کاهش ۹۸ هزار نفری اشتغال روستایی در بهار ۹۸/ برنامه اشتغال روستایی شکست خورد؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

کاهش ۹۸ هزار نفری اشتغال روستایی در بهار ۹۸/ برنامه اشتغال روستایی شکست خورد؟

آمارها حاکی از کاهش ۹۸ هزار نفری اشتغال روستایی در بهار ۹۸ دارد که این کاهش به ترتیب در بخش کشاورزی ۲۵ هزار نفر، در بخش صنعت ۱۶هزار نفر و در بخش خدمات ۵۷ هزار نفر بوده است .
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بررسی آمارهای اشتغالزایی در بهار 98 حاکی از این است که ترکیب منطقه ای ایجاد اشتغال در کل کشور رعایت نشده است.

بررسی ترکیب منطقه‌ای اشتغال نشان از افزایش اشتغال 321 هزار نفری در بهار 98 دارد. اما نکته مهم اینجاست که این افزایش اشتغال متوازن رخ نداده است به گونه ای که 420 هزار نفر در مناطق شهری به شاغلان اضافه شده و 98 هزار نفر در مناطق روستایی از تعداد شاغلان کاسته شده است.

البته با توجه به در دست اجرا بودن قانون اشتغال روستایی، لازم است ارزیابی عملکرد این قانون با دقت نظر بیشتری مدنظر قرار گیرد.

کاهش ۹۸ هزار نفری اشتغال روستایی در بهار ۹۸/ برنامه اشتغال روستایی شکست خورد؟

نمودار فوق نشان می دهد که از 420 هزار نفر افزایش اشتغال رخ داده در مناطق شهری، 97 هزار نفر آن به بخش خدمات، 183 هزار نفر به بخش صنعت و 140 هزار نفر به بخش کشاورزی مربوط است. همچنین در مناطق روستایی به ترتیب در بخش کشاورزی 25 هزار نفر، در بخش صنعت 16هزار نفر و در بخش خدمات 57 هزار نفر، کاهش اشتغال وجود داشته است .

کاهش بیکاری به دلیل ایجاد اشتغال نبوده است

هرچند آمار نشان میدهد نرخ بیکاری در فصل بهار 1398 نسبت به فصول مشابه در سه سال اخیر کاهش داشته است اما با توجه به سایر شاخص های بازار کار ،بایستی توجه داشت کاهش نرخ بیکاری نه به دلیل افزایش اشتغال قابل توجه بلکه به دلیل خارج شدن افراد از بازار کار و افزایش قابل توجه جمعیت غیرفعال رخ داده است.

در صورتی که این افراد از بازار کار خارج نمی شدند نرخ بیکاری کل کشور به 13.9 درصد می‌رسید که نسبت به نرخ اعلام شده 3.1 درصد بیشتر است. درواقع در صورتی که افراد خارج شده از بازار کار در فصل بهار 1398 همچنان تقاضای شغل داشتند نه تنها نرخ بیکاری 3.1 درصد کاهش نمی یافت بلکه 1.6 درصد نیز افزایش می یافت. این موضوع در نرخ بیکاری زنان بسیار جدیتر است به طوری که با این فرض نرخ بیکاری زنان به جای 17.3 درصد به 28.1 درصد می‌رسید.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار