناسي به‌صورت علمي بررسي كند كه چرا آموزش و پرورش خوزستان در يك دهه اخير دچار افت شديد شده‌است.

دکتر علي​حسين حسين​زاده با بیان این‌که بيش از 10 سال است كه آموزش و پرورش خوزستان در جايگاه پايينی در کشور قرار دارد، اظهاركرد: لازم است در این خصوص يك پژوهش جامع با نگاه علمي انجام شود كه تمام شاخص​هاي اين كاهش كيفيت را بررسي كند.

وي افزود: ممكن است بخشي از مشكلات آموزش و پرورش بيروني باشد يا به ساختار آموزش و پرورش برگردد به همين جهت تمام اين شاخص بايد مورد بررسي قرار بگيرد؛ به نظر مي​رسد اداره آموزش و پرورش و استانداري به جهت وظیفه حقوقی باید اين تيم تحقيقاتي را تشكيل دهند.

عضو هيأت‌علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز با بيان اين‌كه در برنامه​ريزي​هاي كلان كشور بايد مسائل استاني لحاظ شود، گفت: با ابلاغ بخشنامه سراسري نمي​توان اوضاع آموزش و پرورش را بهبود بخشید. هر استان متأثر از شرايط و ويژگي​هاي خود است؛ به‌طور مثال نمي‌توان يك آيين​نامه ابلاغي را که براي استاني همانند سيستان و بلوچستان تدوین شده‌است، برای خوزستان نیز ارائه داد. بايد ظرفيت​سازي مدنظر قرار گیرد و در تصميم​گيري‌ها، مسايل استان​ها نيز لحاظ شود.

حسين​زاده در مورد چرایی عدم تناسب نتایج دانش​آموزان خوزستانی در كنكور به نسبت جمعیت دانش‌آموزی استان و میزان دخیل‌بودن شرایط زیست‌محیطی منطقه در این موضوع، بيان كرد: در زمان جنگ و شرايط بحرانی آن، آموزش و پرورش خوزستان تا اين ميزان دچار مشكل نبوده‌است، بنابراین به نظر می‌رسد اين افت به علل بسياري مربوط مي​شود؛ شايد شاخص​هايی مانند آب و هوا و دیگر شرايط خاص استان در این زمینه تأثيرگذار باشد اما این دليل اصلی و اساسي وضع موجود نيست. در مورد كاهش كيفيت و افت تحصيلي برخی شاخص‌ها به وزارت آموزش و پرورش برمي‌گردد و شاخص‌هايی نیز به بيرون از آن مربوط مي‌شود.

وي با بیان این‌كه ارتقاي كيفيت با نظارت دقيق میسر مي​شود، گفت: افزايش كيفيت خلق​الساعه نيست بلكه حاصل اجرای يك پروسه و روند است كه با تغيير رویکرد حاصل مي​شود؛ تنظيم اين پروسه بايد علمي و كارشناسي و اجراي آن همراه با نظارت دقيق باشد.

این پژوهشگر خاطرنشان كرد: ضعف آموزش و پرورش استان، امروز شكل نگرفته‌است بلكه يك دهه از این وضعیت مي​گذرد و لازم است که برای آن چاره​يابي شود؛ به نظر مي​رسد باید اين ضعف در تمام ابعاد و جوانب آن، هم در حوزه آموزش و پرورش و بيرون آن با يك نگاه كارشناسي و دانشگاهي مورد بررسي قرار گيرد.

اخبار