جزئیات دو سناریوی اشتغالی۹۸/جلوگیری از ریزش۳۱۵هزار نیروی کار

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

جزئیات دو سناریوی اشتغالی۹۸/جلوگیری از ریزش۳۱۵هزار نیروی کار

ایجاد «یک میلیون و ۹۰ هزار فرصت شغلی»و ایجاد «۵۳۷ هزار شغل» به عنوان دو سناریوی اشتغال سال ۹۸ روی میز شورای عالی کار قرار دارد ومتناسب با شرایط اقتصادی کشور یکی از این دو سناریو اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سناریوهای اشتغال سال ۹۸ به زودی در شورای عالی اشتغال به بحث گذاشته می‌شود و قرار است دو نقشه راه برای اشتغال کشور در این شورا ارائه شود.

بر اساس سناریوهای روی میز شورای عالی اشتغال، دو نقشه راه برای اشتغال کشور هدف گذاری شده است. سناریوی نخست مبتنی بر ادامه روند فعلی حاکم بر اقتصاد و سناریوی دوم نیز مبتنی بر بهبود متغیرهای اقتصادی است.

در سناریوی نخست، ایجاد یک میلیون و ۹۰ هزار فرصت شغلی پیش بینی شده که البته در صورتی محقق می‌شود که شاهد یک تحول در متغیرهای اقتصادی از جمله نرخ رشد اقتصادی و نرخ رشد سرمایه گذاری باشیم.

بر اساس این سناریو، در سال ۹۸ تعداد ۷۷۸ هزار نفر به جمعیت در سن کار کشور افزوده خواهد شد که نرخ جمعیت فعال را افزایش خواهد داد. طبق پیش بینی شاخص‌های کلان بازار کار در سناریوی اشتغال یک میلیونی، مشروط بر ایجاد این میزان اشتغال، نرخ بیکاری با کاهش ۲ درصدی به ۱۰ درصد می‌رسد و جمعیت فعال کشور نیز حدود ۶۰۰ هزار نفر رشد خواهد کرد. در صورت تحقق اهداف پیش بینی شده در این سناریو و در نتیجه آن ایجاد یک میلیون فرصت شغلی، جمعیت بیکار کشور ۴۹۴ هزار نفر کاهش خواهد یافت.

اما در سناریوی دوم از چشم انداز بازار کار کشور در سال پیش رو، ایجاد ۵۳۷ هزار فرصت شغلی پیش بینی شده است؛ این هدف‌گذاری که به نظر می‌رسد محتمل‌تر از سناریوی نخست است، با این استدلال روی میز شورای عالی اشتغال قرار دارد که تغییراتی در متغیرهای کلان اقتصادی ایجاد نشود و اقتصاد کشور شرایط فعلی را طی کند.

در این سناریو، در صورت ایجاد ۵۳۷ هزار شغل، سیاست جلوگیری از افزایش نرخ بیکاری و تثبیت اشتغال موجود بیش از هر سیاستی مدنظر قرار گرفته است.

در سیاست‌های بازار کار در سال جاری، بر تثبیت ۳۱۵ هزار فرصت شغلی با اجرای برنامه حمایت از بنگاه‌های خصوصی و تعاونی مشکل دار تاکید شده است که در قالب اجرای این سیاست و جلوگیری از ریزش ۳۱۵ هزار نیروی کار، ۳ هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال منابع مالی اختصاص می‌یابد.

جزئیات دو سناریوی اشتغالی۹۸/جلوگیری از ریزش۳۱۵هزار نیروی کار

۳ رویکرد سیاستی طرح‌های اشتغال‌زا برای ۹۸

در برنامه اشتغال سال جاری سه رویکرد «تثبیت اشتغال»، «ایجاد اشتغال جدید» و «اشتغال حمایتی» سیاست گذاری شده است. بر مبنای این سه رویکرد سیاستی، ۸ برنامه در دستور کار قرار دارد.

توسعه کسب و کارهای پراشتغال، اجرای برنامه‌های فعال بازار کار از جمله طرح کارورزی فارغ التحصیلان، ساماندهی و تثبیت اشتغال موجود، اصلاح نظام آموزشی و مهارتی و توسعه کارآفرینی، اشتغال حمایتی و خرد، استفاده از فرصت‌های خارجی و نهادسازی و اطلاعات بازار کار و نظارت بر طرح‌ها و برنامه‌ها هشت اقدام اشتغالزایی و کارآفرینی در سال جاری است.

منابع مالی برنامه‌های اشتغال ۹۸

دولت برای اجرای برنامه‌های تولید اشتغال محور در سال جاری، ۲۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات با هدف ایجاد یک میلیون و ۹۰ هزار فرصت شغلی در قالب بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۹۸ کل کشور پیش بینی کرده است.

همچنین ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع از محل بودجه عمومی برای برنامه‌ها و اقدامات حوزه اشتغال اختصاص یافته است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار