تعداد نیروی زن جذب ‌شده در آموزش‌ و پرورش بیشتر از نیاز بوده است

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مجوزهای مقطعی برای جذب نیروی انسانی از سال 1388 به بعد گفت: بر اساس این مجوزها تعداد نیروی زن جذب ‌شده در آموزش‌ و پرورش بیشتر از نیاز بوده است که نشان‌دهنده این موضوع است که در این مجوزها به ترکیب جنسیتی و نیاز آموزش‌وپرورش اهمیت داده نشده است.

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی الهیار ترکمن در چهارمین جلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور که در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد؛ ضمن ارائه گزارش تحلیلی بر وضعیت نیروی انسانی در وزارت آموزش‌وپرورش اظهار کرد: معلم چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمی در آموزش نقش به سزایی دارد و جریان‌های دانش‌آموزی متأثر از عوامل گوناگون نیازسنجی تعداد معلمان را تغییر می‌دهد.

وی بابیان اینکه روند گذشته نشان می‌دهد که به تعداد معلمان متناسب با ورودی دانش‌آموزان توجه نشده، خاطرنشان کرد: به‌عنوان‌مثال در سال 1322 حدود 265 هزار دانش‌آموز داشته‌ایم که در سقف خود در سال 1379 این تعداد به نزدیک 18 میلیون دانش‌آموز رسیده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع گفت: تا سال 1379 با افزایش جمعیت دانش‌آموزی، روند جذب نیروی انسانی نیز در آموزش‌وپرورش افزایشی بوده است اما از اوایل دهه 80 نیروی انسانی آموزش‌وپرورش به سمت بازنشستگی رفته و جمعیت نیروی انسانی کاهشی شده است.

الهیار ترکمن با اشاره به اینکه آموزش‌وپرورش متعهد است در مهرماه سال 1399 شرایط تحصیل برای 12 میلیون و 850 هزار دانش‌آموز در بخش دولتی را فراهم کند تصریح کرد: برای تحقق این امر 603 هزار نفر نیروی انسانی نیاز است.

وی افزود: عدم تناسب رشته و تحصیل، سن، جنسیت، توزیع نامتوازن نیروی انسانی و نارضایتی فرهنگیان به دلیل عدم موافقت با نقل‌وانتقال آنان از عوامل نابسامانی نیروی انسانی در آموزش‌‌وپرورش است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع تصریح کرد: تعدد قوانین و مقررات حاکم برجذب منابع انسانی در آموزش‌وپرورش دلیل اصلی نابسامانی نیروی انسانی در آموزش‌‌وپرورش است که مهم‌ترین قانونی که مشکل ایجاد کرده قانون مصوب سال 1388 است که 11 بار تعمیم و دامنه آن گسترش داده ‌شده است.

وی گفت: قبل از این قانون استخدام‌های خلاف رویه در آموزش‌وپرورش خیلی کم بوده است و بیشتر جذب از مسیر دانش‌سراها و مراکز تعلیم معلم بود اما از سال 1388 به بعد با توجه به قانون مصوب مجلس شرایط استخدام تغییر کرد.

الهیار ترکمن با اشاره به مجوزهای مقطعی برای جذب نیروی انسانی از سال 1388 به بعد گفت: بر اساس این مجوزها تعداد نیروی زن جذب‌شده درآموزش‌وپرورش بیشتر از نیاز بوده است که نشان‌دهنده این موضوع است که در این مجوزها به ترکیب جنسیتی و نیاز آموزش‌وپرورش اهمیت داده نشده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع تأکید کرد: آموزش‌وپرورش بر اساس سند تحول بنیادین ملزم است که سیاست‌‌گذاری‌های مشخصی در جذب، آماده‌سازی، حفظ و ارتقاء و نظارت و ارزشیابی نیروی انسانی داشته باشد.

شایان‌ذکر است؛ “تعریف معلم در طراز سند تحول بنیادین”، “تفکیک نیروها به تمام‌وقت و پاره‌وقت”، “جذب نیرو به‌جز مشاغل اداری از مسیر دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی”، “استفاده از ظرفیت مراکز علمی و دانشگاه‌ها در تربیت دانشی معلمان آینده”، “ملاک قرار دادن نیاز سالانه به نیروی انسانی و صدور مجوز استخدامی بر اساس مصوبه جلسه 886 شورای عالی آموزش‌وپرورش”، “جذب نیرو برای بوم متناسب با نیاز آموزش‌وپرورش” و “تعریف نرخ ماندگاری مشخص در مناطق آموزشی توسط وزارت آموزش‌وپرورش” ازجمله پیشنهاد‌ها وزارت آموزش‌وپرورش در سیاست‌های کلی جذب نیروی انسانی در این جلسه بود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار