جزئیات تسهیلات اشتغالزایی روستایی/۳۶ درصد دریافت کنندگان تسهیلات اشتغال روستایی بیمه شدند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مدیر پروژه سرمایه‌گذاری در طرح های اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی وزارت کار گفت: از مجموع ۱۳۴ هزار و ۱۵۲ نفر دریافت کننده تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری، تعداد ۴۷هزار و ۶۳۰نفر معادل۳۶ درصد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

رامین اسدی، مدیر پروژه سرمایه‌گذاری در طرح های اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره روند پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری توسط صندوق توسعه ملی و مؤسسات عامل گفت: در مرحله اول پرداخت تسهیلات موضوع این قانون در 26 دی 96، مبلغ 15 هزار میلیارد ریال (معادل 375 میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی)، در مرحله دوم در 12 اردیبهشت 1397، مبلغ 15 هزار میلیارد ریال (معادل 375 میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی)، در مرحله سوم در 26 دی 1397 مبلغ 14 هزار و 391 میلیارد ریال (معادل 175.5 میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی)، در مرحله چهارم در 1 اسفند 1397مبلغ 22هزار و 509 میلیارد ریال (معادل 274.5میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی) و در مرحله پنجم در 5 بهمن 1398مبلغ 30 هزار و 615 میلیارد ریال (معادل 245میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی) اختصاص یافته است.

وی ادامه داد:علاوه بر این، بر اساس آیین نامه اجرایی این قانون، حداقل به میزان معادل ریالی سپرده شده توسط صندوق توسعه ملی از محل منابع داخلی بانک ها و مؤسسه های عامل به صورت تلفیقی برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی تعیین شده است.

اسدی افزود: از کل مبلغ تخصیص یافته ( 195 هزار و 30 میلیارد ریال)، مبلغ 37 هزار و 500 میلیارد ریال به نهادهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان بهزیستی توسط تفاهم نامه مابین سازمان برنامه بودجه کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از محل اعتبار اشتغال روستایی در 20 اردیبهشت 1397اختصاص یافته است.

وی درباره نرخ سود تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری گفت: نرخ مصوب تسهیلات برای مناطق روستایی و عشایری مرزی 4 درصد، برای مناطق روستایی و عشایری غیر مرزی 6 درصد و برای تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستقر در نواحی صنعتی و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت معادل 10 درصد می باشد.

اسدی بیان کرد: حداکثر مبلغ تسهیلات اشتغال روستایی، بسته به توجیه پذیری طرح تا سقف 150میلیارد ریال است و بازپرداخت تسهیلات اشتغال روستایی، به تشخیص مؤسسه عامل و حداکثر دارای دوره تنفس یکساله می باشد. ضمن آنکه هر واحد روستایی برای یک طرح فقط یکبار می تواند از تسهیلات اشتغال روستایی استفاده کند.

مدیر پروژه سرمایه‌گذاری در طرح های اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بررسی آماری اندازه بنگاه (طرح) های پرداخت شده در طرح اشتغال روستایی [کمتر از 10نفر (خرد)، بین 10 تا 50 نفر (کوچک)، بین 50تا 150 نفر (متوسط)، بیشتر از 150نفر (بزرگ)] در موسسات عامل نشان می دهد که 63درصد تسهیلات به طرح های خرد اختصاص داده شده است که تقریباً یک چهارم آن مربوط به طرح های حمایتی می باشد.

از مجموع 246 هزار و 749 اشتغال پیش بینی شده، تعداد 181هزار و 749اشتغال، مربوط به طرح های خرد است که 73 درصد اشتغال را شامل می شود. با توجه به آمار98 درصدی از تعداد طرح های کمتر از 10 نفر (خرد)، می توان گفت تقریباً تمامی طرح های بهره مند شده از تسهیلات نهادهای حمایتی در این ردیف قرار دارند.

براساس این گزارش، از مجموع 134 هزار و 152 نفر دریافت کننده تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری، تعداد 47هزار و 630نفر معادل36 درصد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند. از مجموع دریافت کنندگان این تسهیلات تعداد 7 هزار و 126 نفر نیز تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر هستند که 5 درصد را شامل می شوند.

همچنین بررسی تفکیک جنسیتی طرح های بهره مند شده از تسهیلات موضوع قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری نشان می دهد، 67 درصد جامعه آماری را مردان و 33 درصد را زنان تشکیل می دهند. سطح تحصیلات متقاضیان در طرح های پرداخت شده نیز نشان می دهد این تسهیلات برای متقاضیان دیپلم و کمتر، معادل 62 درصد می باشد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار