کودکان و افراد مسن از گروه های سنی مستعد گرمازدگی هستند

دسته ها: اخبار

یک کارشناس بهداشت خوزستان:
کودکان و افراد مسن از گروه های سنی مستعد گرمازدگی هستند
هرگاه سیستم تنظیم حرارت بدن مختل شود گرمازدگی یا سرما زدگی ایجاد می شود؛ به عبارت دیگر زمانی که بدن به هر طریقی نتواند گرمای اضافه را دفع کند گرمازدگی اتفاق می افتد
کارشناس مدیریت و کاهش خطر بلایای طبیعی مرکز بهداشت خوزستان گفت: کودکان به ویژه نوزادن و شیرخواران و افراد مسن از گروه های سنی مستعد گرمازدگی هستند.

دکتر سیاوش زادهوش اظهار کرد: از آنجا که سیستم تنظیم حرارت بدن گروه سنی کودکان کامل نشده و در افراد مسن نیز ضعیف شده، در نتیجه این افراد مستعد گرمازدگی هستند.

وی افزود: افراد دارای بیماری های زمینه ای مانند قلبی و یا دیابت و یا افرادی که داروهای خاصی مانند آرامبخش مصرف می کنند سیستم تنظیم حرارت بدن آنها مختل می شود.

زادهوش ادامه داد: افراد شاغل در محیط گرم و با فعالیت فیزیکی زیاد، ورزشکاران، افراد چاق و همچنین افرادی که در هوای گرم از منزل خارج می شوند نیز مستعد گرمازدگی هستند.

کارشناس مدیریت و کاهش خطر بلایای طبیعی مرکز بهداشت خوزستان افزود: هرگاه سیستم تنظیم حرارت بدن مختل شود گرمازدگی یا سرما زدگی ایجاد می شود؛ به عبارت دیگر زمانی که بدن به هر طریقی نتواند گرمای اضافه را دفع کند گرمازدگی اتفاق می افتد.

وی اضافه کرد: زمانی که دمای هوا معمولا به بیش از 41 درجه سانتی گراد به ویژه در هوای مرطوب برسد، فرد مستعد گرمازدگی می شود.

زادهوش، در خصوص علایم گرمازدگی با توجه به طول مدت قرار گرفتن در گرما گفت: این عارضه با سردرد و بدن درد ساده شروع شده و با تهوع و استفراغ، اسپاسم یا گرفتگی عضلات، گیجی، تشنج، کاهش سطح هوشیاری همراه است و در صورت رسیدگی نکردن به موقع به کما و مرگ هم می انجامد.

وی در زمینه راه های پیشگیری از گرمازدگی اظهار کرد: افراد در ساعات گرم روز به ویژه در هوای شرجی تا حد امکان از منزل خارج نشوند، و افراد آسیب پذیر مانند افراد مسن و شیرخواران باید بیشتر مراقب و یا مراقبت شوند.

وی ادامه داد: همراه داشتن آب و مصرف آن پیش از تشنه شدن و پوشیدن لباس نخی با رنگ روشن، گشاد و ریز بافت از دیگر راه های پیشگیری از گرمازدگی است.

زادهوش گفت: افرادی که مجبور هستند در هوای گرم کار کنند باید به تدریج ساعات کاری خود را افزایش دهند تا بدن آنها کم کم با شرایط هوایی تطبیق پیدا کند.

این پزشک عمومی افزود: افراد در زمان بیرون رفتن از منزل حتما ضد آفتاب و کلاه لبه دار با خود همراه داشته باشند.

وی به اقدامات لازم در زمان گرمازدگی اشاره کرد و اظهارکرد: فرد گرمازده باید بلافاصله از محیط گرم خارج و به یک محیط خنک برده شود و دست، پا و صورت فرد با آب خنک شسته شود.

زادهوش افزود: اگر سطح هوشیاری فرد به اندازه ای باشد که قادر به خوردن و آشامیدن باشد باید مایعات از جمله آب سرد، محلول ORS و دوغ خنک برای جبران املاح از دست رفته بدن بنوشد و در غیر این صورت باید از سرم استفاده شود.

کارشناس مدیریت و کاهش خطر بلایای طبیعی مرکز بهداشت خوزستان خاطرنشان کرد: در صورت حاد بودن وضعیت بیمار باید به سرعت به مراکز درمانی منتقل یابد.

اخبار