کارهایی که به آی کیوی شما آسیب می رساند

دسته ها: اخبار سلامت اخبار

متخصصان معتقدند، همه چیز از فناوری گرفته تا عادات غذایی و شیوه زندگی، بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد و عادت های نادرست باعث افت کارایی ذهن و توانایی فکر کردن می شود. اخیرا، نتایج بررسی محققان کانادایی نشان داده است که مصرف میزان زیاد اسیدهای چرب اشباع شده، تأثیر زیادی روی عملکرد مغز می گذارد و حتی به اعتیاد منجر می شود.

به گزارش سلامت نیوز، از سال 1930 به علت شرایط بهتر زندگی، بهبود تغذیه و تحصیل «آی کیو» ی افراد در سراسر جهان بهتر شد، اما اکنون محققان ادعا می کنند که در سال های گذشته میزان بهره هوشی افراد کاهش پیدا کرده و از طرفی طی 50سال اخیر هوش اجتماعی هم افت پیدا کرده است.

محققان تأکید می کنند، علاوه بر یاد گرفتن مهارت های جدید، موارد دیگری نیز برای حفظ آی کیو لازم است. در ادامه، به کارها و عاداتی که باعث کاهش بهره هوشی می شود، می پردازیم.

مصرف غذاهای چرب:

مصرف چربی های اشباع شده مانند (کره، نیمرو و…) مانع عملکرد دوپامین مغز می شود (دوپامین؛ انتقال دهنده عصبی حیاتی است). نتایج بررسی ها نشان می دهد که غذاهای چرب عملکرد شناختی را مختل می کند.

انجام دادن چند کار با هم:

محققان می گویند، مغز برای انجام دادن چند کار با هم طراحی نشده است. زمانی که فرد این کار را می کند و تمرکز خود را سریع از یک کار به کار دیگر معطوف می کند و هر بار این کار را انجام می دهد، به قسمت شناختی مغز آسیب می رسد. در این شرایط (سوخت مغز) سریع تر مصرف می شود و در نتیجه مغز سریع تر خسته می شود. انجام دادن چند کار با هم مانع از تفکر عمیق و خلاق می شود.

جست و جوهای اینترنتی:

دسترسی نامحدود به اطلاعات چه در منزل چه بیرون از منزل با فشار دادن یک دکمه می تواند هم خوب باشد و هم بد. این که بتوانید آدرس ها، شماره تلفن ها، دستورغذا، اسم ها، رویدادها و … را به آسانی پیدا کنید، نیاز به یادآوری و به خاطر سپردن را در شما کاهش می دهد. اگرچه این فناوری به صورت مستقیم روی مغز تأثیر نمی گذارد، اما بر نحوه ذخیره کردن اطلاعات در حافظه، تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، ما راحت تر می توانیم به یاد بیاوریم که اطلاعات کجا ذخیره شده تا این که به یاد بیاوریم، خود اطلاعات چه بوده است. به گفته متخصصان مایکروسافت به طور میانگین در طول 15سال میزان تمرکز ما از 12 ثانیه به 8ثانیه افت کرده است.

زیاده روی در مصرف میوه:

مصرف زیادی فروکتوز (قند طبیعی موجود در میوه) توانایی انسولین برای سوخت وساز قند و تولید انرژی را کاهش داده است و در این میان می توان با مصرف امگا3 از مغز محافظت کرد.

خستگی پرواز و کار شبانه:

همه ما می دانیم که تقریبا یک روز پس از پرواز، فرد هنوز گیج است این تأثیر می تواند چند هفته با فرد بماند. نتایج بررسی روی نمونه های آزمایشگاهی نشان می دهد، اختلال ریتم شبانه روز، کارایی هیپوکامپ را کاهش می دهد.به گفته محققان، داشتن مشاغلی که شیفت گردش شبانه دارد یا مسافرت های هوایی مداوم با اثر طولانی مدت اختلال رفتاری همراه است.

همزمان راه رفتن و آدامس خوردن:

در گذشته گفته می شد که آدامس جویدن یک ورزش است که جریان خون را به مغز افزایش می دهد، اما آزمایش های اخیر، خلاف این را نشان می دهد.به گفته محققان، جویدن آدامس برای چند ساعت باعث حواس پرتی می شود.

اخبار سلامت اخبار