گرد و غبار خوزستان را درنوردید/ فقط یک شهر تعطیل شد!

دسته ها: اخبار استان اخبار

با وجود اینکه گرد و غبار شدید و شرجی اکثر مناطق استان را درگیر خود کرده است، تنها دستور برای تعطیلی ادارات و نهادهای اجرایی شهرستان ماهشهر صادر شد.

طی روزهای اخیر علاوه بر رطوبت بالا، گرد و خاک نیز وضعیت زندگی را برای مردم این استان بسیار سخت کرده است، این روند اما همچنان از سوی مسئولان نادیده گرفته شده و هیچ اقدامی برای کاهش میزان ساعت کار و تعطیلی ارگان‌های اجرایی و نهادهای مختلف دیده نشده است! و تنها دستور برای تعطیلی ادارات و نهادهای اجرایی شهرستان ماهشهر صادر شده است.

در گزارش زیر وضعیت گرد و غبار و طوفان روز گذشته شهرستان‌های مختلف استان را گزارش داده و گوشه‌ای از صحبت‌های مسئولان در همین ارتباط آورده شده است.

*میزان گرد و خاک اهواز 22 برابر حد مجاز

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان شدت گرد و غبار در اهواز را بیش از 22 برابر حد مجاز خواند و اظهار کرد: میزان گرد و غبار در ساعت 21 در شهر اهواز به 2 هزار و 225 میکروگرم بر مترمکعب (14 برابر حد مجاز) و عین دو (ورودی غربی اهواز) به 3 هزار و 341 میکروگرم بر مترمکعب (22 برابر حد مجاز) رسید.

شهریار عسکری افزود: شدت گرد و غبار در همین زمان در شهرهای ماهشهر به 2 هزار و 234 میکروگرم بر مترمکعب، سوسنگرد به یک‌هزار و 131 میکروگرم بر مترمکعب، شوشتر 620 میکروگرم بر مترمکعب، شوش 550 میکروگرم بر مترمکعب و آبادان به 161 میکروگرم بر مترمکعب رسیده است.

به گفته وی، حد مجاز گرد و غبار در هوا 150 میکروگرم بر مترمکعب است.

*این وضعیت تا پایان هفته با خوزستانی‌ها همراه است

مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز صبح امروز در جمع خبرنگاران، از وقوع تندباد و گرد و غبار در تعدادی از شهرهای استان خبر داد و اظهار کرد: پدیده تندباد و گرد و غبار تا آخر هفته در برخی شهرهای استان رخ می‌دهد.

کوروش بهادری با بیان اینکه تندباد لحظه‌ای و گرد و بار در ساعت‌های اخیر در شهرهای بستان، اهواز، گتوند، شوشتر و شوش باعث کاهش دید شده است گفت: تا پایان هفته خلیج فارس نیز مواج خواهد بود و با توجه به حضور صیادان توصیه می‌شود که تمهیدات لازم دیده شود.

وی با اشاره به پیش بینی و اطلاع رسانی این وضعیت در آخرین اطلاعیه هواشناسی، افزود: این پدیده کوتاه مدت است و تا چند ساعت باعث کاهش دید افقی می‌شود و بعد از آن فروکش می‌کند.

بهادری در پایان عنوان کرد: تندباد، رگبار و گرد و غبار از اوایل هفته جاری در تعدادی از شهرهای استان آغاز شد که در ابتدای هفته این پدیده شهرهای شمالی و شرقی را درگیر کرده بود.

*قطعی برق در اندیمشک و دزفول

طوفان و باد شدید باعث قطع شدن برق قسمت مرکزی و بازار شهر دزفول شد، این طوفان از روز گذشته در شهرهای دزفول و اندیمشک آغاز و باعث ایجاد مشکل در رفت و آمد شهروندان شده است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی دزفول اما اظهار کرد: تاکنون این تندبادها در دزفول خسارتی نداشته است.

عبدالحسین معظم‌فر ضمن توصیه به شهروندان افزود: شهروندان در صورت خروج از منزل از ماسک مخصوص استفاده کرده و از توقف در محل‌های که احتمال وقوع حادثه در زمان طوفان است خوداری کنند.

سرعت باد در دزفول و اندیمشک تاکنون 55 کیلومتر بر ساعت گزارش شده است.

*آماده‌باش همه عوامل امدادی هلال احمر

رئیس جمعیت هلال احمر هندیجان نیز اظهار کرد: در پی وقوع طوفان و گرد و خاک شدید در این شهرستان همه عوامل امدادی این جمعیت در آماده باش کامل هستند.

عاشور قنواتی با بیان اینکه طوفان همراه با گرد و خاک و رعد و برق زندگی مردم به‌ویژه افراد بیمار با مشکل مواجه کرده است خاطرنشان کرد: با توجه به اعلام قبلی جمعیت هلال احمر استان بر احتمال بروز پدیده گرد و خاک همراه با بارندگی، این جمعیت همه عوامل و تجهیزات امدادی خود را در حالت آماده باش کامل درآورده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون گرد و خاک شدید باعث کاهش دید در سطح شهرستان شده است.

قنواتی در پایان عنوان کرد: با توجه به بارندگی در برخی از نقاط چون روستای امامزاده عبدالله، گردوخاک فروکش کرده و تاکنون گزارشی مبنی بر وجود خسارات به این جمعیت اعلام نشده است.

*گرد و خاک در هوای آبادان 66 برابر حد استاندارد/ کیفیت هوا خطرناک است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبادان اما صبح امروز در جمع خبرنگاران، میزان گرد و غبار آبادان را 10 هزار میکروگرم بر مترمکعب و بیش از 66 برابر حد استاندارد عنوان کرد و گفت: کیفیت هوا در آبادان در وضعیت خطرناک قرار دارد از مردم خواست به دلیل آلودگی هوا از تردد غیر ضروری پرهیز کنند.

سید احمد موسوی‌آزاد تصریح کرد: کانون‌های گرد و غبار منشا داخلی و خارجی دارند که بیش از 67 درصد آن مرتبط با منشاء خارجی است.

تندباد و گرد و خاک منتشر شده در هوای آبادان و خرمشهر، مردم این دو شهر را غافلگیر کرده و باعث کندی تردد خودروها و قطعی برق در برخی از مناطق شد.

*شوشتر نیز در خاک غوطه‌ور شد

در حالی که مردم شوشتر گرم‌ترین روزهای سال را می گذرانند، گردوخاک شدیدی سراسر آسمان و زمین را پوشانده است.

غلظت این گردوخاک در شوشتر به حدی است که دید افقی به حداقل میزان ممکن رسیده به گونه‌ای که رفت و آمد در خیابان‌های این شهر به دشواری صورت می‌گیرد.

بر اساس گزارش مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، طی چند روز گذشته میزان آلودگی هوای شوشتر 940 میکروگرم بر مترمکعب و در وضع هشدار قرار گرفته بود.

و البته شهرهای دیگر استان از جمله شادگان، امیدیه، آغاجاری و … نیز درگیر طوفان خاک شدند و با این وضعیت غافلگیرانه در حال دست و پنجه نرم کردن هستند.

با اینکه در سال‌های گذشته در این زمان بارش‌های تابستانه در سطح منطقه رخ داده بود اما با توجه به گرما و شرجی‌ کم‌سابقه امسال کمی دور از انتظار به‌نظر می‌رسید و انتظار می‌رود مسئولان استانی و ملی در این زمینه برای مردم استان خوزستان راهکارهای جدی‌تری بیندیشند.

اخبار استان اخبار