650 هزار نفر خوزستانی در سامانه بیمه سلامت ثبت نام کرده اند

دسته ها: اخبار استان اخبار

650 هزار نفر خوزستانی در سامانه بیمه سلامت ثبت نام کرده اند
سید جلال امام زاده گفت : از جمعیت 4 میلیون و پانصد هزار نفری استان خوزستان بیش از 650 هزار نفر در سامانه بیمه ثبت نام کردند که حجم اعظمی از مردم که عمدتا شامل مناطق حاشیه نشین بودند موفق به اخذ دفترچه شدند.

معاون بیمه و درمان اداره کل بیمه سلامت استان در خصوص بیمه سلامت در کشور اظهار کرد: از جمعیت ۴ میلیون و پانصد هزار نفری استان خوزستان بیش از ۶۵۰ هزار نفر در سامانه بیمه ثبت نام کردند که حجم اعظمی از مردم که عمدتا شامل مناطق حاشیه نشین بودند موفق به اخذ دفترچه شدند.

وی افزود: خوزستان از لحاظ آمار جمعیت روستانشین در رتبه دوم بعد از استان فارس قرار دارد. در سال ۸۴ دفترچه های بیمه روستایی برای حدود ۲۵ میلیون روستا نشین با همکاری سازمان خدمات درمانی صادر شد که سهم خوزستان صدور ۱۶۰۰ دفترچه بوده است.

امام زاده گفت: با تغییر نگرش در مدیریت ارشد سازمان نگاه ویژه ای به سلامت جامعه در کشور شد زیرا مفهوم درمان متفاوت از سلامت جامعه است. درمان به معنی ارائه خدمات به بیماران در جهت بهبود می باشد اما سلامت به مفهوم شرایط پایدار جسمانی برای کاهش بیماری در جامعه است.

وی در ادامه افزود: سرلوحه کار ما این سخن مقام معظم رهبری است که ” در خانه ای که بیمار است نباید غیر از این بیماری درد و رنج دیگری باشد”. خوشبختانه نگرانی مردم برای هزینه های درمانی تا حدودی کاهش یافته است اما برای آسودگی کامل خیال باید گام های بلندی برداشت.

معاون بیمه سلامت در خصوص طرح تحول نظام سلامت اظهار کرد: با تخصیص اعتبار در اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی خدمات بسیاری در تعهدات بیمه قرار گرفت ، پیش از آن تعرفه مشخصی در ارائه خدمات و کالاهایی که در اختیار بیمار قرار می گرفت وجود نداشت.

وی افزود: گام بعدی ماندگاری پزشکان در ساعات بعد از وقت اداری بود زیرا قبل از اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت پس از پایان ساعت اداری فقط پزشک عمومی در بیمارستان وجود داشت و اگر نیاز اورژانسی به حضور سایر پزشکان مانند جراح و پزشک زنان و زایمان بود باید به آنان اطلاع داده می شد که این مساله گاهی برای بیمار نتایج ناگواری را به همراه داشت.

در طرح تحول نظام سلامت با ایجاد انگیزه های مالی پزشکان بجای حضور در مطب ها و بیمارستان های خصوصی ترغیب به حضور در بیمارستان های دولتی شدند.

معاون اداره کل بیمه سلامت به دیگر دستاورد این طرح اشاره و عنوان کرد:متاسفانه در سال های اخیر مادران و پزشکان زنان و زایمان به عمل سزارین تمایل بیشتری پیدا کرده اند که یکی از دلایل این امر هزینه بسیار اندک پزشک در زایمان طبیعی بود تعرفه دستمزد پزشکان در زایمان طبیعی تنها ۴۵ هزار تومان بود که همین مساله باعث بالا رفتن آمار سزارین در ایران نسبت به میانگین جهانی شد.

امام زاده درباره بازنگری کتاب تعرفه پزشکی ایران گفت: در راستای بازنگری اساسی ضوابط بیمارستان ها کتاب تعرفه های پزشکی که متعلق به دو دهه پیش بود مورد بازنگری قرار گرفت. بسیاری از خدمات که در سال های پیش ایجاد شده بودند هیچ گونه تعرفه مشخص نداشتند و به همین دلیل به صورت سلیقه ای مبالغی دریافت می شد.

وی افزود: مسلما تعیین تعرفه مناسب در بهبود ارائه خدمات توسط پزشکان و کاهش پدیده زیرمیزی بسیار موثر است نمونه آن رشد ده برابری آمار زایمان طبیعی در برابر سزارین بود که در حال حاضر تعرفه زایمان طبیعی ۵۰۰ هزار تومان شده که در بعضی مناطق محروم به حدود ۳ میلیون تومان نیز می رسد.

معاون اداره کل بیمه سلامت در خصوص نحوه نظارت بر اجرای این طرح اشاره کرد: طبق مصوبه دولت در سال گذشته کمیته ای با حضور رییس دانشگاه پزشکی و رییس سازمان نظام پزشکی برای بررسی تخلفات تشکیل شد که پس از آن بررسی های انجام شده به کمیته اجرایی ارسال می شود.

این کمیته در حال حاضر فعالیت خود را بر روی تخلفات پزشکان شاخص استان قرار داده است تا کنون نیز تعدادی از این پزشکان برای مدت سه ماه ممنوع المطب شده اند.

امام زاده درباره اعتبارات بیمه سلامت گفت: دولت بخشی از اعتبارات بهداشت و درمان را در اختیار بیمه سلامت برای خدمت رسانی به مردم و بیماران قرار می دهد. افراد فاقد پوشش بیمه نیز با ثبت نام در سامانه و به صرف پرینت از آن می توانند از مزایای خدمات بستری بیمه استفاده کنند

وی در خصوص تفاوت این بیمه با تامین اجتماعی عنوان کرد: بیمه سلامت بر خلاف تامین اجتماعی درمان ارائه نمی کند بلکه آن را خریداری می نماید و اعتبارات مطلوبی از سوی دولت در اختیار دارد این در حالیست که تامین اجتماعی در کنار خدمات درمانی دارای افراد تحت پوشش بسیاری می باشد.

معاون اداره کل بیمه سلامت درباره سرانه بیمه روستاییان استان خاطر نشان کرد: روستاییان سرانه ای از این بابت پرداخت نمی کنند بلکه این سرانه از سوی دولت پرداخت می شود که این رقم هر سال متفاوت است به عنوان نمونه در سال گذشته سرانه روستاییان حدود ۹۸ هزار تومان بود.

وی افزود: همچنین سالانه مبالغی برای خدمات پزشکان در روستا پرداخت می شود که در کل سال ۹۲ حدود ۲۵ میلیارد بود اما در سال ۹۳ و همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت ماهانه حدود ۱۱ میلیارد تومان ارائه می شود.به همین دلیل در دو سال گذشته در بیشتر مناطق محروم استان با کمبود پزشک مواجه نبودیم و حتی در مواردی پزشکان برای گذراندن طرح در یک نقطه در نوبت می باشند.

امام زاده در خصوص افراد زیر پوشش در استان تصریح کرد:مجموع آمار بیمه سلامت و سازمان تامین اجتماعی شامل تمام افراد استان بجزء حدود ۱۰۰ هزار نفر می باشد که در این میان ۴ هزار و ۹۰ نفر بیمار خاص و صعب العلاج در بیمه سلامت قرار دارند.

اخبار استان اخبار