وضعیت سود دهی شرکت های صندوق بازنشستگی کشوری

دسته ها: اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار

سرپرست معاونت سرمایه‎گذاری و اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری ضمن تشریح جزئیات فعالیت شرکت های زیر مجموعه گفت: سود امسال این شرکت ها ۱۲۰۰ میلیارد تومان خواهد بود و فقط تعداد کمی از آنها زیان ده هستند.

علیرضا برادران در گفتگو با مهر در مورد تعداد شرکت های زیرمجموعه این صندوق، افزود: در حال حاضر ۱۸۷ شرکت زیرمجموعه ما هستند که در حوزه های مختلفی فعالیت می کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا این شرکت ها ورشکسته و یا در وضعیتی بحرانی به سر می برند یا خیر، گفت: ما قانون ورشکستگی در کشور نداریم، اما در فضای جدید کسب و کار نیاز است که قوانین تجارت، کار و برخی دیگر از قوانین مورد بازنگری قرار گیرند، اما در مجموع بخش اندکی از شرکت های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی زیان ده هستند.

برادران تاکید کرد: شرکت های زیان ده بدهی به بانک داشته که خوشبختانه با قانون رفع موانع تولید و ارتقای نظام مالی برخی از این شرکت ها که از منابع ارزی استفاده می کردند، میزان بدهی آنها به مقدار قابل توجهی تنزل پیدا کرده است.

صنایع شیمایی و پتروشیمی عمده فعالیت شرکت های زیر مجموعه

وی به فعالیت شرکت های زیرمجموعه اشاره کرد و افزود: عمده فعالیت آنها در حوزه صنایع شیمیایی و پتروشیمی است که به طور مثال پتروشیمی جم، شرکت ملی نفتکش و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی از بزرگترین شرکت های سودده ما محسوب می شوند.

به گفته برادران، این شرکت ها سالیانه ۲۵ تا ۳۵ درصد بازدهی دارند.

ورورد شرکت ها به بورس و فرابورس

وی در مورد ورود شرکت ها به فرابورس و بورس نیز گفت: در حال حاضر بسیاری از شرکت های ما در بورس هستند و اخیرا شرکت پتروشیمی جم از فرابورس وارد نماد بورس شد که خود این موضوع رخداد مهمی است.

سرپرست معاونت سرمایه گذاری و اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه صنایع شیر پگاه ۴۰ درصد بازار کشور و جمعیت ایران را تغذیه می کنند، گفت: این شرکت در بهترین وضعیت کیفیت قرار دارد و زمانی که در شیر پالم می زدند، پگاه این کار را نکرد چون وابسته به یک مجموعه دولتی است.

وی گفت: بسیاری از شرکت های صنایع شیر که ۲۰ شرکت زیرمجموعه آن است، آمادگی دارند وارد فضای بورس شده و به مردم واگذار شوند.

برادران گفت: امیدواریم با فضای بهتر بازار که پیش بینی می شود در ماه آینده وضعیت بهتر شود، بتوانیم این شرکت ها را عرضه عمومی کنیم.

۱۲۰۰ میلیارد تومان سود امسال ۱۸۷ شرکت

وی با اشاره به اینکه نظام های بیمه ای و سرمایه گذاری در دنیا بیشتر به سمت خصوصی شدن پیش رفته اند، گفت: در حال حاضر با توجه به اتفاقات مثبتی که در فضای دیپلماسی کشور رخ داده، فرصت خوبی است که با بازنگری قوانین و تغییر برخی از آنها، حوزه های اقتصادی و بیمه ای صندوق ها به حوزه های خصوصی و فعالیت های مشارکتی با بخش خصوصی و استفاده از سرمایه گذاران خصوصی سوق پیدا کنند که باعث افزایش بهره وری خواهد شد.

برادران به سود سالانه شرکت های زیرمجموعه صندوق کشوری اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته هزار میلیارد تومان سود این شرکت ها بود که امسال پیش بینی می کنیم این سود به ۱۲۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار