سقوط دوباره سهام HTC؛ برند تایوانی اکنون ارزشی برابر با «صفر دلار» دارد

دسته ها: اخبار فناوری اخبار

بلومبرگ گزارش می دهد که ارزش سهام سازنده تلفن های هوشمند اندرویدی به نام HTC اکنون به کمتر از ۱.۵ میلیارد دلار رسیده. این رقم در ده سال گذشته بی سابقه بوده و حتی از نقدینگی خود اچ تی سی در پایان ماه «ژوئن» (که برابر با ۱.۵ میلیارد دلار بود) نیز کمتر است.

حال بقیه ماجرا یک حساب سر انگشتی است؛ اچ تی سی ۱.۵ میلیارد پول نقد در حسابش دارد، در حالی که ارزشش هم ۱.۵ میلیارد دلار است. یعنی چه؟ برند HTC، دارایی ها و کارخانه جات این شرکت بی ارزش شده اند.

در سال جاری ارزش سهام شرکت تایوانی بیش از ۶۰ درصد کاهش داشته اند و آنطور که پیداست، هیچ خبری هم از بهبود شرایط نیست.

یکی از تحلیلگران به نام Calvin Huang می گوید: «نقدینگی اچ تی سی اکنون تنها دارایی با ارزش این برند برای سهام دارانش است. سایر دارایی ها اساسا در ارزیابی های مالی گنجانده نمی شوند چرا که به زودی بر روی آنها نیز خطی قرمز کشیده خواهد شد و به عنوان زیان مالی تلقی خواهند گشت. در نتیجه می توان اذعان داشت که این برند دیگر هیچ ارزشی پیش سهام داران خود ندارد.»

در سال ۲۰۱۱ اچ تی سی با سهمی ۲۴ درصدی از بازار ایالات متحده توانست عنوان بزرگ ترین فروشنده تلفن همراه در این کشور را از آن خود نماید؛ عنوانی که آن را از دست اپل، سامسونگ و بلک بری ربوده بود. تا سال ۲۰۱۳ اما شرکت تایوانی بیشتر سهم خود را به اپل و سامسونگ باخته بود. در قیاس با مقامی که این شرکت در سال ۲۰۱۱ داشته، اکنون اچ تی سی فروشی ۷۵ درصد کمتر از سال یاد شده را تجربه می کند.

صرفا در ماه گذشته میلادی بود که شرکت مورد بحث خبر داد که عرضه دستبند سلامتی Grip به دلیل «دریافت بازخورد وسیع و تست های نهایی» با تاخیر مواجه خواهد شد. در نتیجه عنوان گشت که این محصول و سایر محصولات مرتبط با سلامتی، در پایان سال جاری عرضه خواهند شد.

یکی دیگر از تحلیلگران به نام Birdy Lu باور دارد: «ما تصور می کنیم که این تلاش ها برای برگرداندن اچ تی سی به بازار تا دو سال آینده کافی نخواهند بود. شرکت تایوانی اکنون در زمینه پرچمداران یارای رقابت با اپل و سامسونگ را نداشته و از سوی دیگر در زمینه ی میان رده ها نیز کمپانی های چینی سهم این شرکت را ربوده اند.»

اخبار فناوری اخبار