سطح اشتغال روستایی افزایش یافت

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون اشتغال وزیر کار با بیان اینکه دادن وام به تنهایی به ایجاد شغل منجر نمی شود، از پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی به ۱۳۵ هزار طرح خبر داد و گفت: خوشبختانه سطح اشتغال سالانه بخش روستایی افزایش یافته و از سه درصد به ۲۹ درصد رسیده است.

به گزارش ایسنا، عیسی منصوری اظهار کرد: معتقدیم که دادن وام به تنهایی اشتغال ایجاد نمیکند و کسب و کاری که با وام شروع شود از دوام و پایداری برخوردار نیست.

وی ادامه داد: در طرح اشتغال روستایی برای حدود ۱۳۴ هزار طرح تسهیلات پرداخت شده و برای اولین بار نظارت چند لایه بر تسهیلات را اعمال کردهایم.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار که در گفتوگوی خبری صدا و سیما سخن میگفت، ادامه داد: از اواخر سال ۱۳۹۷ اطلاعات افرادی که تسهیلات طرح را دریافت کردند به طور کامل روی سامانه وزارت کار ثبت شده و امکان راستی آزمایی فراهم شده است.

منصوری نظارت بر وام گیرندگان، نظارت بر پرداخت به موقع تسهیلات از طرف بانکها، وجود کمیتههای نظارت استانی، سامانه ناظر و سامانه شفافیت را از جمله مراحل نظارت بر روند پرداخت تسهیلات طرح اشتغال روستایی عنوان کرد و با تایید انحراف برخی از طرح های اشتغال روستایی، گفت: در حال حاضر نزدیک به ۴۸۰۰ طرح دارای انحراف شناخته شده که بعضا مورد اصلاح قرار گرفتهاند و رقم ۶۰۴ میلیارد تومان هم پول برگردانده شده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در عین حال از افزایش سطح اشتغال سالانه روستایی از سه درصد به ۲۹ درصد خبر داد و تاکید کرد: به دنبال شیوع ویروس کرونا این آمار کاهش پیدا کرده است.

منصوری در بخش دیگری از این گفتوگو به گزارشی که در خصوص انحراف از تسهیلات طرح اشتغال روستایی از این بخش خبری پخش شده اشاره و با انتقاد از آن اظهارکرد: سقف تسهیلات پرداختی در این طرح ۱۵ میلیارد تومان است و ما تسهیلات ۵۰ میلیارد تومانی نداریم. در بحث خرید و فروش وام اشتغال طی ۱.۵ سال گذشته بانکها منابع جدیدی در اختیار نداشتند که بر اساس آن وام جدیدی بدهند لذا موضوع خرید و فروش وام اتفاق نیفتاده است.

به گفته وی ۶۷ درصد تسهیلات طرح اشتغال روستایی و معادل ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان تا مرحله چهارم پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی اختصاص یافته و بیشتر آن مربوط به صنایع تبدیلی بوده و در بخش زراعت و باغداری نیز ۱۵ درصد تسهیلات پرداختی متعلق به بخش کشاورزی بوده است.

معاون اشتغال وزارت کار در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر با منابعی که به طرح اشتغال روستایی اضافه و تزریق شده و به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده میزان تسهیلات هزینه شده در بخش کشاورزی زیر ۴۵ درصد بوده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار