راه نجات کشور مهارت‌آموزی است/ برنامه‌ریزی دقیقی در کار نیست

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

درحالی که مسئولان می‌گویند راه نجات بیکاری کشور مهارت‌آموزی است، مشاهده می‌کنیم که بخش قابل‌توجهی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فاقد مهارت هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، فقدان مهارت این روزها با افزایش تعداد فارغ التحصیلان بیشتر از گذشته مورد توجه است. شاید در گذشته کمتر فارغ التحصیلی دچار بیکاری می‌شد اما در زمان حاضر با توجه به افزایش تعداد فارغ التحصیلان شرط یافتن شغل، «مهارت» است.

بررسی وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان نشان می‌دهد یکی از دلایل بیکاری آنها نداشتن مهارت لازم برای اشتغال در رشته‌های مورد تقاضا در بازار کار است، همین امر باعث شده است که امروز با حجم بالایی از فارغ التحصیلان بیکار مواجه باشیم.

*نجات بیکاران کشور با مهارت رقم می‌خورد

 علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: نجات بیکاران کشور با مهارت رقم می‌خورد. امروز دغدغه اصلی مردم اصفهان بیکاری است و این در حالی است که نجات بیکاران کشور با مهارت رقم می‌خورد.

هاشمی تصریح کرد: تمامی تلاش‌ها در سبد هزینه خانوار این است که دانشجو، کرسی‌نشین و مدرک‌بگیر تحویل جامعه بدهیم اما این تصور اشتباهی بوده که طی 40 سال گذشته تکرار شده است.

معاون وزیر کار ادامه داد: باید به سرمایه‌های انسانی بیشتر توجه کنیم و نباید افتخار ما در کشور تنها به نفت و معدن معطوف شود، وجود سرمایه‌های انسانی فرصت بیشتری برای اشتغال‌زایی و ارزش‌افزایی فراهم می‌آورد.

وی تأکید کرد: باید با ارزش‌افزایی سود را جاری کنیم و در کسب موقعیت مؤثر به‌کار گیریم. گفتمان مهارت در کشور ضعیف و شاید مغفول مانده است چون در مسیری قرار گرفته که تمام ارزش‌ها در دانشگاه‌ها متمرکز شده است. انتظار داریم از طریق مهارت، اعتماد به نفس را در جوانان ارتقا دهیم و با آن کسالت را از جامعه بزداییم.

اوسط هاشمی با ابراز اینکه “باید به مهارت به‌عنوان اشتغال‌زایی بنگریم”، گفت: مهارت همچون سعادت است چون فن مملکت‌داری را می‌تواند به‌میان بیاورد که محصول مهارت در اداره مملکت به تولید ملت منجر می‌شود. ما مهارت را عرضه نمی‌کنیم بلکه تقاضامحوری ما را به‌سمت آموزش مهارت سوق می‌دهد.

اوسط هاشمی همچنین با اعلام اینکه سند راهبردی مهارت در 22 استان در کشور نهایی شده است، اضافه کرد: سند راهبردی مهارت در بسیاری از استان‌ها تا کنون اجرا نشده و باید تقاضامحوری را به‌سمت آموزش مهارت سوق دهیم همچنین باید مهارت را با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی، قانونمند و با قاعده‌پذیری شکل دهیم.

وی درک درست به اهمیت مهارت‌آموزی را پشتوانه ارزشمندی برای سازمان فنی و حرفه‌ای عنوان کرد و افزود: انسان به‌عنوان محور تغییر، تحول و ساختن است و اگر انسان و قدرت تغییرش به‌خوبی مورد توجه قرار گیرد قطعاً جامعه بدون اتکا به منابع و ذخایر اصلی موجود خود موفق خواهد بود چون بر اساس توانمندی افراد شکل گرفته است.

معاون وزیر تعاون، کار  و رفاه اجتماعی تصریح کرد: باید بپذیریم تغییر الزامی است و باید متناسب با ضرورت‌های زمان پیش برویم از همین رو بازنگری در استانداردهای آموزشی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. بازنگری در استانداردهای آموزشی و صلاحیت‌های حرفه‌ای نخستین گامی است که در سال جاری برداشته‌‌ایم و هدفگذاری شده که تا پایان سال در 2 هزار استاندارد آموزشی بازنگری شود.

وی با تأکید بر ترویج روش آموزش‌های دوگانه گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای در این زمینه با سنجش مهارت‌ها در این عرصه نقش‌آفرینی خواهد کرد. جامعه خالی از نیروی مهارت است و برای رسیدن به نیرویی که به‌عنوان بازوان کارفرما و کارآفرین کیفیت رقابت را افزایش دهد نیاز به نیروی انسانی مهارت‌دیده و با آموزش کاربردی است.

به گزارش تسنیم، درحالی «بی مهارتی» بارها از سوی مسئولان به‌عنوان یکی از عوامل و علل بیکاری بین جوانان و فارغ التحصیلان بیان شده است، به‌نظر می‌رسد که طرحی جدی و برنامه‌ریزی‌شده از سوی این وزارتخانه برای مهارت‌آموزی فارغ التحصیلان وجود ندارد.

نداشتن مهارت کافی برخی از جمعیت بیکار، کنار سیاست‌های ناکارآمد اشتغال‌زایی دولتمردان به بیکاریِ به‌خصوص فارغ التحصیلان دامن زده است؛ در عین حال بنابر اظهار نظر مسئولان، فقدان مهارت کافی برای اشتغال یکی از دلایل بیکاریِ جوانان به‌خصوص فارغ التحصیلان عنوان می‌شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار